|
کدخبر: 302802

کدام سریال‌های شبکه خانگی نیمه‌کاره مانده‌اند؟

حاشیه‌های سریال‌های شبکه نمایش خانگی کم نیست اما یکی از مهمترین حواشی آنها به بحث توقف‌های طولانی یا انصراف از ادامه تولید برمی‌گردد. مخاطبانی که برای این آثار هزینه می‌کنند و هر هفته زمانی را به تماشای این آثار اختصاص می‌دهند یک مرتبه مجبور می‌شوند قید تماشای ادامه آن را بزنند. درحال حاضر دو سریال «شبکه مخفی زنان» و «آمستردام» چنین شرایطی دارند. ادامه «شبکه مخفی زنان» بعد از گذشت حدود ۷ ماه توقیف، قرار است جمعه ۲۰ مرداد منتشر شود و هنوز تکلیف قسمت پایانی «آمستردام» مشخص نیست.

فرهنگ کدام سریال‌های شبکه خانگی نیمه‌کاره مانده‌اند؟

سریال‌های دیگری هم مثل «رقص روی شیشه» یا «نهنگ آبی» هم بوده‌اند که به خاطر برخی اختلاف‌ها تغییراتی در روند تولیدشان ایجاد شده و برخلاف انتظار به سمت‌وسوی دیگری رفته‌اند اما بهرحال نیمه‌کاره رها نشده‌اند.

قهوه تلخ | کارگردان: مهران مدیری| سال تولید: ۱۳۸۹

 سریال «قهوه تلخ» از اولین سریال‌هایی بود که به خاطر وقفه‌های طولانی در انتشار دچار آسیب شد. یک بار بعد از انتشار قسمت پنجم، مهران مدیری اعلام کرد که فضای سریال یکنواخت شده و برای تغییرات یک ماه به آنها فرصت بدهند. قسمت ۲۶ به صورت قاچاق در فضای مجازی دست به دست گشت و موضوع به وزارت ارشاد کشیده شد و سریال تا روشن شدن تکلیف نسخه قاچاق متوقف ماند. خلاصه بعد از چند ماه توزیع سریال به جریان افتاد تا اینکه بعد از توزیع قسمت ۳۴، مجددا با وقفه روبه‌رو شد سه قسمت آخر آن هم هیچ‌گاه در اختیار مخاطبان قرار نگرفت. آن زمان زنده‌یاد خشایار الوند در مصاحبه‌ای اعلام کرد که خبری از تهیه‌کنندگان نیست و بخش‌هایی از قسمت‌های پایانی ضبط نشده. این بی‌خبری مدت‌ها ادامه پیدا کرد و مدیری با انتشار ویدئویی از مخاطبان عذر خواست و نهایتا تصمیم گرفت برای نشان دادن حسن نیتش «ویلای من» را بسازد.

قلب یخی ۳| کارگردان: سامان مقدم | سال تولید: ۱۳۹۱

«قلب یخی» ابتدا توسط محمدحسین لطیفی به بازار آمد، اما با پایان فصل اول و دوم، درحالیکه قرار بود فصل سوم همچنان در امتداد دو فصل قبل باشد، کارگردان، بازیگران و کل قصه عوض شد. سامان مقدم به عنوان کارگردان فصل سوم «قلب یخی» به میدان آمد و هدیه تهرانی، مهران مدیری، رضا عطاران، رضا کیانیان، امیر آقایی و … هم بازی در آن را پذیرفتند. بعد از انتشار چند قسمت، در توزیع سریال بی‌نظمی به وجود آمد و  بعد از آن هم روند بی‌نظمی ادامه پیدا کرد. این وضعیت تا جایی ادامه داشت که سامان مقدم با نگارش یک یادداشت به وزارت ارشاد، شرکت پخش و تهیه‌کننده را به‌خاطر عدم توزیع ادامه سریال تهدید به افشاگری کرد. بعد از ۷ سال بالاخره پرونده سریال با انتشار قسمت‌های پایانی بسته شد؛ آن هم بی‌سروصدا و در اوج رقابت‌های داغ جام جهانی فوتبال. ادامه سریال زمانی منتشر شد که مخاطبان به خاطر گذشت زمان کاملا آن را از یاد برده بودند و میزان استقبال از آن به شدت پایین آمد. مقدم به عنوان یک کارگردان صاحب امضا وارد شبکه خانگی شد. قلب یخی می‌توانست اوج دوباره او باشد، اما تبدیل به پاشنه آشیل کارنامه‌اش شد.

ابله | کارگردان: کمال تبریزی | سال تولید: ۱۳۹۳

«ابله» اولین سریال کمال تبریزی در شبکه نمایش خانگی بود. همه منتظر بودند با اثری قابل‌توجه و جذاب روبه‌رو شوند اما سریال از همان ابتدا موفقیتی به همراه نداشت و مطابق انتظار پیش نرفت. هرچه گذشت سریال بیشتر افت کرد و مخاطبش کم شد. نه تنها سرگرم‌کننده نبود که بار طنز هم نداشت. تبریزی می‌توانست با «ابله» در شبکه خانگی نام خود را احیا کند. اما تاثیر معکوس داشت و به کارنامه‌اش ضربه‌ای دیگر وارد کرد. پرونده این سریال که قرار بود ۲۵ قسمتی باشد در ۱۴ قسمت بسته شد. نکته قابل توجه اینکه بعد از انتشار قسمت سیزدهم، در شرایطی که همه منتظر بودند قسمت پایانی منتشر شود، این قسمت به بازار نیامد و به علت اختلافات مالی  میان تهیه کننده و سرمایه گذار به تعویق افتاد. «ابله» سریالی نبود که مخاطبان زیادی آن را دنبال کنند به همین دلیل هم وقتی قسمت پایانی بعد از تاخیر به بازار آمد با استقبال ویژه‌ای روبه‌رو نشد.

عشق تعطیل نیست | کارگردان: بیژن بیرنگ | ۱۳۹۳

چند سالی می‌شد که بیژن بیرنگ قصد داشت سریالی سیتکامی برای شبکه نمایش خانگی بسازد. برای «عشق تعطیل نیست» دکوری درست مشابه دکور سریال «فرندز» ساخت و نقش‌های اصلی را به محمدرضا گلزار و مهناز افشار سپرد. با تمام تلاش‌ها اما «عشق تعطیل نیست» در همان قسمت اول با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شد و از آن به بعد هم هیچ پیشرفتی نداشت. تا اینکه بعد از قسمت پنجم عملا دیگر خبری از آن نشد. بازیگران در صفحه‌های اینستاگرامشان از آماده نبودن فیلمنامه و نامشخص بودن تصمیم کارگردان برای ادامه سریال نوشتند و خود بیرنگ هم توضیح داد که بازیگران با فضای ذهنی او و جنس کاری که بیرنگ از آنها می‌خواهد فاصله دارند و ادامه همکاری میسر نیست. این سریال که قرار بود در ۱۲ قسمت آماده شود نصفه‌کاره رها شد.

قبله عالم | کارگردان: حامد محمدی | سال تولید: ۱۴۰۰

سریال «قبله عالم» اواسط مرداد ۱۴۰۰ از سوی پلتفرم فیلیمو منتشر شد و پس از پخش دو قسمت به به ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا رسید و گروه سازنده اعلام کردند که قسمت سوم پس از روزهای عزاداری پخش خواهد شد. اما این تاریخ چند بار به تعویق افتاد. پس از آن هم قسمت‌های چهارم، پنجم و ششم هم با تاخیر و ممیزی‌های فراوان به دست مخاطبان رسید. در نهایت اما فیلیمو اعلام کرد «قبله عالم» در قسمت هفتم به پایان خواهد رسید و دلیل آن را هم عدم صدور مجوز از سوی ساترا اعلام شد. اما با توقف سریال، رسانه‌های مختلف با گمانه‌زنی و انجام مصاحبه‌هایی، عدم پخش این سریال را به دلیل ضعف ساختاری و لغو قرارداد از سوی فیلیمو اعلام کردند. از سوی دیگر بازیگران و سازندگان این مجموعه در پست‌های اینستاگرامی تاکید داشتند که دلیل اصلی توقف ادامه سریال، سانسور بیش از اندازه «قبله عالم» از سوی ساترا بوده.

جیران | کارگردان: حسن فتحی | سال تولید: ۱۴۰۰

رسانه‌ای شدن پرونده قضایی و شکایت علنی کارگردان «آهوی من مارال»، از سازندگان «جیران» به دلیل شباهت داستان این سریال به «آهوی من مارال»، برای این سریال دردسرساز شد و بعد از انتشار ۲۳ قسمت، این سریال از ۲۹ تیر ۱۴۰۱ متوقف شد. نکته مهم اینکه با حکم قضایی، تمام قسمت‌های قبلی هم از خروجی پلتفرم فیلیمو حذف شد. درحالیکه مخاطبان گمان می‌کردند این سریال دیگر ادامه پیدا نمی‌کند، بالاخره بعد از از ۵۶ روز توقیف، قسمت ۲۴ و ۲۵ این سریال جمعه‌ ۲۵ شهریور به صورت اختصاصی منتشر شد. «جیران» با وجود تلاش‌های زیادی حسن فتحی آنطور که باید نتوانست توجه مخاطبان علاقه‌مند به آثار تاریخی را جلب کند و می‌شود آن را یکی از ضعیف‌ترین آثار فتحی معرفی کرد.

شبکه مخفی زنان | کارگردان: افشین هاشمی | سال تولید: ۱۴۰۱

سریال شبکه مخفی زنان به کارگردانی افشین هاشمی از جمله سریال‌هایی بود که از تابستان سال ۱۴۰۱ تولید شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. از اوایل دی‌ماه بعد از پخش قسمت بیستم، انتشار آن متوقف شد. ساترا توقیف این سریال را تکذیب کرد و گفت مواردی مطرح شده که حتما با تعامل با پلتفرم حل خواهد شد. با این حال طبق صحبت‌های کارگردان، به نظر می‌رسید اصلاحات مورد نظر ساترا بیش از مواردی است که بتواند با گفت‌وگو آن را حل کرد. سریال حدود ۷ ماه در محاق ماند و حالا قرار است از جمعه ۲۰ مرداد مجددا با انتشار قسمت ۲۱ به جریان بیفتد. سریال شبکه مخفی زنان قرار است طبق روال گذشته‌ جمعه‌ها ساعت ۱۲ ظهر منتشر شود.

آمستردام | کارگردان: مسعود قراگزلو | سال تولید: ۱۴۰۱

بعد از انتشار قسمت یازدهم سریال «آمستردام» در روز ۲۱ تیر، قرار بود قسمت دوازدهم یا پایانی فصل اول، چهارشنبه ۲۸ تیر منتشر شود اما خبری از آن نشد. عدم انتشار این قسمت موجب شد تا شائبه‌هایی درباره توقیف آن شکل بگیرد اما ساترا اعلام کرد مجوز انتشار قسمت دوازدهم منتشر شده و انتشار آن از نظر ساترا بلامانع است. بعد از این اظهارنظر همه منتظر بودند قسمت دوازدهم روز ۴ مرداد منتشر شود اما باز هم برای هفته دوم از آن خبری نشد و قسمت پایانی هنوز هم در اختیار مخاطبان قرار نگرفته است. دیروز یکشنبه ۱۵ مرداد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجددا تاکید کرد مجزو تمام قسمت‌های سیال منتشر شده و ساترا از باب پیگیری حقوق کاربران این مسئله را پیگیری می‌کند. باید دید وضعیت قسمت پایانی «آمستردام» به کجا می‌رسد.

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها