|
کدخبر: 305139 عطیه فتحی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت گرامافون بیشتر از یک متر خانه شد!

گرامافون به‌عنوان یک دستگاه موسیقی همیشه گران بوده است، اما اخیراً ما در سایت‌های مختلف باقیمت‌های نجومی مواجه می‌شویم، دلیل این قیمت‌گذاری چیست؟ آیا ارزش واقعی این دستگاه‌های موسیقی همین‌قدر است؟ در این گزارش این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

فرهنگ قیمت گرامافون بیشتر از یک متر خانه شد!

از گذشته‌های دور آلات موسیقی همیشه طرفدارهای خاص خودش را داشته است، موسیقی یکی از پرطرفدارترین و همچنین گران‌ترین شاخه‌های هنری است، این حرفه قشر و طرفدار خاص خودش را همیشه دارد. گاهی افراد به یادگیری موسیقی علاقه‌مند می‌شوند و به سراغ خرید ساز می‌روند و گاهی هم صرفاً قصد شنیدن آن را دارند، آن‌وقت است که گرامافون می‌تواند دستگاه مناسبی برای آن‌ها باشد، سازهای موسیقی همیشه قیمت‌های نجومی داشته‌اند، مخصوصاً در چند سال اخیر، اما گرامافون اخیراً بسیار گران شده است، به‌طوری‌که دوستداران این ساز عطایش را به لقایش بخشیده‌اند. اما علت گران بودن این دستگاه چیست؟ اول‌از همه باید گفت که چه چیزی گران نشده است؟ این روزها همه‌چیز قیمت نجومی دارند، گرامافون که جای خودش، دوم اینکه هیچ‌وقت پشت این قیمت‌گذاری‌ها "منطق" نیست، نمی‌توان گفت به علت متریال استفاده‌شده در این دستگاه، قیمت بالایی دارد یا مسائل دیگر، دستگاه‌ها و سازهای موسیقی همیشه در انحصار قشر خاصی از این جامعه بوده است، از طرف دیگر مسئله فرهنگ‌سازی اینجا اهمیت میابد، همیشه در فیلم و سریال این‌طور در ذهن افراد القا شده است که اگر شما می‌خواهید خود را پولدار نشان دهید، داشتن یک گرامافون و انتخاب یک صفحه از بین کلکسیون میلیونی‌تان از اوجب واجبات است، البته اگر بخواهیم از حق نگذریم، عده‌ای واقعاً به این دستگاه پخش‌کننده موسیقی علاقه‌مندند، اما خب علاقه‌مندی صرف مهم نیست و پول توی جیب نیز برای رسیدن به این علاقه اهمیت دارد، در وضع کنونی جامعه چه کسانی و از چه قشری توانایی خرید این دستگاه رادارند؟

برای شروع سری به سایت‌های فروش می‌زنیم و از پایین‌ترین قیمت آن بررسی خواهیم کرد.

گرامافون-1

این نوع از گرامافون پایین‌ترین نوع است که توانستیم در سایت‌ها پیدا کنیم، یک گرامافون قدیمی که قابلیت استفاده کردن ندارد، در توضیحات این آگهی نیز نوشته‌شده است که دستگاه کار نمی‌کند و احتیاج به تعمیر دارد!

گرامافون-2

گرامافون-3

در مورد بعدی قیمت به بالای ۱ میلیون تومان جهش میابد، این نوع از گرامافون از لحاظ ظاهری با انواع دیگر متفاوت است ولی نسبت به اینکه که برند آن معروف است و در ضمن سالم هم هست می‌توان گفت قیمت‌گذاری بسیار منصفانه است.

گرامافون-4

گرامافون-5

در این مورد ظاهر این نوع از گرامافون، همان ظاهر معروف است که همیشه دیده‌ایم ولی قیمتش، آن‌قدر هم بالا نیست، آن‌هم به‌ این‌ علت است که از حالت قدیمی خود خارج‌ شده است و با امکاناتی مثل بلوتوث و ... آمیخته‌شده که نوستالژی بودن خود را ندارد.

گرامافون-6

این مورد، از دستگاه‌های قبلی گران‌تر است که علتش را می‌توانید حدس بزنید، دست‌دوم است و حالا جزو اشیای نوستالژیک و عتیقه قرار دارد، پس طبیعی است که قیمتش بالاتر باشد.

گرامافون-8

این مورد هم قیمتش بیشتر از قبلی است و افزایش داشته است، علت آن می‌تواند مدل‌بالاترش و قدیمی‌تر بودنش باشد.

گرامافون-10

 در این مورد نیز ما افزایش قیمت بیشتری را شاهد هستیم، همین‌که برای سال ۱۹۶۰ است دلیل خوبی است تا چنین قیمتی را روی آن بگذراند، اما شاید باورتان نشود، این‌ها پایین‌ترین قیمت گرامافون‌های یافت شده است.

گرامافون-11

از ژاپن که به انگلستان می‌رویم طبیعی است که قیمتش بیشتر برایمان آب بخورد! حتی اگر امکانات یکسانی نداشته باشد.

گرامافون-12

 ۱۹۲۵ عددی است برای توجیه این قیمت‌گذاری، و حتی نمی‌توان تضمین کرد که این عدد صحت داشته باشد، که اگر هم داشته باشد ۲۵ میلیون تومان نسبت به سایر قیمت‌هایی که در ادامه خواهیم دید بسیار منصفانه است.

گرامافون-13

این عتیقه‌ها چشمتان را نگرفت؟ ایرادی ندارد، می‌توانید یک کار بسیار لوکس را سفارش دهید تا برایتان بسازند، با چوب و مدل دلخواهتان، فقط کمی باید دست و دلباز تر باشید.

گرامافون-14

این مورد آخر، جزو یکی از نجومی‌ترین قیمت‌هاست، ۸۵ میلیون تومان رقم خیلی زیادی است که کمتر کسی توان خرید آن را دارد.

علاوه بر این قیمت‌های نجومی برای گرامافون‌، قیمت دیسک‌های آن نیز بسیار گران و عجیب است. در ادامه قیمت تعدادی از آن‌ها را می‌بینیم.

دیسک-2

دیسک-1

دیسک-3

سخن پایانی

برخی از اشیا هرچه قدیمی تر میشوند، به مراتب گران تر نیز میشوند، گرامافون هم جزو آن دسته از دستگاه‌ هایی است که نوستالژی بودن آن، دلیل اصلی گران‌تر بودنش است، این دستگاه هم همچون پیانو، ویولن و دیگر آلاتی که به موسیقی مربوط است قیمت‌های نجومی دارد و پیش بینی میشود که قیمت آن بالاتر نیز برود. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها