|
کدخبر: 125327

اینترنت 5g و قابلیت های مهم آن

ورود به دنیای 5G بدون شک، روش تعامل روزانه با فناوری را مدام تغییر می دهد.

فناوری اینترنت 5g و قابلیت های  مهم آن

 نباید فراموش کرد که استفاده از پهنای باند تلفن همراه و ضرورت استفاده از آن، یک نیاز مطلق است.حالا دیگر در بسیاری از مناطق مهم کلان شهرها، شبکه های LTE از ظرفیت خارج شدند؛ در حقیقت در برخی از شهرها کاربران در اوقات شلوغ روز با کندی سرعت اینترنت مواجه هستند.

اینترنت 5G چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟ و چطور می شود از آن استفاده کرد؟ اینترنت 5G، نسل جدیدی از اینترنت گوشی های هوشمند است که به زودی جایگزین LTE4Gمی شود.

۵جی-1

  • سرعت آپلود و دانلود بسیار بالا می رود.
  • مدت تاخیر در ارتباط دستگاه ها یا شبکه های وایرلس به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
  • سرعت، موضوع و دغدغه اصلی کاربران است که اینترنت ۵G سرعت بالایی نسبت به سایر نسل های اینترنت های تلفن های همراه دارد؛ به طور تقریبی می شود عنوان کرد که سرعت اینترنت۵G هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت ۴G است.
  • با نسل اینترنت ۵G می شود، ویدئو های۴K  با سرعت بالا و پهنای باند 100 گیگا بایت مشاهده کرد.
  • قابلیت های بسیار مهم اینترنت ۵G

از بین بردن تاخیر در ارسال و دریافت داده از قابلیت های بسیار مهم از این نسل از اینترنت است.

در حالت کلی سرعت ارسال داده از یک نقطه به نقطه دیگر، در ۴G  چهار میلی ثانیه است

اما سرعت همین کار در اینترنت  ۵G یک میلی ثانیه است.

این شبکه همچنین تراکم اتصال بیشتری نسبت به شبکه، ۴G دارد و دستگاه های بیشتری را برای اتصال ساپورت می کند. در حقیقت یک میلیون دستگاه متصل در هر کیلومتر مربع است.

شرکت Huawei را می شود به عنوان پرچم دار اینترنت ۵G معرفی کرد، شرکتی که رکورد سرعت ۵G را شکست و صاحب بزرگترین زیر ساخت های شبکه ۵G در جهان است.

همچنین مدرن ترین گوشی و مودم مجهز به ۵G را این شرکت دارد.

ورود به دنیای ۵G بدون شک، روش تعامل روزانه با فناوری را مدام تغییر می دهد نباید فراموش کرد که استفاده از پهنای باند تلفن همراه و ضرورت استفاده از آن، یک نیاز مطلق است.حالا دیگر در بسیاری از مناطق مهم کلان شهرها، شبکه های LTE از ظرفیت خارج شدند؛ در حقیقت در برخی از شهرها کاربران در اوقات شلوغ روز با کندی سرعت اینترنت مواجه هستند.

۵G، طیف های عظیمی را در باندهایی که قبلاً برای ترافیک پهنای باند تجاری استفاده شدند، اضافه می کند.

انتظار می رود در آینده بسیار نزدیک تعداد وسایل نقلیه مجهز به ۵G افزایش پیدا کند تا این وسایل بتوانند به راحتی در جاده ها با همدیگر در ارتباط باشند و به راننده ها و خودروسازها اطلاعاتی درباره سایر خودروها، شرایط جاده، عملکرد وسیله نقلیه و غیره ارائه دهند.

مثلاً وقتی یک اتومبیل در مسیر شما ناگهان ترمز کند، خودرو شما با اطلاعاتی که از طریق سیستم به دست می آورد با احتیاط ترمز می کند؛ اتفاقی که سالانه جان هزاران، هزار آدمی که در تصادفات مهیب کشته می شوند را نجات می دهد.

۵جی-3

یکی از جالب ترین و مهم ترین جنبه های ۵G، تاثیر آن بر اینترنت اشیا است. در حال حاضر سنسورهایی وجود دارد که می تواند با همدیگر ارتباط برقرار کنند. اما آنها به منابع بیشتری نیاز دارند و ما به سرعت با کاهش ظرفیت داده ای LTE روبرو هستیم. با سرعت بالای ۵G و مقدار کم تاخیرآن، اینترنت اشیا، از طریق ارتباط بین سنسورهای و دستگاه های هوشمند، قدرتمند تر می شود. در حقیقت دستگاه های هوشمند مجهز به ۵G، در مقایسه با دستگاه های هوشمند فعلی موجود در بازار به منابع کمتری نیاز دارند چون که تعداد بسیار زیادی از این دستگاه ها می توانند به یک ایستگاه پایه متصل شوند، امری که آنها را بسیار کار آمدتر می کند.

امکان دسترسی به اینترنت ۵G بستگی به این دارد که شرکت های مخابراتی و ارتباطی چقدر مشغول کار روی زیر ساخت های این شبکه باشند و امکان دسترسی به آنها را برای شما فراهم کنند. در حال حاضر در آمریکا، شرکت های زیادی در منابع مختلف در حال کار روی۵G، و استفاده از آن در صنعت خودشان هستند.

در زمان های آینده زیاد دیر نیست که زیر ساخت های شبکه ۵G هم آماده شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.

نویسنده: علی اصغر زارعی -مدرس دانشگاه کارشناس ارشد مدیریت سیستمهای اطلاعاتی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها