|
کدخبر: 309471

خداحافظی اهالی سینما با آتیلا پسیانی

اهالی سینما امروز - پنجشنبه ۲۰ مهر - در مقابل تالار وحدت با «آتیلا پسیانی» هنرمند بنام عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که چندروز پیش پس از ماهها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت، خداحافظی و او را به سمت خانه ابدی بدرقه کردند.

فرهنگی و اجتماعی خداحافظی اهالی سینما با آتیلا پسیانی

رضا کیانیان با تاکید بر روحیه پرکار آتیلا پسیانی گفت: اگر آتیلا بود می‌گفت خوب باشید، خوب باشیم، تا بتوانیم کار کنیم. من به همه اعضای خانواده او می‌گویم به این دلیل که برای کار کردن آمدیم، باید به این راه ادامه بدهیم. همانطور که فروغ فرخزاد شاعر گفت: « پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است».

این بازیگر با اشاره به اینکه راه و نگاه آتیلا پسیانی ادامه خواهد داشت، افزود: اگر امروز آتیلا نیست اما هزاران آتیلا روی صحنه کارمی‌کنند. اگر او بود هم می‌گفت به کارتان ادامه بدهید. من هم این دیدگاه را قبول دارم از شما هم می‌خواهم کار کنید و ادامه دهید.

خانه سینما خانه آتیلا بود

پژمان بازغی با بیان اینکه انجمن بازیگران سینما و خانه سینما خانه آتیلا بود و هست، گفت: نام اون تابناک خواهد ماند. انجمن صنفیخود را صاحب این سوگ می‌داند و به یاد خانم جمیله شیخی مراتب تسلیت خود را به خانواده ایشان می‌رساند.

این بازیگر ادامه داد: فقدان هر بازیگر اندوه بزرگی‌است بر روح و جان ما اما این پایان خاطره نیست.

نترسیدن از ویژگی‌های آتیلا پسیانی بود

رامبد جوان با اشاره به دوست‌داران فراوان مرحوم پسیانی، بیان کرد: نمی‌دانم چرا الان باید اینجا ایستاده باشم و در نبود تو درباره توحرف بزنم؛ این مراسم صاحبان زیادی دارد زیرا در طول سال‌ها فعالیت پسیانی، همه به او علاقه‌مند شدند. وقتی ستاره (دختر آتیلاپسیانی) گفت «به عنوان صمیمی‌ترین رفیق آتیلا توی مراسم حرف بزن»، نفسم بند آمد که از تو چه بگویم. آمدم تا از طرف همه رفیقهایت بگویم.

این کارگردان ادامه داد: آتیلا جان حالا خود را رها می‌کنم در تو خیلی چیزها در ذهنم زنده می‌شود، اما اگر بخواهم یکی را ازویژگی‌های تو را انتخاب کنم نترسیدن است. تو هیچ وقت نترسیدی. تو به ما جرأت دادی تصمیم بگیریم و این انتخاب را زندگی کنیم. آتیلا تا زنده‌ام جای بزرگی در قلب و روح‌ام داری.

آتیلا پسیانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون متولد دهم اردیبهشت سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی از هنرمندان فقید ایرانبود، وی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغازکرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد.

پسیانی از دهه ۶۰ به بعد حضور فعالی در عرصه تئاتر ایران داشته که شامل اجراهای جشنواره‌ای و آزاد می‌شود. وی با آثارش درچندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. پسیانی در این دوره«واقعه‌خوانی جهاز جادو» نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و در کنار آثاری نظیر «سایه ماه» به کارگردانی انوشیروان ارجمند،«مرگ یزدگرد» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و «مال‌کنون» بهنویسندگی و کارگردانی مریم معترف و عزت‌الله مهرآوران به روی صحنه برد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها