|
کدخبر: 304078

کتاب هایی پیرامون شخصیت امام حسین (ع) برای نوجوانان

هر نوجوانی، در جستجوی شخصیتی در یاد ماندنی، هویتی دوست‌داشتنی و انسانی ستودنی است که وجودش و سرگذشتش را آیینه زندگی خود کند و منتهی آرزوهایش رسیدن به او شود.

چه خوب که آن شخص امام بی‌همتای آزادگان جهان، حسین بن علی (ع)، باشد برای همین مطالعه روایت هایی نوجوانانه از امام حسین (ع) و واقعه کربلا برای معرفی اباعبدالله علیه السلام و بازگو ساختن واقعه کربلا که سرنوشت تمام مردم جهان را برای همه اعصار دگرگون ساخت اهمیت ویژه ای دارد.

مطالعه واقعه کربلا و مقتل‌خوانی از جمله سفارش‌های ائمه علیهم‌السلام در عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. در ماه محرم خیمه‌های هیأت‌های مذهبی برپا می‌شوند و پرچم‌های «هیهات مناالذّله» در سراسر کشور خبر از رسیدن شور شیدایی، عشق و تشنگی، زیبایی و شهادت، اسارت و حزن و اندوه می‌دهند و نوجوانان نیز در این ماه خیمه‌هایی به عشق حضرت قاسم بن الحسن و حضرت علی‌اکبر و حضرت علی‌اصغر علیهم‌ السلام برپا می‌کنند.

در ادامه قصد داریم کتاب هایی با مضمون واقعه ی کربلا و حوادث و داستانهای به یادماندنی از سرنوشت امام حسین (ع) و اصحاب و یارانش را معرفی کنیم....

مقتل حسینی نوجوان

اولین کتابی که در موضوع عاشورا و امام حسین (ع) معرفی و مورد بررسی قرار می دهیم کتاب مقتل حسینی نوجوان می باشد این کتاب با قلمی شیوا نوجوانان را با واقعه کربلا و اتفاقات محرم سال 61 هجری قمری و ابعاد قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش، آشنا می‌کند.

images_1692435730_64e08512304a6.jpg

در کتاب مقتل حسینی نوجوان علی شعیبی با قلمی ساده و روان و در پنج فصل به قیام و زندگی امام حسین پرداخته و در ابتدا نگاهی کوتاه اما جامع به زندگانی نورانی حضرت امام حسین می‌افکند و سپس با بررسی علل و ریشه‌های قیام حضرت امام حسین(ع)و پاسخگویی به پرسش‌ها نوجوانانه مخاطبان در فصل دوم و سوم، سوالات ذهنی آنان را رفع نموده و در چهارمین فصل به واقعه عاشورا می‌پردازد و فصل آخر را به بیان احادیث و روایاتی اختصاص داده‌ که سوگواری بر اهل‌بیت (ع) را محترم و ستوده می‌شمارند به همین منظور، چند مورد از ابیاتی که در رسای آن واقعه بزرگ سروده شده، در همین فصل نگاشته شده‌است.

کتاب مقتل حسینی نوجوان، نوشته علی شعیبی و در 112 صفحه توسط دفتر نشر معارف انتشار یافته است و به دلیل اینکه فلسفه قیام عاشورا را پاسخ می دهد و همچنین بصورت سیر داستانی و روایی نگاشته شده مورد اقبال نوجوانان قرار گرفته است.

بچه های فرات

دومین کتاب که معرفی می شود و مورد برررسی قرار می گیرد نوشته لیلا قربانی است که در یک داستان بلند، ماجرای چند نوجوان را بازگو می‌کند که نام حضرت حسین (ع) را شنیده و می‌دانند که به زودی کوفه میزبان ایشان خواهد بود؛ آوازه اباعبدالله قلب پاکشان را احاطه می‌کند و دلشان پرمیکشد که در میان یاران امام باشند، اما ناگهان اخبار تازه‌ای در شهر می‌پیچد، خبر از تهدید‌ها و طلاهایی که پای بزرگتر‌ها را سست کرده‌است، حالا تصمیم شخصیت‌های داستان ما چه خواهد شد؟ آیا هنوز میل دارند که پا به سرزمین بلا بگذارند یا دست از آرزوی سرنوشت سازشان می‌کشند؟

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

چشم‌هایش از اشک پر شد. سرش را پایین انداخت و با گوشۀ آستینش اشک‌هایش را پاک کرد مرد که نباید گریه کند؛ این لازمۀ مرد شدن بود. در دلش گفت چه کسی گفته مرد گریه نمی‌کند؟! حتماً تمام آن مردهایی که این حرف را می‌زنند، خودشان یک وقتی در گوشه‌ای دنج که دلشان گرفته، آرام اشک ریخته‌اند.

برادر من تویی

نام برادر که بیاید، نام او را در برابر چشممان قاب می‌گیریم، سومین پسر حضرت حیدر که ماه آسمان حسین(ع) و پشتیبان و جان‌فدای ایشان است در سومین کتاب به سراغ کتاب برادر من تویی رفته ایم.

این کتاب روایت زندگانی حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) اسوه برادری و ولایتمداری است برادری که مولایش را نه یک فرد از خانواده بلکه برتر از وجود خودش می دید این کتاب روایتی عمیق و دلنشین و تجربه ای متفاوت از همه آثار داوود امیریان، نویسنده کتاب هایی چون «فرزندان ایرانیم»، «جام جهانی در جوادیه» و ... به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب«برادر من تویی» می‌خوانیم:

مولا علی (ع) رو به پسرانش گفت: حسن و حسین چشمان من هستند، محمدحنفیه بازوی من، و تو عباس... سپس سرعباس را به سمت چپ سینه‌اش فشار داد. عباس صدای قلب پدر را شنید. چشمانش را بست. محمدحنفیه آرام خندید و نزدیک گوش حسین گفت: عباس هم قلب امیرالمؤمنین (ع) است.

بچه های عاشورا

چهارمین کتاب کتاب بچه‌های عاشورا است که از سوی انتشارات به نشر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان منتشر شده، این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای آشنایی با رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای کودک و نوجوان کربلا باشد. طاهره ایبد به عنوان نویسنده، در این مجموعه هفت جلدی تلاش دارد تا با زبانی داستان‌وار و کودکانه داستان شهدای نوجوان قیام عاشورا را برای بچه‌ها بازگو کند.

بچه‌های عاشورا دربرگیرنده داستان‌های کوتاهی است که طی آنها سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا به‌صورت جداگانه بازگو می‌شود. این مجموعه با تصویرگری مسعود قره‌باغی منتشر شده است.

«شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» عناوین این مجموعه هفت جلدی هستند.

کتاب 10 قصه عاشورایی

«10قصه‌‌ عاشورایی» نوشته فریبا کلهر کتاب بعدی این فهرست است که از سوی انتشارات قدیانی برای بچه‌ها منتشر شده و داستان ‌همراهی 10 نفر از شهدای کربلا با امام حسین(ع) در روز عاشورا را بیان می‌کند. در این کتاب، قصه‌ رشادت‌های 10 قهرمان واقعه‌ عاشورا با زبان ساده و قابل درک برای کودکان روایت شده است.

مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم(ع)»، «حضرت علی‌اصغر(ع)»، «حضرت علی‌اکبر(ع)»، «حضرت زینب(س)»، «حضرت ابوالفضل(ع)» و «حضرت علی بن الحسین(ع)» قهرمانانی هستند که قصه آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک پسند روایت شده است.

در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که به تکمیل داستان می‌پردازد. داستان‌های این کتاب برای «گروه سنی 7 تا 11 سال» مناسب است و تصویرگری آن را سیدحسام‌الدین طباطبایی انجام داده است.

داستان‌هایی از زندگی امام حسین (علیه‌السلام)

داستان‌هایی از زندگی امام حسین (علیه‌السلام) از آثاری است که در قالب مجموعه «مژده گل» از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است. مجموعه کتاب داستانی «مژده گل» دربردارنده داستان‌های کوتاهی از چهارده معصوم (علیهم السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به قلم محمود پوروهاب و زهره پرهیزکاری به چاپ رسیده است.

این کتاب با زبانی ساده و داستانی کودکانه بچه‌ها را با زندگی امام حسین (علیه السلام) آشنا می‌سازد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها