|
کدخبر: 132121

قابلیت‌های جدید آیفون ۱۲ برای نابینایان وکم بینایان

گوشی‌های آی‌فون ۱۲ پرو و آی‌فون ۱۲ پرو مکس اپل مجهز به قابلیت جدیدی برای کاربران نابینا یا کم‌بینا هستند.

فناوری قابلیت‌های جدید آیفون ۱۲ برای نابینایان وکم بینایان

 بدین‌ترتیب این طیف از کاربران اساسا قادر به مشاهده سایر اشخاص پیرامون خود خواهند بود. این هندست‌ها به منظور تشخیص فاصله سایر افراد با کاربر از حسگر جدید LiDAR در قسمت پشتی دستگاه بهره می‌گیرند.

اپل از این قابلیت تحت‌عنوان تشخیص مردم (People Detection) یاد کرده است. LiDAR نوعی حسگر تشخیص عمق است که به کمک اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده آمده و به‌عنوان چشم‌های اتومبیل‌های خودران عمل می‌کند. اکنون شرکت اپل به منظور ایجاد امکان پیمایش هرچه بهتر دنیای پیرامون برای افراد دچار مشکلات بینایی از این مشخصه بهره گرفته است.

به‌عنوان مثال فرد نابینایی که مشغول خریداری موادغذایی است؛ با فعال‌سازی مشخصه People Detection در گوشی آیفون ۱۲ پرو خود می‌تواند از زمان لزوم حرکت کردن در صف صندوق مطلع شود. همچنین افرادی که در پیاده‌رو مشغول قدم زدن هستند نیز در خصوص میزان فاصله خود با سایر عابران پیاده هشدارهایی را دریافت می‌کنند.

افرادی که دچار نابینایی یا کم‌بینایی هستند نیز با استفاده از این مشخصه می‌توانند از خالی بودن صندلی بر سر میز ناهارخوری یا سیستم حمل‌ونقل عمومی مطلع شوند. همچنین این افراد هنگام عبور از خطوط غربال‌گری بهداشتی یا گیت‌های امنیتی در فرودگاه‌ها قادر به حفظ فاصله اجتماعی مناسب خواهند بود.

مشخصه People Detection قادر به بیان فاصله افراد تا کاربر بر حسب واحدهای فوت یا متر بوده و می‌تواند افراد را در فواصل حداکثر ۱۵ فوتی (۵ متری) تشخیص دهد. این مشخصه قادر به شناسایی کلیه افراد قابل رویت در پنجره سوژه‌یاب دوربین عریض آیفون ۱۲ پرو خواهد بود. چنان‌چه چند نفر در نزدیکی یکدیگر قرار داشته باشند؛ در این‌صورت مشخصه People Detection فاصله نزدیک‌ترین شخص به کاربر آی‌فون را اعلام خواهد کرد. این فناوری به‌عنوان یکی از مشخصه‌های سیستم‌عامل iOS ۱۴.۲ طی هفته‌های آینده قابل دسترس خواهد بود. روز جمعه شرکت اپل نسخه بتای این نرم‌افزار را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد.

اسکنر LiDAR به‌کارگیری شده در مدل‌های جدید آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس امکانات متفاوتی را در زمینه واقعیت‌افزوده به کاربران ارائه نموده است؛ به گونه‌ای که اکنون افراد نابینا یا کم‌بینا قادر به شناسایی اطرافیان خود خواهند بود.

بر اساس گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی حداقل ۲.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار اختلالات نابینایی یا کم‌بینایی هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات‌متحده بیش از ۱ میلیون نابینا با سن بالای ۴۰ سال وجود دارد. بر اساس اعلام CDC تا سال ۲۰۵۰ این رقم احتمالا به ۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که از همه‌گیر شدن بیماری دیابت، سایر امراض مزمن و روند سریع کهولت سن در جمعیت ایالات‌متحده ناشی می‌شود.

اکنون دهه‌هاست که اپل بر روی قابلیت‌های دسترسی تمرکز نموده است. غول کوپرتینویی با تکیه بر فناوری‌های خود قابلیت‌های جدیدی را ایجاد کرده است؛ امکاناتی که به افراد کم‌بینا کمک می‌کنند تا بر روی نمایشگر لمسی آیفون پیمایش نموده و کاربران دچار محدودیت‌های حرکتی نیز به‌صورت مجازی بر روی آیکون‌های رابط ضربه بزنند.

۴ سال پیش اپل با صحبت کردن پیرامون امکانات دسترسی و رونمایی از وبسایت اختصاصی جدید خود یکی از رویدادهای پر زرق‌وبرق تاریخ کمپانی را برگزار کرد. در آن مقطع زمانی تیم کوک؛ مدیرعامل اپل اعلام کرد که “فناوری بایستی برای کلیه افراد قابل دسترس باشد.”

شرکت اپل از مدت‌ها قبل امکاناتی را مشخصا با هدف کمک به افراد نابینا یا کم‌بینا ارائه نموده است. مشخصه جدید ردیابی افراد یک گام روبه‌ جلوی دیگر از جانب کمپانی امریکایی به‌شمار می‌رود.

منبع: آی تی رسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها