|
کدخبر: 119919

کرونا نتوانست اپل را شکست بدهد

شیوع جهانی ویروس کرونا تقریبا اغلب کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف را تحت‌تاثیر قرار داد و تهدید کرد.

فناوری کرونا نتوانست اپل را شکست بدهد

در این میان اما بعضی شرکت‌ها به مدد خدمات یا محصولات‌شان که از قضا در این شرایط با اقبال خوبی مواجه شدند، توانستند این تهدید را به فرصتی برای رشد تبدیل کنند. اپل، غول محبوب دنیای تکنولوژی شاید بهترین مثال در این زمینه باشد.

این شرکت که بیش از هر چیزی با آی‌فون‌های انقلابی و پرطرفدارش در جهان شناخته می‌شود، برخلاف بسیاری از رقبایش روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد و آمار و ارقام مربوط به آن بهترین گواه در این مورد هستند. به این ترتیب گویا با وجود اختلال جدی در زنجیره تولید بخش‌ها و صنایع مختلف به‌خاطر همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، اما اپل شاهد تقاضای بالایی برای محصولاتش از سوی کاربرانی بوده است که اغلب آنها در این دوران مشغول به تحصیل از راه دور یا دورکاری بوده‌اند.

جالب است بدانید که درآمد حاصل از فروش آی‌فون در سه ماه اخیر فراتر از پیش‌بینی وال‌استریت بوده و تقریبا نیمی از کل فروش شرکت اپل را تشکیل داده است. درست به همین دلیل است که ارزش سهام اپل امسال ۷۶ درصد صعود کرده تا در نهایت اولین شرکت آمریکایی باشد که ارزش بازارش از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرده است.

در تایید این آمار، حالا خبر جالبی منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت اپل تصمیم دارد تولید گوشی‌های آی‌فون جدیدش را با همان روال سال‌های قبل دنبال کند. براساس این خبر، شرکت اپل از تامین‌کنندگان خودش درخواست کرده است برای اواخر امسال حداقل ۷۵ میلیون گوشی آی‌فون ۵G به همراه مدل‌های جدید اپل‌واچ، آی‌پد ایر جدید و هوم‌پد تولید کنند. مجله آنلاین بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که اپل انتظار دارد فروش نسل جدید گوشی‌های آی‌فون در سال ۲۰۲۰ تا ۸۰ میلیون دستگاه برسد که این موضوع نشان می‌دهد تقاضا برای مهم‌ترین محصول این شرکت حتی در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا و رکود اقتصادی هم قوی باقی خواهد ماند.

در همین راستا اپل قصد دارد در ماه آینده چهار مدل جدید آی‌فون را که مجهز به فناوری اتصال بی‌سیم ۵G هستند، طراحی متفاوتی هم دارند و صفحه نمایش آنها در اندازه‌های متنوع است، به بازار عرضه کند. با این همه فعالان بازار انتظار دارند مدل‌های ارزان‌تر زودتر از مدل‌های گران‌تر به بازار عرضه شوند. این شرکت بزرگ فناوری همچنین در حال آماده‌سازی آی‌پد ایر جدیدی با صفحه نمایشی مشابه آی‌پد پرو، دو مدل اپل‌واچ و اولین هدفون این شرکت خارج از برند بیتس است. اپل همچنین درحال طراحی و ساخت اپل تی‌وی باکس جدیدی است که با پردازشگر سریع‌تر برای بهبود تجربه بازی و کنترل از راه دور ارتقا یافته، اما این محصول ممکن است تا سال آینده به بازار عرضه نشود. اپل و شرکای تولیدکننده محصولاتش همواره تولید را در آستانه عرضه مدل‌های جدید آی‌فون در پاییز هر سال افزایش داده‌اند.

در تابستان سال ۲۰۱۹ تولیدکنندگان محصولات اپل در حال آماده کردن قطعات برای ۷۵ میلیون گوشی بودند. هدف تولید در سال ۲۰۱۸ هم مشابه بود و هدف امسال اپل برای تولید ۷۵ تا ۸۰ میلیون دستگاه گوشی، نشانه مثبتی محسوب می‌شود.

شرکت فاکسکان که یکی از شرکای تولیدکننده کلیدی اپل به شمار می‌رود، طی ماه گذشته اطلاعیه‌های متعددی را در شبکه پیام‌رسان وی‌چت برای استخدام کارگر در کارخانه اصلی تولید آی‌فون در ژنگ‌ژو منتشر کرده است. جالب اینکه این خبر باعث رشد سهام شرکت‌های تامین‌کننده قطعات مورد نیاز اپل و در واقع شرکای تولیدکننده این شرکت شده است. براساس گزارش بلومبرگ، در روز گذشته سهام شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing و LG Display رشد ۲ درصدی، شرکت تولیدکننده لنزهای Largan Precision رشد ۱/ ۴ درصدی و شرکت سرهم‌کننده هدفون Goertek هم رشد ۱/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

همه چهار مدل جدید آی‌فون - دو مدل پایه و دو مدل رده‌بالا- از نمایشگرهای OLED با رنگ و وضوح بهبودیافته بهره می‌برند. دو مدل از آنها در سایز ۴/ ۵ اینچ، یک مدل در سایز ۱/ ۶ اینچ و مدل پرو در دو سایز ۱/ ۶ اینچ و ۷/ ۶ اینچ عرضه می‌شوند که بزرگ‌ترین گوشی آی‌فون تاکنون خواهد بود. این گوشی‌ها طراحی‌هایی شبیه به آی‌پد پرو دارند و مدل‌های رده‌بالا همچنان از لبه‌های استیل بهره می‌برند، درحالی‌که لبه‌های مدل‌های ارزان‌تر از جنس آلومینیوم هستند.

 شرکت اپل همچنین تصمیم دارد رنگ آبی تیره را هم به مدل‌های سری پرو اضافه و آن را جایگزین رنگ سبز تیره آی‌فون‌های ۱۱ پرو سال ۲۰۱۹ کند. مدل بزرگ‌تر گوشی پرو دوربین LIDAR خواهد داشت که در جدیدترین مدل آی‌پد پرو عرضه شده و اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده درک بهتری از محیط پیرامون داشته باشند. یکی از مهم‌ترین بهبودهای گوشی‌های جدید، پردازنده A۱۴، سرعت ارتقا و مصرف بهینه نیرو خواهد بود. به گفته منابع آگاه، برخی از کارمندان اپل که گوشی‌های جدید را امتحان کرده‌اند، معتقدند مدل ۷/ ۶ اینچی یکی از قابل‌توجه‌ترین بهبودهای امسال در محصولات این شرکت است. همچنین برخی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از شبکه‌های۵G سرعت اتصال را چندان بهبود نداده‌اند.

از طرفی فعالان بازار تخمین زده‌اند که آی‌فون ۱۲ احتمالا تا ۱۵۰ دلار گران‌تر از آی‌فون ۱۱ خواهد بود. به این ترتیب حتی با وجود حذف آداپتور شارژ و هدفون سیمی قیمت آی‌فون جدید اپل ارزان‌تر نخواهد شد. براساس آخرین تحلیل‌های TrendForce مدل‌های جدید آی‌فون یا همان آی‌فون ۱۲ بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار گران‌تر از آی‌فون‌های ۱۱ خواهند بود.

 ارزان‌ترین نسخه آی‌فون۱۲ که یک نسخه ۴/ ۵ اینچی (آی‌فون مینی)‌ خواهد بود، چیزی بین ۶۹۹ تا ۷۴۹ قیمت خواهد خورد. قیمت آی‌فون ۱۲ مکس هم بین ۷۹۹ تا ۸۴۹ دلار خواهد بود. آی‌فون ۱۲ پرو مکس هم احتمالا حداقل ۱۱۹۹ دلار برچسب قیمت خواهد داشت. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که تکنولوژی Sub-۶GHz ۵G باعث افزایش قیمت آی‌فون بین ۷۵ تا ۸۵ دلار می‌شود. همچنین پشتیبانی از امواج میلی‌متری بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ دلار بر قیمت این گوشی می‌افزاید.

همچنین اپل می‌خواهد از طراحی ساده‌تری در آی‌فون ۱۲ استفاده کند که خود آن هم باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آی‌فون ۱۲ می‌شود. با این حال گزارش‌ها حاکی است آی‌فون ۱۲ با امکاناتی مثل رم ۶ گیگابایتی عرضه می‌شود؛ موضوعی که باز هم روی افزایش قیمت آن تاثیر دارد. براساس گزارش بلومبرگ، طراحی امسال آی‌فون و بسیاری از قابلیت‌های آن پیش از شیوع کووید-۱۹ به اتمام رسید، اما پاندمی مشکلاتی را برای تست نهایی ایجاد کرد و آغاز تولید را چند هفته به تاخیر انداخت. درحالی‌که آی‌فون‌های جدید با تاخیر عرضه می‌شوند، اما سیستم عامل iOS۱۴ در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها