|
کدخبر: 99909

۵۰۰۰ فروند هواپیما بازنشسته می‌شوند

ناوگان هواپیمایی جهان برای بزرگترین پاکسازی خود آماده می‌شود. کرونا ویروس سبب شده تا ۵۰۰۰ فروند هواپیما به مرز بازنشستگی پیش از موعد برسند. ایرلاین ریتینگ گزارش می‌دهد که این تصمیم در پی تحلیل هزینه تعمیر و نگهداری، نرخ سوخت در دراز مدت و مسائل زیست محیطی اتخاذ شده است.

صنعت ۵۰۰۰ فروند هواپیما بازنشسته می‌شوند

این گزارش خاطرنشان می‌کند: بسیاری معتقدند که قیمت پایین سوخت در این روزها سبب خواهد شد تا خطوط هوایی تصمیم بگیرند که با ناوگان قدیمی خود بمانند ولی این دیدگاه کاملا منتفی است چراکه هواپیماهای جدید با توجه به فناوری جدید موتور و سازه، مصرف سوخت کمتری دارند.

شرکت‌های هواپیمایی خرید هواپیما را به عنوان دارایی ۲۰+ سال در نظر می‌گیرند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که نفت خام برنت پس از بهبودی اقتصادی و برای ۲۰ سال آینده ۳۰ دلار بماند. ایرلاین ریتینگ مهم‌ترین چالش در پساکرونا را محیط‌زیست خواند و شاهد آن را بودجه اخیر دولت فرانسه برای شرکت‌های هواپیمایی خود در این راه می‌داند.

تعمیر و نگهداری نیز دیگر مسئله مهم و پرهزینه است که دو شاخص خوردگی و خستگی در هواپیماهای قدیمی به آن دامن می‌زند. به عبارتی هواپیماهای پارک شده کنونی در دراز مدت نیازمند تعمیرات دوره‌ای سنگین یا سی چک خواهند بود. این چک از ۴۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار دلار هزینه دارد. بنابراین هشدار برای بازنشستگی ناوگان ایرباس ۳۴۰، ۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷، ۷۵۷، ۷۶۷، ۷۷۷ کاملا منطقی است.

این گزارش نشان می‌دهد که ۵۰۰۰ فروند هواپیما در ریسک بازنشستگی بالا و ۱۰۰۰ فروند دیگر در ریسک متوسط قرار دارند. شاهد این ادعا دلتا ایرلاینز است که تا پایان سال تمام ناوگان ۷۷۷ خود را حذف می‌کند. ویرجین آتلانتیک نیز کل ناوگان ۷۴۷ را در برنامه خود گنجانده است.

اما در این میان، ایرباس ۳۸۰ بد شانس تر از بقیه است. امارات، بزرگترین اپراتور این غول اروپایی اعلام کرده که با این پرنده خداحافظی می‌کند. قطر ایرویز و کنتاس نیز بر این باورند ولی ایرفرانس هنوز بر بکارگیری ۳۸۰ اصرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها