|
کدخبر: 305971

حمله شهاب حسینی به فیلم‌های کمدی!

شهاب حسینی اعلام کرده که از میان سه عرصه بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی، درحال حاضر کارگردانی برایش اولویت دارد. او از وضعیت فیلم‌های کمدی در سینما گلایه کرده و گفته که سینما سیرک نیست و درحال حاضر شاهد فیلم‌هایی هستیم که صرفا می‌خواهند وقت تماشاگر را تلف کنند و ذهنش را از دغدغه‌های روزمره خالی کنند.

فرهنگ حمله شهاب حسینی به فیلم‌های کمدی!

شهاب حسینی که این روزها فیلم «مقیمان ناکجا» با اقتباس از نمایشنامه «میهمانسرای دو دنیا» نوشته اریک امانوئل اشمیت به کارگردانی او اکران شده، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایران از علاقه فراوانش به کارگردانی صحبت به میان آورده و از وضعیت ساخت فیلم‌های کمدی گلایه کرده.

شهاب حسینی در پاسخ به این سوال که از میان بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی به کدام‌یک بیشتر علاقه دارد گفته: «کارگردانی را ترجیح می‌دهم. دلم می‌خواهد در حد و اندازه خودم تجربیاتی را که در طول نزدیک به ۳ دهه کسب کرده‌ام به کارم و کسانی که با آنها کار می‌کنم انتقال بدهم. در کار کردن با انواع سلیقه‌ها یاد گرفته‌ام حداقل کارم را روان‌تر، با تکلیفی روشن‌تر و در زمان حداقلی به سرانجام برسانم. گرچه بودجه زیادی برای ساخت فیلم هزینه نمی‌کنم -نه از سر خساست بلکه عدم توان مالی- ولی سعی می‌کنم شرایط کار از نظر اجرایی و تأثیر به خروجی قابل قبولی بینجامد.»

او ابراز امیدواری کرده که روزی وارد عرصه نوشتن هم بشود وتوضیح داده: «طبعاً کارگردانی اولویت اول من است و امیدوارم روزی شایستگی به دست گرفتن قلم و نوشتن هم پیدا کنم البته بعد از اینکه حرفی درست و شنیدنی برای گفتن داشته باشم.»

حسینی پذیرفته که جنس فیلم «مقیمان ناکجا» باب طبع همه مخاطبان نیست و توضیح داده: «سینما معادلات و فرمول‌هایی دارد که می‌شود با کنار هم قرار دادن آنها‌ فیلم‌های گیشه‌پسند ساخت، ولی فیلمساز اگر دغدغه‌ای جز معنای فیلم و جوهره اثر داشته باشد، از ماهیت اصلی خود دور می‌شود.»

با این‌حال تاکید کرده که به مخاطبان عام بی‌توجه نیست و گفته: «البته این به آن معنا نیست که به مخاطب عام بی‌توجه‌ هستم. اصلاً این‌طور نیست. فیلم‌ها برای دیده شدن ساخته می‌شوند و هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش دیده شود. امید من این است در بازاری که امروز شاهدش هستیم این دست کارها هم مخاطب خاص خودش را پیدا کند و کم‌کم گسترش یافته و روزی برسد که سهم عمده‌ای از گیشه سینما را به خود اختصاص بدهد. من هیچ‌یک از ژانرهای سینمایی را رد نمی‌کنم به شرط اینکه همه‌ آنها مجالی برای نفس کشیدن و جایی برای عرضه شدن داشته باشند و در حق هیچ اثری اجحاف نشود.»

او درباره وضعیت ساخت کمدی‌ها در سینما توضیح داده: «من هم قائل به سینما برای سرگرمی هستم اما نه سرگرمی صرف. سینما سیرک نیست که برای تفریح و تجربه کارهای محیرالعقول به آن پناه ببریم. سینما حتی در کمدی‌ترین شکل‌اش -حداقل در مکتب بنیانگذاران کمدی از جمله چارلی چاپلین، باستر کیتون، هارولد لوید، لورل و هاردی و… – تلخی‌ها و نازیبایی‌های جامعه را با چاشنی کمدی مخلوط می‌کند تا مخاطب در عین حال که می‌خندد به این مسائل فکر کند. کمدی ژانر بسیار پراهمیت و محترمی است در صورتی که به درستی طراحی شود. متأسفانه در سینمای ما مرز چندانی بین کمدی و هجو دیده نمی‌شود.»

در این باره تاکید کرده: «متأسفانه آن چیزی که شاهد هستیم صرفاً پر کردن وقت تماشاگر و خارج کردن ذهن تماشاگر از دغدغه‌های روزمره است. تصورم این است که مردم خسته از چالش‌های زندگی هستند، حداقل فیلمی ببینند که بخندند و دلشان باز شود. این هم می‌تواند نیتی خیرخواهانه و انسان‌دوستانه‌ باشد، ولی من معتقدم در عین تجربه هر حسی در سالن سینما، مخاطب نباید دست خالی و بدون محتوا و متریالی برای اندیشیدن سالن را ترک کند، حالا فرقی نمی‌کند در چه ژانری فیلم دیده باشد.»

شهاب حسینی این روزها به عنوان کارگردان فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» را در گروه هنر و تجربه روی پرده سینماها دارد.او در حال حاضر مشغول بازی در سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقاست.

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها