|
کدخبر: 198161

شرایط جدید اعزام زائران اربعین اعلام شد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه مرز‌های زمینی به سمت عراق کاملا بسته است گفت: در جلسه امروز تصمیم‌ گرفته شد ۳۰ هزار نفر در قالب موکب‌داران و کمیته‌هایی که در عراق وظیفه‌ای بر عهده دارند اعزام شوند.

فرهنگ شرایط جدید اعزام زائران اربعین اعلام شد

«حسین ذوالفقاری» در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه درباره مراسم اربعین با توجه به کرونا موضوع در دستور کار مسئولین ایران و عراق قرار داشت. هر دو کشور باید اظهار نظر می‌کردند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اضافه کرد: در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد برگزاری اربعین موضوع مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد کسانی که ۲ دز واکسن دریافت کرده‌اند و بیماری زمینه‌ای ندارند بتوانند در مراسم اربعین در صورت موافقت کشور عراق شرکت کنند. ضمن اینکه یک دستورالعمل کاملی برای رعایت نکات بهداشتی نیز تهیه شده است.

وی افزود: با تشکیل جلسه در وزارت بهداشت عراق که سفارت ما نیز حضور داشت با کلیات موضوع موافقت شد. سفارت ما در عراق روز گذشته بیان کرد دولت عراق اعلام کرده است حداکثر ۳۰ هزار نفر می‌توانند در مراسم اربعین ۱۴۰۰ شرکت کنند. و حتما باید تست منفی «پی سی ار» ۷۲ ساعت قبل از سفر انجام شود و صرفا سفر از طریق هوایی خواهد بود.

ذوالفقاری تصریح کرد: در جلسه امروز تصمیم‌ گرفته شد ۳۰ هزار نفر در قالب موکب‌داران و کمیته‌هایی که در عراق وظیفه‌ای بر عهده دارند اعزام شوند. همچنین افرادی که به عراق اعزام می‌شوند باید دز دوم واکسن را دریافت کرده باشند و از سویی بیمار زمینه‌ای هم نداشته باشند. از سویی در حین ورود به عراق تست پی سی آر باید انجام بدهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: موکب‌داران دارای شناسنامه که سالهای قبل نیز در مراسم اربعین شرکت می‌کردند سهمیه حضور در عراق را دارند. دولت عراق بحث واکسن را شرط نکرده است، اما ورود زائران را به انجام تست «پی‌سی ار» مشروط کرده‌ است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: موکب‌داران و کمیته‌ها ۹۵ درصد از بدنه جامعه هستند و از اشخاص خاصی نیستند. رسانه‌ها، خبرنگاران، ستاد‌های مردمی از جمله گروه‌های اعزامی خواهند بود.

ذوالفقاری ابراز داشت: طبق هماهنگی انجام شده در کشور ۶ فرودگاه در حال حاضر آماده شده است و سازمان هواپیمایی اعلام کرد قیمت‌ها در سقف شرایط عادی نگه داشته می‌شود.

وی افزود: مرز‌های زمینی کاملا بسته است هیچ خدماتی در مرز‌ها ارایه نمی‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند. موضوع حفظ سلامت مردم برای مسئولان کشورمان و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است. ورود بدون مجوز از سوی مرز‌های زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفین مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

همچنین رئیس ستاد اربعین حسینی(ع) نیز افزود: تصمیم گرفتیم که این ۳۰ هزار نفر در قالب موکب‌داران که همه ساله در کشور عراق خدمات می‌دادند و همچنین کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند، اعزام شده و سازماندهی شوند و این عدد سهمیه قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی به وجود بیاورد و ما امسال بنا داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از خادمان در اربعین شرکت کنند که مجموعا ۳۰ هزار سهمیه به ایران داده شد.

مرزهای زمینی کاملا بسته است و می‌خواهیم که کسی به سمت مرزها حرکت نکند و هیچ‌گونه خدماتی در قالب موکب‌ها در مرزها ارائه نخواهد شد.

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها