|
کدخبر: 118163

کهکشان راه شیری ستاره بیشتر دارد یا سیاره؟

طبق تحقیقی که به تازگی انجام شده احتمالا تعداد سیارات سرگردان در کهکشان راه شیری از ستارگان بیشتر است و بیش از ۱۰۰ میلیارد سیاره سرکش در این کهکشان وجود دارند.

فناوری کهکشان راه شیری ستاره بیشتر دارد یا سیاره؟

براساس تحقیقی جدید احتمالا بیش از ۱۰۰ میلیارد سیاره سرکش(rogue planet)در کهکشان راه شیری سرگردانند.

سیاره سرکش در حقیقت یک شی آسمانی است که به طور مستقیم دور ستاره مدار نمی‌زند. چنین اشیاء آسمانی از سیستم سیاره‌ای که در آن شکل گرفته اند، خارج شده‌اند یا هرگز تحت تاثیر گرانش هیچ ستاره یا سیاره کوتوله قهوه‌ای قرار نگرفته‌اند و به همین دلیل بی‌هدف در فضا حرکت می‌کنند.

در همین راستا ناسا ماموریتی ترتیب داده تا با استفاده از تلسکوپ فضایی «نانسی گریس رومن» تعداد این سیارات سرکش را بررسی کند. همچنین یک تحقیق جدید پیش‌بینی می‌کند تعداد سیارات سرکش از ستارگان کهکشان راه شیری بیشتر است.

اسکات گادی محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه اوهایو می‌گوید: ممکن است جهان مملو از سیارات سرکش باشد و ما از آنها اطلاعاتی نداشته باشیم. ما بدون انجام تحقیق با استفاده از ابزاری مانند تلسکوپ رومن هیچ گاه به اطلاعاتی در این باره دست نخواهیم یافت.

 تلسکوپ نانسی گریس رومن طی ۵ سال آینده آماده می‌شودو می‌تواند تصاویر پانورامیک عظیم با دقتی بی‌سابقه از فضا فراهم کند. با کمک این تلسکوپ می‌توان به اطلاعات جدید وانبوهی دست یافت.

شبیه سازی‌های پروفسور گادی و همکارانش نشان می‌دهد این تلسکوپ می‌تواند صدها سیاره سرکش را رصد کند. ابزار فضایی مذکور نسبت به این اشیای آسمان ۱۰ برابر حساس تر از تلسکوپ‌های زمینی است و روی سیارات بین خورشید و مرکز کهکشان راه شیری تمرکز می‌کند. در این منطقه از فضا یک ابرسیاهچاله عظیم حدود۲۴ هزار سال نوری کشیده شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده چنین ماموریتی می‌تواند سیارات سرگردانی به اندازه مریخ یا بزرگتر را رصد کند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها