|
کدخبر: 300771

مروری بر کارنامه شهاب حسینی

شهاب حسینی بی‌شک یکی از بهترین بازیگران مرد سینمای ایران در دهه هشتاد و نود است، بازیگری که از ابتدای دهه هشتاد راه خود را به سینما باز کرد و با همان چند فیلم ابتدای کارنامه‌اش توانست توجه همه را به خودش جلب کند. مسیر شهاب حسینی همواره به سمت اوج بوده. از جمله بازیگرانی است که مدام می‌خواهد از خودش جلو بزند و به کم راضی نیست. حسینی به بازیگری بسنده نکرده و در این سال‌ها تجربه‌هایی هم در کارگردانی، تهیه‌کنندگی، موسیقی و اجرا انجام داده است. به بهانه اکران فیلم «مقیمان ناکجا» به نویسندگی و کارگردانی شهاب حسینی در گروه هنر و تجربه، نگاهی داریم به فعالیت‌های مختلف این چهره مطرح سینما.

فرهنگی و اجتماعی مروری بر کارنامه شهاب حسینی

شهاب حسینی به عنوان چهره‌ای همه‌فن‌حریف شناخته می‌شود اما با وجود فعالیت‌های مختلفی که در کارنامه دارد، کماکان شهرت اصلی‌اش به واسطه بازی در نقش‌های مختلف است.

سرزمین-کهن

«سرزمین مادری» یکی از سریال‌های تلویزیونی شهاب حسینی است که در سال 92 توقیف شد و به تازگی مشکلش برای پخش حل شده است.

بازیگری سریال | سال 1377 با بازی در یک سریال آموزشی- خانوادگی به اسم «خانواده محبوب» به کارگردانی حسین فرخی وارد میدان شد و دو سال بعد در «پس از باران» سعید سلطانی نقشی کوتاه بازی کرد. همان سال با سریال‌های «همسفر» و «وکیل» هم همکاری داشت، اما اولین بار سال 1380 با نقش یونس بهگر در «پلیس جوان» سیروس مقدم به محبوبیت رسید. دو سال بعد با بازی در «تب سرد» علیرضا افخمی باز هم مورد توجه قرار گرفت. «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی و «شوق پرواز» به کارگردانی زنده‌یاد یدالله صمدی، جزو آثار درخشان تلویزیون بود که با نام شهاب حسینی به یادگار ماند. او در «سرزمین مادری» کمال تبریزی هم نقش اصلی را بازی کرد؛ نقشی به اسم رهی که کودکی‌اش را علی شادمان بازی کرده، جوانی‌اش را شهاب حسینی و میان‌سالی‌اش را آرش مجیدی. سریالی که توقیف شد و هنوز کسی بازی حسینی را در آن ندیده است.

شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم «کن» را از آن خودش کرد.

بازیگری سینما | بعد از موفقیت«پلیس جوان»، با بازی در فیلم «رخساره» وارد سینما شد. دو سال بعد از ورود به سینما برای «شمعی درباد» پوران درخشنده، نامزد سیمرغ شد و بلافاصله بعد از آن در جشنواره بیست‌وسوم فجر، مجددا نامش برای بازی در «رستگاری در هشت‌وبیست دقیقه» در فهرست نامزدها قرار گرفت. سال 1387 برای «سوپراستار» تهمینه میلانی سیمرغ گرفت و بعد از آن سه دیپلم افتخار برای فیلم‌های «محیا»، «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» در کارنامه‌اش به ثبت رسید. حسینی برای «جدایی نادر از سیمین» همراه بازیگران مرد این فیلم، خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به دست آورد و برای «فروشده» هم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را گرفت. «پرسه در مه»، «آفریقا»، «خانه پدری»، «برادرم خسرو»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «دوران عاشقی» سایر آثار مهم او در این سال‌ها هستند. حسینی از اواسط دهه نود بیشتر در فیلم بازیگران تازه‌کار بازی می‌کند. البته حساب «مست عشق» حسن فتحی جداست.

شهاب حسینی با بازی در سریال «شهرزاد» پا به شبکه نمایش خانگی گذاشت.

بازیگری شبکه خانگی | سال 1394 با بازی در نقش قباد سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی برگ برنده‌ای دیگر رو کرد. حسینی که سال‌ها در تلویزیون و سینما توانسته بود امضای خودش را روی آثار مهمی برجا بگذارد، در این سریال بار دیگر قدرت بازیگری‌اش را به رخ کشید. با اینکه ابتدا به عنوان ضلع منفور یک عشق مثلثی به میدان آمد اما به قدری درست از پس ایفای این نقش برآمد که رفته رفته توانست در ذهن مخاطبان به عنوان عاشقی والامرتبه‌تر از فرهاد قرار بگیرد. به طوری که در پایان فصل سوم، مرگ قباد به تراژدی غمباری تبدیل شد. شهاب حسینی یکبار دیگر سال 1401 با سریال «پوست شیر» در شبکه نمایش خانگی بازی‌ درخشانی از خودش به نمایش گذاشت. شخصیت محب مشکات به عنوان یک پلیس متفاوت، به یکی از محبوب‌ترین نقش‌های کارنامه حسینی بدل شد.

بازی تئاتر | شهاب حسینی پیش از اینکه به عنوان مجری و گوینده و بازیگر تلویزیون و سینما پا به میدان بگذارد، بازیگر تئاتر بود. در دهه هفتاد در نمایش‌هایی مثل «بر کرانه باد» و «افسانه» بازی داشت و در دهه هشتاد هم حضورش را کماکان در این عرصه حفظ کرد. تا اینکه سال 1391 اولین نمایشش را به نام «ملاقات» کارگردانی کرد و خودش هم به عنوان بازیگر در آن حاضر شد. سال 1396 بار دیگر نمایشی به اسم «اعتراف» را روی صحنه برد و اینبار هم بازیگر این نمایش بود.

«ساکن طبقه وسط» نخستین تجربه کارگردانی شهاب حسینی است.

کارگردانی | شهاب حسینی سال 1392 تصمیم گرفت با ساخت «ساکن طبقه وسط» کارگردانی‌ را هم تجربه کند. فیلم درباره مردی است که با ورودش به یک ساختمان جدید، رویدادهای تاز‌ه‌ای را تجربه می‌کند. فیلمنامه این فیلم را محمدهادی کریمی نوشته بود و هم خود کریمی و هم حسینی در این فیلم بازی داشتند. برای «ساکن طبقه وسط» از تعداد زیادی بازیگر دعوت به همکاری کرده بود که هرکدام در یک سکانس بازی داشتند. او سال 1396 فیلم «مقیمان ناکجا» را کارگردانی کرد؛ فیلمی بر اساس نمایشنامه «مهمان‌سرای دو دنیا» اثر اریک امانوئل اشمیت که چهارشنبه 28 تیر در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران شده. پریناز ایزدیار، آرمان درویش، ناهید مسلمی، احمد ساعتچیان، شهاب حسینی و … بازیگران این فیلم هستند. حسینی سال گذشته هم فیلم «نویسنده مرده است» را در آمریکا کارگردانی کرد. فیلمی که موفق شد جایزه بهترین فیلم بلند را از جشنواره فیلم پاریس دریافت کند.

«شین» از جمله فیلم‌هایی است که شهاب حسینی تهیه آن را برعهده داشته است.

تهیه‌کنندگی | سال 1394 برای اولین بار با فیلم «خورشید نیمه‌شب»، وارد عرصه تهیه‌کنندگی فیلم شد؛ فیلمی به کارگردانی شبیر شیرازی که خود شهاب حسینی هم بازیگر نقش اول آن بود. او در کنار رضا یزدانی و آزاده مهدی‌زاده در این فیلم بازی می‌کرد. «شین» به کارگردانی میثم کزازی هم یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که حسینی تهیه‌کنندگی‌اش را به عهده داشت. فیلم سال 1397 ساخته شد و خود حسینی هم نقش کوتاهی بازی کرد. «بعد از اتفاق» و «خانه ماهرخ» هم جزو فیلم‌هایی به تهیه‌کنندگی حسینی بود. او تهیه‌کنندگی جدیدترین فیلمش «نویسنده مرده است» را هم خودش به عهده داشت. نکته قابل توجه اینکه هیچ‌یک از آثاری که به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی ساخته شده‌اند پرفروش نبوده‌اند.

شهاب حسینی سال 1399 با تاک‌شو «هم‌رفیق» بعد از مدت‌ها به عرصه اجرا برگشت.

اجرا | شهاب حسینی کارش را با اجرای برنامه‌های تلویزیونی شروع کرد. اولین بار سال 1377 در برنامه «اکسیژن» شبکه دو اجرای تلویزیونی را تجربه کرد. «برپا برپا»، «رنگ صبح»، «سایه‌روشن» از جمله برنامه‌های دیگری بودند که شهاب حسینی به عنوان مجری در آنها حضور داشت. حسینی بعد از ورود به عرصه بازیگری و مطرح شدن، فعالیتش را در عرصه اجرا کنار نگذاشت و سال 1387 جنگی ترکیبی به اسم «آبی‌شو» را در شبکه پنج اجرا کرد. سال 1399 بعد از سال‌ها در برنامه «هم‌رفیق» مجددا به عنوان مجری به میدان آمد. او در این برنامه میزبان چهره‌های مطرح می‌شد و از آنها می‌خواست تا با بهترین رفیق‌هایشان در این برنامه حضور پیدا کنند. با اینکه شیوه مصاحبه حسینی با مهمان‌های برنامه کمابیش با انتقادهایی روبه‌رو شد، اما جزو تاکشوهای پرمخاطب این اواخر بود و بخش‌های مختلف آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

شهاب حسینی در عرصه موسیقی نیز دستی بر آتش دارد. او در فیلم «برادرم خسرو» نقش یک گیتاریست خیابانی را داشت که مبتلا به بیماری دوقطبی بود.

موسیقی | حسینی هم مثل خیلی از بازیگرانی که سراغ خوانندگی می‌روند، در دهه هشتاد وارد عرصه موسیقی شد. او به همراه برادرش مهدی حسینی، امیر حسین مدرس، امین زندگانی و … با گروه موسیقی هفت به میدان آمدند. حسینی ابتدا به عنوان دکلمه‌‌سرا با گروه همکاری می‌کرد اما در آلبوم سوم و چهارم این گروه به عنوان خواننده حضور داشت. حسینی در دهه نود تک‌آهنگ‌های مختلفی هم منتشر کرده است. با این حال هیچ‌گاه خوانندگی او نتوانست شهرتی بیشتر از بازیگری برایش به همراه داشته باشد.

 

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها