|
کدخبر: 307687 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش نیوز

هوش مصنوعی‌ که داستان ساز شد / آژیر هالیوود به صدا درآمد

مدت زیادی است که هالیوود در یک سکوت خبری فرورفته است، این داستان از زمانی شروع شد که نویسندگان و به دنباله آن‌ها بازیگران دست به اعتصاب زدند. اما علت این اعتصاب چه بود؟

فرهنگ هوش مصنوعی‌ که داستان ساز شد / آژیر هالیوود به صدا درآمد

در روز چهارشنبه، ۵ مهرماه خبر رسید که اعتصاب نویسندگان هالیوود به پایان رسیده است، به همین منظور گزارشی در مورد کلیت این موضوع آماده کرده‌ایم تا ماجرا را بررسی کنیم. در ۲ می بود که خبر رسید نویسندگان دست از کار کشیده‌اند، این موضوع هالیوود را دچار یک شوک بزرگ کرد، دقیقا زمانی که سینماها داشتند برای اکران پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ آماده می‌شدند، آژیر هالیوود به صدا درآمد.

اتحادیه بازیگران هم از اواسط ژانویه شروع به اعتصاب کرد، البته این موضوع صدای برخی از منتقدین که خودشان هم معترض بودند را درآورد، خیلی از بازیگران دقیقا زمانی شروع به اعتصاب کردند که به‌قول‌معروف خرشان از پل گذشته بود!

کسانی مانند مارگو رابی و گرتا گرویک که حسابی درگیر اکران فیلمشان بودند و بعد از رکورد شکنی‌های گوناگون تازه یادشان افتاد که چندین ماه است همکارانشان در اعتصاب به سر می‌برند.

هالیوود-اعتصاب

اتحادیه نویسندگان و بازیگران برای چه اعتصاب کردند؟

هر دو اتحادیه درخواست‌های مشابهی دارند، ازجمله گرفتن دستمزد بهتر، پرداخت‌های باقی‌مانده از خدمات استریم برای کارشان و حمایت از شغلشان در برابر استفاده از هوش مصنوعی. تعداد نویسندگانی که قلم را کنار گذاشته‌اند به حدود ۱۱۵۰۰ نفر می‌رسد.

بسیاری از نویسندگان موفق و برنده جوایز می‌گویند که در ساختار فعلی صنعت قادر به امرار معاش نیستند. رشد محتوای اصلی در سرویس‌های استریم منجر به دریافتی‌های ناچیز شده است. این پلتفرم‌ها همچنین تمایل دارند فصل‌های کوتاه‌تری را ارائه دهند و میزان کار موجود برای نویسندگان را نیز کاهش دهند.

اگر از بحث دستمزدها بگذریم ، هوش مصنوعی بسیار ترسناک شده است، به‌خصوص در کشورهای پیشرفته، تا چندین سال دیگر هم همین هوش مصنوعی می‌تواند  فیلم‌نامه بنویسد و برای کارگردانان بازی کند، اما مشخص نیست که اعتصاب هنرمندان بتواند جلودار رشد هوش مصنوعی باشد یا خیر؟

کدام چهره‌ها در اعتصابات شرکت کرده‌اند؟

آلیسون جنی، جیسون ساندنس ، زویی کازان، روزاریو داوسون، سوزان ساراندون، آدام اسکات، مارتین استار، اولیویا وایلد ، نیکول براون و... از جمله چهره هایی هستند که در اعتصابات شرکت کرده‌اند.

اتحادیه‌هایی که نماینده هزاران نویسنده سینما و تلویزیون هستند، به توافقی آزمایشی با شرکت‌های تولید سرگرمی رسیده‌اند و قصد دارند به این اعتصابی که حدوداً ۵ ماهه شده و تمام هنرمندان را درگیر کرده و بسیاری از تولیدات را نیز متوقف کرده است پایان بدهند؛ این اولین اعتصاب هالیوود از سال ۲۰۰۷ بود. انجمن صنفی بازیگران همچنان در اعتصاب است!

سی ان ان گفته است: پس از چهار روز مذاکرات، انجمن نویسندگان آمریکا می‌تواند تا روز یکشنبه با استودیوهای بزرگ فیلم و تلویزیون به توافق برسد. استودیوهای بزرگ فیلم و تلویزیون شامگاه شنبه "بهترین و آخرین" پیشنهاد خود را به نویسندگان برجسته ارائه کردند. یک توافقنامه آزمایشی باید توسط اعضای اتحادیه نویسندگان که بیش از ۱۱۰۰۰ نویسنده را نمایندگی می‌کند تصویب شود و در صورت تصویب، دومین اعتصاب طولانی در تاریخ اتحادیه پایان میابد.

به گفته اقتصاددانان، هر دو اعتصاب هالیوود طولانی و پرهزینه بوده و تأثیر اقتصادی آن در سراسر کشور بیش از ۵ میلیارد دلار است. صنایعی مانند رستوران‌ها، شرکت‌های خدماتی و فروشگاه‌های لوازم‌خانگی نیز تأثیرات اختلافات جاری را احساس کرده‌اند و درنتیجه مجبور به کاهش کارمندان شده‌اند. بر اساس گزارش Empire State Development، در نیویورک، اختلال در ۱۱ شرکت تولیدی بزرگ منجر به از دست دادن ۱.۳ میلیارد دلار و ۱۷۰۰۰ شغل شد. حتی اگر اتحادیه نویسندگان به توافق برسد، ماشین هالیوود نمی‌تواند دوباره شروع به حرکت کند تا زمانی که اختلاف خود را با اتحادیه بازیگران که نماینده حدود ۱۶۰۰۰۰ بازیگر است حل کند.

این اعتصابات بخشی از اختلافات کارگری است که کشور آمریکا را با طوفان اعتصابات مواجه کرده است. هزاران نفر از پرستاران، کارگران استارباکس در ماه‌های اخیر کار را ترک کردند. جدایی از آن، اتحادیه کارگران خودروسازی نیز اعتصاب کرده بودند، این تابستان برای آمریکا «تابستان اعتصابات» بود! تمامی آن‌ها نیز برای  تضمین دستمزد عادلانه پس از سال‌ها صورت گرفته بود،  شرایط بد کار، افزایش نابرابری مواردی است که کارگران تمامی حرفه‌ها را ترسانده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها