|
کدخبر: 300758

حاشیه های اخیر سینمای ایران

واکنش سازمان سینمایی به پوستر یک جشن سینمایی، برگزاری نخستین گهده «هم پیشه » ، خبرهایی از جشن فیلم کوتاهی ها واجرای یک تئاتر از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

فرهنگی و اجتماعی حاشیه های اخیر سینمای ایران

«همانطور که تولید و پخش آثار سینمایی و تصویری بدون رعایت حجاب مغایر قانون است، انتشار هرگونه پوستر و اقلام تبلیغی بی حجاب نیز خلاف قانون است.»

به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ سید صادق موسوی در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: مسئولیت سیاست گذاری، ارزشیابی و صدور مجوز جشنواره ها و رویدادهای عمومی سینمایی کشور بر عهده دفتر امور جشنواره های سازمان سینمایی است اما مسئولیت برگزاری رویدادهای داخلی صنوف و جشن های درون صنفی که در قالب گردهمایی سالانه اعضا تعریف می شوند، مشخصا برعهده خانه سینما به عنوان نهاد صنفی و نیز، شوراهای مرکزی صنوف خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین، مقررات و مفاد آئین نامه ها از سوی همه جشن ها و جشنواره ها و رویدادهای سینمایی و ضرورت التزام به قوانین جاری کشور اضافه‌کرد: وظیفه پاسخگویی نسبت به تخلفات در فرایند برگزاری جشن ها و جشنواره های سینمایی در مراجع ذیصلاح با متولیان برگزاری است. 

موسوی عنوان کرد: ضرورت رعایت قوانین و مقررات کشور در همه مراحل یک رویداد، اعم از نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی تا برگزاری نهایی یک مراسم امری بدیهی به شمار می آید و در این خصوص هم موضوع با متولیان امر بارها مکاتبه و یاد آوری شده است.

مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاری بین الملل با اشاره به انتشار پوستری مربوط به جشن یکی از صنوف سینمایی خانه سینما - که اقتباسی از یک فیلم تاریخی است - تاکید کرد: انتشار هرگونه پوستر بی حجاب در اقلام تبلیغی جشن ها و جشنواره ها خلاف قوانین جاری کشور است و در این خصوص با مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما و دست اندرکاران ذیربط رایزنی شد تا هماهنگی‌های لازم در این راستا صورت گیرد چرا که مسئولیت این موضوع برعهده خانه سینماست.

وی اضافه کرد: هر گونه جشن صنفی که در خارج از فضای خانه سینما برگزار شود و ابعاد عمومی و غیر صنفی پیدا کند همانند سایر جشنواره های سینمایی کشور مستلزم کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نخستین دورهمی سینمایی در «هم پیشه»

نخستین دورهمی سینمایی «هم پیشه» به مدیریت مریم پیرکاری، با حمایت موسسه تصویر شهر و با حضور جمعی از اهالی سینما، عصر روز دوشنبه ۲۶ تیرماه در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.
 
در این مراسم که با گردانندگی منصور ضابطیان برگزار شد، علاوه بر برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران، جمعی از بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان و دانشجویان رشته سینما نیز حضور داشتند.

 در این برنامه از «سوسن دین محمد»، «مسعود میمی» و «نورالدین گودرزی» به عنوان سه تن از پیشکسوتان صنف برنامه ریزی و دستیار اول کارگردانی تجلیل شد.

«هم پیشه» با هدف کشف و حمایت از استعدادهای جوان با حضور سینماگران مطرح سینمای ایران برگزار می شود و در این دورهمی ها، دانشجویان علاقمند می توانند از تجربیات پیشکسوتان صنوف مختلف سینما بهره برده و برای ورود به این عرصه استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

در اولین دورهمی «هم پیشه»، رابعه مدنی، رابعه اسکویی، معصومه آقاجانی، بانیپال شومون، محمد حسن زاده، فرید سجادی حسینی، علی جناب، علی درخشنده، مهدی بدرلو، امیرحسین حداد، مهاجر توحیدپرست، محسن علی اکبری، سعید خانی، مسعود عجمی، کتایون درخشان وزیری، علیرضا ناصربخت، پوریا حیدری اوره، محمد منتظمی، سیاوش رمضانلو، سعید بشیری، مریم رادپور، حمید علیپور، سیامک راشدی، سروش حسین جانی، علیرضا نجف زاده، محمدامین شعرباف، سمیرا حسین زاده، ذبیح الله صمدی، سارا روستاپور، حامد بقائیان، حسین پورکریمی، نازنین احمدی، میثم دامن زه، ابراهیم نائیج، مریم بحرالعلومی و محمدحسن هندی حضور داشتند.

 اجرای نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» تمدید شد

 اجرای نمایش «آوازخوان کله طاس» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حمیدرضا مرادی همزمان با تغییر زمان اجرا به ساعت ۱۹ به دلیل استقبال مخاطبان تا سوم مرداد ماه تمدید شد.

«خانم آوازخوان کله‌طاس» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا نورزاده و احسان اصغری و با حمایت خانه نمایش دا با بازی نرگس کیومرثی، پگاه نوربخش، عباس نورمحمدی، حمیدرضا مرادی، بیتا پورحسینی و غلام قلندری روی صحنه است.

درباره این اجرا آمده است: «در اینجا روی صحنه اتفاقی نمی‌افتد، چیزی گفته نمی‌شود. اینجا آدم‌ها را بعد از فاجعه می‌بینیم. در اینجا ما فقط به احساسات لطیف‌تر بخش زنده وجودمان نیاز داریم.»

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به حمیدرضا نورزاده و احسان اصغری (تهیه‌کنندگان)، نوید مهرآسا ( آهنگساز و پیانو)، نگین دشتی (ویولنسل)، افسانه شکوفه‌روان و پروشات حسینی (دستیاران کارگردان)، پرستو کارگر (منشی صحنه)، آیناز ناصری (طراح صحنه)، ریحون شکری (طراح لباس)، تورج هیبتی (طراح پوستر و بروشور)، حمیدرضا مرادی (نور)، مریم خوشرو (طراح گریم)، امیرحسین عیلپور (ساخت دکور)، نگار امیری (مشاور رسانه)، علی نجفی و بهنام امین (عکاس)، روزبه رحیمی‌نژاد (ساخت تیزر) اشاره کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش «خانم آوازخوان کله‌طاس» که هر شب جز شنبه‌ها در خانه نمایش دا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول، شماره ۵ روی صحنه می‌رود، به سایت تیوال مراجعه کنند.

تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دره جوایز ایسفا

به دلیل استقبال فیلمسازان، مهلت ثبت‌نام در سیزدهمین دره جوایز ایسفا تا 8 مرداد تمدید شد.

مهلت ثبت نام در سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) تا  8 مرداد تمدید شد. پیش از این مهلت ثبت‌نام آثار 31  تیرماه 1402 اعلام شده بود.

تمامی فیلم‌های کوتاه با هر ساختار، گرایش و تفکری، با مدت زمان حداقل 3 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه که از ابتدای فروردین 1400 تا پایان مهلت قانونی ثبت‌نام تولید شده و برای دوره‌های قبلی جوایز ایسفا ارسال نشده اند، می‌توانند فرم تقاضای شرکت در جوایز ایسفا را تکمیل کنند.

فیلمسازان متقاضی پس از تکمیل فرم تقاضا، باید یک نسخه از فیلم خود را با مشخصات فنی خواسته شده حداکثر تا 5 روز پس از ثبت‌نام اینترنتی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته از ساعت 10 تا 15، به دبیرخانه جوایز ایسفا تحویل دهند.

فیلم‌های رسیده براساس آیین‌نامه جدید جوایز ایسفا داوری خواهند شد.

سیزدهمین دوره جوایز ایسفا به دبیری اسماعیل منصف و توسط انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران به منظور معرفی برترین آثار سینمای کوتاه ایران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام به سایت انجمن فیلم کوتاه ایران به آدرس https://iranianshortfilm.com/submission-form-13 مراجعه کنند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها