|
کدخبر: 304637 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

با خرید کتاب خداحافظی کنید / حمله قاچاقچیان به یار مهربان

مردم این روزها نه می‌توانند نسخه فیزیکی کتاب را خریداری کنند و نه نسخه الکترونیکی آن را، همین امر باعث شده است که بازار خرید فروش کتاب به‌صورت غیرقانونی رواج یابد! با این شرایط هر دو طرف، یعنی هم ناشران و هم مردم آسیب می‌بینند، تنها کسی که از این قضیه سود می‌برد دست‌های پشت پرده گرانی کاغذ هستند، باید هر چه زودتر فکری به حال این مشکل کرد!

فرهنگ با خرید کتاب خداحافظی کنید / حمله قاچاقچیان به یار مهربان

قیمت کتاب‌ها روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند، اما بهانه انتشاراتی‌ها چیست؟ قیمت کاغذ و بالا رفتن هزینه‌های چاپ مهمترین صحبت اهالی نشر است؛ دولت هم با ندادن کاغذ دولتی به انتشاراتی‌ها وضعیت قیمت کتاب را بدتر می‌کند و همین‌طور انگیزه نویسندگان نیز برای چاپ کتاب پایین‌تر می‌آید. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که نویسندگان کتاب‌هایشان را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند و از جهات مختلفی راحت‌ترند. دوندگی‌هایشان برای چاپ کمتر می‌شود، با سانسور و ممیزی‌های فراوان درگیر نمی‌شنود و مخاطبان خاص خودشان را می‌شناسند و ذائقه آن‌ها را بررسی می‌کنند، پس شاید بپرسید که حق مؤلف چه می‌شود؟ آن را که عطایش را به لقایش می‌بخشند، همان نباشد بهتر است، حق مولفی که دارد این روزها برای برخی کتاب‌ها به صفر میرسد به چه دردی می‌خورد؟ آن‌هم در وضعیت کنونی جامعه که سفره مردم روزبه‌روز آب می‌رود و کوچک‌تر می‌شود.

در این گیرودار آنچه مهم است طرفداران کتاب هستند، ۲ مسئله اینجا حائز اهمیت است، اول این  که مردم هزینه‌ای برای خرید کتاب پرداخت نمی‌کنند و نسخه الکترونیکی آن را (حالا چه قانونی و چه غیرقانونی) تهیه می‌کنند و دوم اینکه با بالا رفتن مشغله و درگیری‌ها، مردم حال و حوصله کتاب خریدن ندارند و بیشتر به سمت کتاب‌های صوتی و نسخه های مجازی ترغیب می‌شوند، راحت‌تر هم هست، موقع خواب، پیاده‌روی، کار و ... می‌توان از این امکان به‌خوبی استفاده کرد. پلتفرم‌هایی هستند که این امکانات را به‌صورت دوجانبه برای مردم فراهم کردند و به‌اصطلاح با یک تیر دو نشان زدند؛ یعنی هم کتاب الکترونیکی دارند و هم صوتی، مردم هم که به خاطر پایین بودن قیمت آنها اقدام به خریدشان می‌کنند، اما واقعاً قیمت نسخه‌های چاپی با الکترونیکی چقدر تفاوت دارد؟ به نظر شما کدام‌یک به‌صرفه‌تر است؟ در این گزارش قیمت این کتاب‌ها را مقایسه خواهیم کرد.

جز از کل-1

جز از کل-2

با کتابی شروع می‌کنیم که نه‌تنها جزو پرفروش‌ترین‌هاست بلکه همیشه به علت حجم و تعداد اوراق آن جزو گران‌ترین‌ها نیز هست، کتاب "جز از کل"، همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت نسخه الکترونیکی آن و فیزیکی‌اش زمین تا آسمان فرق دارد و اگر کسی بخواهد که این کتاب را بخواند طبیعتاً ترجیحش بر پی‌دی‌اف آن است.

۲۶۵ هزار تومان اختلاف قیمت به‌قدری هست که باعث شود به سمت خرید این کتاب نروید.

پیش از تو-1

پیش از تو-2

کتاب بعدی نیز یکی از معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه ایست که همچنان دارد منتشر می‌شود و به چاپ‌های جدیدتر میرسد، کتاب "من پیش از تو"، اما قیمتش کمی شوکه کننده است، کتاب قبلی را شاید بتوانیم که برایش توجیهی بیاوریم ولی این کتاب تعداد صفحاتش هم به میزان کتاب قبلی نیست، پس چرا باید برای یک پی‌دی‌اف صرف این میزان هزینه کرد؟

از طرفی اختلاف قیمت ۲ نسخه آن به حدی نیست که ما را برای خرید آن قانع کند.

مهمانسرا-1

مهمانسرا-2

در ادامه به سراغ یکی از کتاب‌های کم‌حجمی رفته‌ایم که تعداد ورقه‌های استفاده‌شده در آن حداقلی است و قطع کتاب نیز کوچک است. نمایشنامه "مهمانسرای دودنیا" که این روزها به دلیل اقتباس شهاب حسینی از این نمایشنامه در فیلم "مقیمان ناکجاآباد" موردتوجه قرارگرفته است. قیمت نسخه فیزیکی این کتاب نزدیک به ۵۰ هزار تومان است و خب شاید حدس بزنید که نسخه الکترونیکی آن باید نصف این قیمت و یا کمتر از نصف آن باشد، ولی باید بگویم که این‌طور نیست و پی‌دی‌اف آن ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که بسیار عجیب است!

سخن پایانی

مردم به دو دلیل اقدام به خرید نسخه‌های الکترونیکی یک کتاب می‌کنند. یکی اینکه خواندن کتاب درگوشی‌های تلفن همراه بسیار ساده‌تر است، شما می‌توانید به‌راحتی آن را حمل کنید و هرجایی که دوست دارید شروع به مطالعه کنید، دومین دلیل هم قیمت نجومی کتاب‌ها است که این روزها شاهد آن‌ها هستیم. پلتفرم‌هایی که نسخه الکترونیکی کتاب‌ها در اختیار مردم می‌گذراند از این فرصت نهایت استفاده را کرده‌اند و روزبه‌روز قیمت‌ها را بالا می‌برند، قیمت‌هایی که به‌ هیچ‌ عنوان مشخص نیست چگونه تعیین‌شده است، این موضوع بازار خرید فروش کتاب به‌صورت غیرقانونی را شکل داده که هم به ضرر مؤلفین، مترجمین و ناشران است و هم اینکه ممکن است نسخه اصل و باکیفیت آن به دست مخاطب نرسد و مردم هم متوجه ضررهایی شوند، باید هر چه زودتر فکری به حال این مشکل کرد!  در ادامه نسخه قاچاق این کتاب‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

قاچاق-2

قاچاق-1

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها