|
کدخبر: 83965

اختصاصی گسترش نیوز:

کارمندان حرفه‌ای این‌گونه استعفا می‌دهند

اگر فکر می‌کنید شرکت از عملکرد شما راضی است حتماً پیشنهادات خود را مطرح کنید: چه‌بسا مذاکره با شما را معقول‌تر از استخدام کردن یک کارمند جدید بدانند.

گسترش نیوز: استعفای حرفه‌ای چگونه است؟ قبل از هر چیز باید گفت که استعفا هم راز و رمزهای خاص خودش را دارد و اهمیت آن در زندگی شغلی افراد به‌هیچ‌عنوان کمتر از اصول آغاز به کار نیست. توجه یا بی‌توجهی به نکات ساده‌ای که هنگام تغییر شغل و استعفا باید به آنها توجه داشته باشید باعث می‌شود فردی حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای جلوه کنید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

estefa.jpg

خروج صحیح و اصولی به بخشی از هویت حرفه‌ای شما تبدیل می‌شود. در ادامه نکاتی که هنگام ترک یا شغل باید به آنها توجه داشته باشید آورده می‌شود.

خطری که وجود دارد

استعفا یا رها کردن یک شغل ممکن است باعث شود احساس قدرت و شجاعت کنید اما قبل از هر چیز باید خود را برای یک گزینه احتمالی آماده کنید. استعفا در مجموع تاثیر چندان خوشایندی روی پرونده حرفه‌ای شما ندارد و ممکن است به ضرر شما تمام شود. دلایل استعفای شما ممکن است کاملا منطقی و موجه باشد اما باید به این واقعیت تلخ توجه داشته باشید که مدیران بسیاری از شرکت‌ها حس خوبی به شخصی که بنا به میل خودش، کار قبلی‌اش را رها کرده ندارند و تصور می‌کنند که او وفاداری یا تعهد شغلی لازم را ندارد.

این نکته به‌ویژه وقتی‌که سعی دارید در یک صنعت یا حوزه تخصصی خاص و محدود باقی بمانید صادق است. دنیا کوچک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!

بازخورد نشان دهید

ممکن است به این نتیجه برسید که حتماً باید شغل کنونی خود را رها کنید؛ در این صورت اگر واقعاً خود را حرفه‌ای می‌دانید خشم و انتقام‌جویی را کنار بگذارید. برای رها کردن یک شغل لازم نیست قبل از رفتن دنبال تخلیه تمام و کمال خود باشید یا حتماً پرخاشگری کنید. از طرف دیگر اگر دلیل رفتن شما سوء رفتار مدیریت است در مصاحبه شغلی بعدی خود صادق باشید و حتماً این موضوع را بیان کنید.

بسیاری از کسانی که استعفا می‌دهند با خود می‌گویند «دنیای کاری ایده‌آل من هیچ شباهتی به اینجا ندارد، هرگز به اینجا برنمی‌گردم». اگر مدیریت شرکت از شما خواست بیشتر فکر کنید یا از شما خواسته شد که درباره شرایط مطلوب خود مذاکره کنید، یا در صورت تمایل بازگردید با قاطعیت این پیشنهادات را رد نکنید. هستند کارمندانی که همه‌چیز را تمام‌شده می‌دانند و بدون آنکه درباره دلیل یا دلیل استعفا یا شرایط مطلوب خود با مدیریت صحبت و مذاکره کنند استعفا می‌دهند. جالب اینجاست که شمار زیادی از این گروه بدون آنکه تغییر خاصی در شرایط و مزایای کاریشان ایجاد شود مجدداً به همان شرکت یا سازمان بازمی‌گردند. شنیدن پیشنهادات احتمالی هیچ ضرری ندارد. کسی که شغلی را ترک می‌کند بدون شک دنبال گزینه‌های بهتر است و چنین فردی باید گزینه‌های پیش‌روی خود را به حداکثر برساند نه آنکه تعدادی از آنها را نشنیده، رد کند. فراموش نکنید که استخدام یک فرد جدید هزینه‌ها و دردسری‌های خاص خودش را برای شرکت‌ها دارد بنابراین اگر فکر می‌کنید شرکت از عملکرد شما راضی است حتما پیشنهادات خود را مطرح کنید: چه‌بسا مذاکره با شما را معقول‌تر از استخدام کردن یک کارمند جدید بدانند. آنها ممکن است دستمزد و مزایای شغلی جدیدی پیشنهاد کنند یا ترتیب انتقال شما به بخش دیگری از شرکت را فراهم کنند. بنابراین قبل از آنکه نامه استعفای خود را بنویسید صادقانه از خود سوال کنید: دقیقاً به چه دلایلی از اینجا می‌روم؟ آیا واقعا امکان گفتگو، مذاکره و سازش وجود ندارد؟ آیا پیشنهادت جدید آنقدر ارزشمند هست که رفتن مرا بی‌معنا کند؟

مدیران هنگام مواجه با استعفای کارمندان از آنها می‌خواهند دلایل خود را تشریح کنند. یکی از خصوصیات کارمندان حرفه‌ای آن است که هنگام انجام این کار, دید مثبت خود را حفظ می‌کنند و از بیان جزییات کم‌اهمیت یا نامربوط خودداری می‌کنند. گفتگوی چهره به چهره زمان مناسبی برای پرداختن به همه جزییات نیست؛ جزییات را در متن نامه استعفا بیان کنید.

تصمیم خود را به لحظه آخر موکول نکنید

معمولاً دو هفته قبل از رفتن باید مدیریت شرکت یا سازمان را از تصمیم خود مطلع کنید. توجه داشته باشید که ازنقطه‌نظر قانونی کارفرما موظف نیست فورا با استعفای شما موافقت کند. اگر واقعا پیشنهاد کاری بهتری دارید و توافقات نهایی انجام شده است به نفع شما و کارفرما خواهد بود که این موضوع به روشنی مطرح شود. قبل از رفتن هر کاری که برای انتقال بهینه کار و مسئولیت شما به همکار یا جانشین شما لازم است انجام شود را انجام دهید. به‌جای در پیش گرفتن رویکرد منفی و کینه‌توزانه برای انجام این مرحله از کار از هیچ تلاشی فروگذار نکنید. کارها یا پروژه‌هایی که می‌دانید محدودیت زمانی دارند و انجام آنها برای نفر بعدی دشوار خواهد بود را به پایان برسانید. حداقل همه جزییاتی که جانشین شما باید از آنها مطلع باشد را در اختیار او قرار دهید یا مکتوب کنید. ببیند در نبود شما بقیه به چه اطلاعاتی نیاز پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها