|
کدخبر: 309865

کارگردانانی که ناباورانه درگذشتند/ از قتل تا خودکشی!

خبر شوکه‌کننده بود و باورنکردنی. کارگردان مطرح سینما به همراه همسرش در منزل شخصی‌اش به قتل رسید و جامعه سینمایی در بهت فرورفت؛ اتفاقی که پیشتر هم نمونه‌اش را سراغ داشتیم. وقتی سال 1373 گلوله مشقی، واقعی از آب درآمد و علی سجادی حسینی سر صحنه فیلمبرداری از دنیا رفت، وقتی جلال مقدم با یک تصادف به کما رفت و هیچ‌وقت به زندگی برنگشت یا وقتی خبر مرگ خودخواسته و ناگهانی کیومرث پوراحمد مثل پتک بر سرمان فرود آمد هم چنین احساسی داشتیم. گرچه مسئله قتل، چیز دیگری است و شوک آن هم با بقیه فرق دارد؛ بخصوص اینکه موضوع بر سر داریوش مهرجویی، یکی از بزرگترین کارگردانهای سینمای ایران باشد.

فرهنگ کارگردانانی که ناباورانه درگذشتند/ از قتل تا خودکشی!

در این پرونده نگاهی داریم به شوک‌برانگیزترین خبرهایی که درباره مرگ کارگردان‌های سینما منتشر شده است.

علی سجادی حسینی | اصابت گلوله جنگی سر صحنه فیلم «خط آتش»

در ۲۶ مهر ۱۳۷۳ هنگامی که مشغول ساخت فیلم «خط آتش» بود با شلیک گلوله‌ای که قرار بود مشقی باشد از دنیا رفت. ماجرا از این قرار بود که سربازی هر روز تعدادی اسلحه با تیر های مشقی برای بازیگران می‌آورد و پس از پایان کار، آن اسلحه‌ها را تحویل می‌گرفت. در یکی از این روزها، سرباز، اشتباهاً اسلحه خود را با تیرهایی واقعی با اسلحه مورد نظر فیلمبرداری، به دست بازیگر می‌دهد و همین امر سبب می‌شود تا حین تمرین، بازیگر، گلوله را به پیشانی حسینی شلیک کند و این کارگردان در دم، جان خود را از دست بدهد. فیلم‌های «مدرسه پیرمردها»، «ترانزیت»، «سکوت» و «راز چشمه سرخ» از او به یادگار مانده است. فیلم «خط آتش» هم توسط برادرش فرید سجادی حسینی به اتمام رسید.

جلال مقدم | تصادف در خیابان

سال ۱۳۷۴ خبر تلخی منتشر شد و اهالی سینما را شوکه کرد. جلال مقدم، کارگردان، نویسنده و بازیگر مطرح ایران براثر تصادف در خیابان کریم‌خان، به کما رفته بود. او دو ماه در کما ماند و سرانجام در ۲۹ فروردین ۱۳۷۵ در تهران درگذشت. مقدم  برای کارگردانی فیلم‌هایی مثل «خانه خدا» ، «سه دیوانه»، «پنجره»، «فرار از تله»، «آشیانه مهر»، «چمدان» و … بسیار مورد توجه قرار داشت و برای بازی در فیلم‌های «خشت و آینه»، «سرب»، «هامون»، «دندان مار»، «دلشدگان»، «ردپای گرگ» و …و سریال «این خانه دور است» بسیار مورد توجه قرار داشت.

بابک خرمدین | قتل توسط پدر و مادر

قتل بابک خرمدین به دست پدر و مادرش در سال ۱۴۰۰، جزو وقایع شوک‌برانگیز سینمای ایران بود. روز ۲۵ اردیبهشت خبری منتشر شد که بخش هایی از جسد مثله شده این کارگردان توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شده و بلافاصله خبر رسید که پدر و مادر خرمدین به فتل فرزندشان اعتراف کرده‌اند. بعدتر مشخص شد پدر و مادر این کارگردان جزو قاتلان زنجیره‌ای بودده‌اند تجربه چند قتل دیگر هم داشته‌اند. خرمدین تجربه کارگردانی فیلم‌های «بور بیجاده رنگ»، «سه‌شنبه: مامان»، «سوگنامه‌ای برای یاشار» و سه فیلم کوتاه و یک فیلم نیمه بلند را داشت.

 کیومرث پوراحمد | خودکشی با طناب

خبر مرگ خودخواسته کیومرث پوراحمد در فروردین ۱۴۰۲ همه را در بهت فرو برد. کارگردان سریال‌های مطرح «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های «به خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب» و …. درحالیکه مشغول کارهای نهایی برای اکران آخرین فیلمش «پرونده باز است» بود، در روز ۱۶ فروردین از دنیا رفت. برخی علت مرگ را سکته قلبی عنوان کردند اما کشف هشت صفحه دست‌نویس نزدیک محل درگذشت او خودخواسته بودن این مرگ را بیشتر تایید می‌کرد. پوراحمد برای فیلم «خواهران غریب» یک سیمرغ در کارنامه داشت.

داریوش مهرجویی | قتل با ضربات چاقو

بعد از شوک درگذشت کیومرث پوراحمد فکرش را هم نمی‌کردیم با خبری شوک‌برانگیزتر درباره کارگردانی مطرح مواجه شویم. خبر قتل داریو مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در خانه شخصی‌شان، در بامداد روز یکشنبه ۲۳ مهر منتشر شد و همه را در بهت فرو برد. بیشتر از سوگواری برای مهرجویی، اکثر چهره های سینمایی و علاقه‌مندان به آثار او منتظرند راز این قتل کشف شود و خواهان این مسئله هستند که پلیس واقعیت را در اختیارشان بگذارد. مهرجویی از پیش از انقلاب تا همین اواخر ۲۳ فیلم سینمایی کارگردانی کرد و برای «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «هامون»، «اجاره نشین‌ها»، «لیلا»، «پری»، «سارا»، «درخت گلابی»، «بانو»، «مهمان مامان»، «سنتوری» و … مورد تحسین قرار گرفت و در یادها ماند.

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها