|
کدخبر: 300971

در عزاداری ها نیز می‌توان برنامه موسیقایی داشت

مجری برنامه موسیقی‌محور «نسیم آوا» تاکید دارد: برنامه‌های موسیقی محور قطعا می‌توانند در مناسبتی چون محرم تاثیرگذار باشند و به نوبه خود در این راه قدم بردارند.

فرهنگی و اجتماعی در عزاداری ها نیز می‌توان برنامه موسیقایی داشت

وی در عین حال بر ضرورت لزوم برنامه‌سازی جذاب و به‌روز در مناسبت‌های مذهبی تلویزیون اشاره دارد و می‌گوید: مدل برنامه‌سازی در آثار معارفی و مذهبی چون «محفل» و «حسینیه معلی» نشان داد که می‌توانند به جذب مخاطب‌ در تلویزیون کمک زیادی کنند.

محمدرضا محبی ـ تهیه کننده، کارگردان و مجری «نسیم آوا» ـ که برنامه‌اش این شب‌ها حال و هوای محرمی به خود گرفته است، توضیحاتی از ساختار برنامه‌اش ارائه کرد و گفت: «نسیم آوا» حوالی سال ۹۴ تولیدش را با محوریت پخش موزیک ویدیوهای سبک‌های مختلف آغاز کرد و کم کم این روند پر پیمان‌تر شد و یکسری تغییراتی ایجاد شد و در مناسبت‌ها نیز رنگ و بوی برنامه تغییر کرد. به عنوان مثال در مناسبت‌های ملی ما فضا را به سمت موسیقی‌های حماسی و ملی بردیم. همچنین در مناسبت‌های مذهبی هم به همین شکل است.

وی ادامه داد: در ماه محرم خدا را شکر ما نوحه‌های عاشورایی مختص این ایام را بسیار داریم، همچنین آثار مناجاتی و یکسری خواننده که کارهای خاص و ویژه برای اهل بیت (ع) و این ایام تولید می‌کنند بسیار زیاد در دست داریم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم بخش بررسی و کارشناسی نوحه‌های اقوام را در ماه محرم در برنامه‌مان داشته باشیم چون خیلی از نوحه‌های قدیمی ما در حال فراموشی است.

 از خوانندگان جوان که آثار محرمی دارند حمایت می‌کنیم

این برنامه‌ساز به ساختارهای جدید «نسیم آوا» در ایام محرم اشاره کرد و توضیح داد: ما می‌دانیم که شاکله اصلی تمام نوحه‌ها و موسیقی‌ها شعر است به همین دلیل در این ایام به پیدایش شعر عاشورایی و روندی که تا به الان طی کرده است پرداختیم که آقای قزوه این آیتم را کارشناسی می‌کنند. یک آیتم دیگر مختص تیتراژهای ماندگار محرمی داریم مثل «شب دهم» و کارهای اینچنین که ماندگار شدند. همچنین یک آیتم برای حمایت از خوانندگان جوان که کارهای درستی از خود ارائه کرده‌اند اما کمتر حمایت شده‌اند داریم که در این بخش کارهای محرمی‌شان را جدا کردیم و یک آیتم هم به این بخش اختصاص دادیم.

محبی اعلام کرد: برنامه «نسیم آوا» با حال و هوای محرمی تا روز عاشورا روی آنتن است. خدا را شکر بازخوردها تا الان از برنامه خوب بوده است. جا دارد به نکته‌ای اشاره کنم و آن این است که شاید تصور این بود که نمی‌شود در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان، محرم و ایام فاطمیه برنامه موسیقی‌محور روی آنتن برد اما ما و سایر برنامه‌سازان با حمایت سازمان نشان دادیم که می‌شود این کار را کرد. درواقع ما فضا را به سمتی بردیم که نباید از این مناسبت‌ها و ظرفیت آوا ها و نواهای مذهبی و هنرمندان خوش ذوق این عرصه غفلت کرد.

برنامه موسیقی کار کردن هم سخت است هم آسان

 مجری «نسیم آوا» همچنین به برنامه‌سازی در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه موسیقی قاعدتاً یکسری چهارچوب‌هایی داریم، از طرفی هم هنرمندان متعهد زیادی داریم که آمده‌اند و کارهایی مناسب این ایام انجام داده‌اند و حیف است که به آنها نپردازیم. ما در «نسیم آوا» همواره تاکید داریم که بگوییم سوگواری محرم برای همه طیف‌هاست و همه مردم عاشق این ایام‌اند. در قالب برنامه موسیقی کار کردن هم سخت است هم آسان. اگر بشود کار را در مسیر درستش با یک هیات اندیشه ورزی قوی پیش برد قطعا آسانی‌ها و شیرینی‌هایش بیشتر می‌شود.

این برنامه‌ساز و مجری سپس به حمایت‌های شبکه نسیم از «نسیم آوا» اشاره کرد و گفت: خدا را شکر از هر نظر شبکه پای کار است و ما را حمایت می‌کنند. از آقای دکتر خوشرو مدیر شبکه گرفته تا آقای اشرف مدیر گروه و دوستان همه همراه هستند.

فکر نمی‌کردند می‌توان «محفل» و «حسینیه معلی» ساخت

محبی در بخشی از صحبت‌هایش هم درباره بحث لزوم پرداخت به موضوعات مذهبی با ساختارهای جذاب و به‌روز در قالب برنامه‌های تلویزیونی اظهار نظر کرد.

او در این زمینه بیان کرد: این بخش به سیاست‌های تحولی سازمان صداوسیما برمی‌گردد که دو شعار اصلی دارد. یکی هویت محوری و دیگری عدالت گستری. ما همواره تمام تلاشمان را می‌کنیم که این دو اتفاق در برنامه ما هم در حد بضاعت بیفتد. به عنوان مثال در همین ایام محرم، ما هویت محوری‌مان را براساس نوحه‌های اصیل و عشق قدیمی مردم به ایام محرم گذاشتیم و عدالت گستری‌مان را هم به این سمت بردیم که این فضا به همه اختصاص پیدا کند؛ از خوانندگان بِرند گرفته تا خوانندگان جوان‌تر، نوحه اقوام، پخش کوتاه عزاداری های سنتی روستاهای کشور و ... .

 این مجری تلویزیون در عین حال تاکید کرد: ما در فضای برنامه خودمان سعی کردیم تا حدودی از کلیشه‌های همیشگی برنامه‌سازی جدا شویم اما برنامه‌هایی مثل «محفل» و «حسینیه معلی» که ما در قیاس با آنها کوچکتر هستیم، واقعاً فضای متفاوت‌تری دارند و مخاطب بیشتری جذب می‌کنند. حتی در گذشته برخی از برنامه‌سازان ما هم فکر نمی‌کردند بشود با مدل‌های مذکور برنامه‌سازی کرد.

 محمدرضا محبی، مجری و برنامه‌ساز در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ما نگاه می‌کنیم اتفاقاً می‌بینیم مخاطبان چنین برنامه‌هایی صرفا طیف خاصی از مملکت نیستند بلکه تمام طیف‌های جامعه اینگونه برنامه‌ها را نگاه می‌کنند. وقتی دختر شهید مدافع حرم به «محفل» می‌آید و در فضای مجازی وایرال می‌شود همه جذب می‌شوند و اشک می‌ریزند. این نشان می‌دهد که برنامه‌های این‌چنین صرفاً مختص به یک طیف و تعداد خاصی از مردم جامعه نیستند. اتفاقاً این مدل برنامه‌سازی به مخاطب پذیری تلویزیون کمک زیادی می‌کند. این حوزه جای کار زیادی دارد. ان‌شاءالله که در آینده اتفاقات بهتری بیفتد.

 ویژه برنامه محرم برنامه «نسیم آوا» به تهیه کنندگی و اجرای محمدرضا محبی هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش می شود.

این برنامه با پرداختن به آواها و نواهای عاشورایی، پخش نوحه‌های قدیمی و ماندگار روی آنتن می‌رود. بررسی و کارشناسی شعر آئینی با حضور علیرضا قزوه، کارشناسی نوحه های اصیل اقوام مختلف کشور با حضور متین رضوانی پور پژوهشگر و مولف این حوزه، پخش تیتراژهای ماندگار آثار محرمی تلویزیون و سینما از دیگر آیتم های این برنامه است.

«نسیم آوا» با ضبط اثر از خوانندگان جوان و متعهد که برای سیدالشهدا (ع) آثار خود را تولید کرده اند، شعر خوانی و سایر بخش هایی که متناسب با حال و هوای محرم هستند، با مردم سوگوار ایران اسلامی و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هم نوا می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها