|
کدخبر: 301722

اکثر نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش منتقل شده اند

ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور گفت: در طرح انتقال کارمندان در شرایط تناسب قرار گرفته‌ایم و به استاندارد رسیده‌ایم و دیگر با نیروی انسانی مازاد در دانشگاه پیام نور مواجه نیستیم. بخش عمده‌ای از نیروهای مازاد ما جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

فرهنگی و اجتماعی اکثر نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش منتقل شده اند

«ابراهیم تقی‌زاده» رئیس دانشگاه پیام نور در مورد حذف رشته‌های غیرکاربردی از این دانشگاه توضیح داد: از خردادماه سال جاری حذف رشته‌های غیرکاربردی از دانشگاه پیام نور را انجام داده ایم. با توجه به جلساتی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و دبیرخانه شورای گسترش انجام شد، رشته‌های غیرکاربردی و کم مخاطب که احساس می‌شد برای فارغ التحصیلانش زمینه اشتغال وجود ندارد را حذف کردیم. 

رئیس دانشگاه پیام نور تصریح کرد: حدود ۴۰۰ رشته محل پیام نور در این راستا حذف شده است و به جای آن رشته‌هایی با سند اشتغال ارائه کردیم که تعدادی از آن‌ها با توجه به هیات علمی‌هایی که در اختیار داشتیم، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین حدود ۴۰۰ رشته محل جدید ایجاد کردیم و جایگزین ۴۰۰ رشته محلی شدند که حذفشان کرده بودیم. 

تقی زاده به ابلاغ دستور شناسایی رشته‌های بدون کاربرد به روسای استانی دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: روسای استانی ما باید با توجه به بافت منطقه‌ای، ظرفیت‌های موجود در زیست بوم و هماهنگی با مسئولان استانی، رشته‌هایی را که زمینه بکارگیری دانشجو بعد از پایان تحصیل در آن‌ها وجود دارد را ایجاد کنند و از پیشنهادات دانشجویان در این راستا نیز بهره بگیرند و معاونت‌های آموزشی واحدها لازم است این موضوع را در واحدهای استانی پیگیری کنند تا تصویب و اخذ مجوز برای آن رشته‌ها صورت بگیرد. 

او در ادامه تصریح کرد: برای تعیین اینکه کدام رشته‌ها غیرکاربردی است، علاقه مندی و مخاطب‌پذیری دانشجویان یکی از معیارهاست. افراد وقتی اقدام به انتخاب رشته می‌کنند، بررسی‌هایی در مورد زمینه‌های شغلی و کاربردی رشته‌ها انجام می‌دهد. امروزه در خیلی از رشته‌ها مخاطب‌پذیری کمتر شده مثلا در برخی رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه با چنین مسئله‌ای مواجه هستیم. بنابراین در تعیین رشته‌هایی که امروزه کاربرد ندارند، یکی از ملاک ها، مخاطب‌پذیری رشته هاست. یکی دیگر از معیارها این است که در برخی استان‌ها ممکن است اصلا زمینه بکارگیری فرد در رشته‌ای وجود نداشته باشد؛ فرض کنید رشته معدن که رشته خوبی هم هست در واحد استانی ارائه شود که اصلا ظرفیت معدنی در آن استان وجود ندارد. 

به گفته این استاد دانشگاه، در برخی رشته‌ها با انباشت و تراکم فارغ التحصیلان مواجه هستیم که منجر به انبوه افراد بیکار در آن رشته‌ها شده است. تقی زاده بیان کرد: در رشته‌های علوم انسانی حدود ۱۲ رشته وجود دارد که هنوز کاربردی هستند و فرد می‌تواند پس از پایان تحصیل در بخش دولتی یا خصوصی زمینه اشتغال برای خود پیدا کند. در علوم انسانی رشته‌هایی مانند حسابداری، مدیریت‌ها در گرایش‌های مختلف، حقوق، اقتصاد، علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره از جمله رشته‌های کاربردی و مهارتی هستند که مورد نیاز جامعه ماست. اما برخی از رشته‌ها گرچه مورد نیاز جامعه هستند، ولی ممکن است زمینه اشتغال و به کارگیری فارغ التحصیل آن رشته در جامعه وجود نداشته باشد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها