|
کدخبر: 318753 شهریار خادمی

صمت از کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در هرمزگان گزارش می‌دهد

پیشرفت ۳۰ درصدی فولادسازی / امیدی به رفع محدودیت‌ها نداریم

سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به‌همت فولاد هرمزگان با محوریت بررسی فرآیندهای کوره قوس‌الکتریکی و فرآیندهای متالوژی ثانویه توسط متخصصان و مدیران صنعت فولاد کشور آغاز به کار کرد. این کنفرانس روزهای سوم و چهارم بهمن امسال برای هم‌افزایی بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی در بندرعباس برگزار می‌شود.

صنعت پیشرفت ۳۰ درصدی فولادسازی  / امیدی به رفع محدودیت‌ها نداریم

سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به‌همت فولاد هرمزگان با محوریت بررسی فرآیندهای کوره قوس‌الکتریکی و فرآیندهای متالوژی ثانویه توسط متخصصان و مدیران صنعت فولاد کشور آغاز به کار کرد. این کنفرانس روزهای سوم و چهارم بهمن امسال برای هم‌افزایی بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی در بندرعباس برگزار می‌شود.بررسی فرآیندهای کوره قوس‌الکتریکی و فرآیندهای متالوژی ثانویه توسط متخصصان و مدیران صنعت فولاد کشور از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس است. انجماد محصولات ریخته‌گری مداوم و بازیافت حرارت، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرآیندهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از دیگر محورهای سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در استان هرمزگان است.بررسی شبیه‌سازی و کنترل فرآیندها، بررسی انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد، استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و راهکارهای حفظ محیط‌زیست و پایداری آن از دیگر محورهای این کنفرانس اعلام شده است.

محورهای کنفرانس متناسب با علم روز دنیا

در ابتدای مراسم، امیرحسین فتحی، دبیر عملی سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: محورهای کنفرانس متناسب با علم روز دنیا است که در ۹ محور و ۲۹ زیرمحور برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه عمده مقالات در حوزه محیط‌زیست و افزایش بهره‌وری است، افزود: کارگاه‌های آموزشی در ارتباط با این موضوعات برگزار می‌شود که متخصصان داخلی و بین‌المللی اساتید آن هستند.

فتحی گفت: ارزیابی مقالات با همکاری ۱۵ شرکت و ۱۴ دانشگاه و پارک علم و فناوری انجام ‌شده است.

پیشرفت ۳۰ درصدی فولادسازی مگامدول فولاد هرمزگان

عطاالله معروف‌خانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در آغاز سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: گرچه شش‌ماهه اول سال مسئله برق و شش‌ماهه دوم سال مسئله گاز را داریم؛ بااین‌حال، سال گذشته از ظرفیت اسمی عبور کردیم و ۳۲ رکورد را به‌ثبت رساندیم و افتخاراتی را برای فولاد هرمزگان ثبت کردیم؛ همه اینها مرهون تلاش‌های کارکنان و کارگران فولاد هرمزگان است. وی همچنین از پیشرفت 30 درصدی مگامدول یک‌میلیون و 700هزار تنی فولاد هرمزگان خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال ثبت ۲۸ رکورد در همه حوزه‌های تولیدی و درآمدی داشتیم، افزود: برگزاری کنفرانس علمی ریخته‌گری یک هم‌افزایی را ایجاد خواهد کرد تا ما از جدیدترین پیشرفت‌های دنیا در حوزه فولاد بهره‌مند باشیم. باتوجه به تلاش‌های نخبگان انتظار داریم با برنامه‌ریزی این کنفرانس جمع‌بندی خوبی داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: با استفاده از این هم‌افزایی و ارتباط‌هایی که ایجاد می‌شود و مقالات و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود، از آخرین تکنولوژی روز دنیا مطلع و برخوردار خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دومین کنفرانس در 2 سال پیش برای ما آورده خوبی داشت، عنوان کرد: اگر امروز فولاد هرمزگان در همه حوزه‌ها پیشرو است، به‌دلیل دومین کنفرانس ریخته‌گری 2 سال پیش است.

معروف‌خانی اظهار کرد: امروز اگر رکوردها پشت‌سر هم ثبت می‌شود، حاصل استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. اگر پروژه مگامدول بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به این دلیل است که از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده‌ و سعی شده است، در این پروژه صرفه‌جویی و ذخیره انرژی صورت گیرد.

وی گفت: مقدمات تولید فولاد سبز در فولاد هرمزگان در حال انجام است. در این حوزه، فولاد هرمزگان قدم‌های خوبی برداشته است. مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار کرد: انتظار ما از کنفرانس سوم باتوجه به ارائه ۱۱۰مقاله و استقبال فولادسازان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، موفقیت بیشتر از 2 کنفرانس گذشته است.

معروف‌خانی تاکید کرد: به‌جایی خواهیم رسید که مرجع فناوری‌های روز دنیا خواهیم شد. در حال ‌حاضر، در فولاد هرمزگان باکیفیت‌ترین اسلب (تختال) را تولید می‌کنیم و امروز به اروپا صادرات داریم که نتیجه برگزاری و بهره‌گیری از علم روز دنیا است. وی گفت: حاصل این کنفرانس برای همه صنعت کشور مفید خواهد بود تا از آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند باشیم و برای توسعه از آن استفاده کنیم.

امیدی به رفع محدودیت‌های حوزه فولاد نداریم

در ادامه بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در آیین افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که به‌همت فولاد هرمزگان در حال برگزاری است، با بیان اینکه از اوایل دهه ۸۰ تاکنون تحولات زیادی را در صنعت فولاد شاهد هستیم، اظهار کرد: این تحولات در همه بخش‌ها از جمله کوره قوس‌ها، ریخته‌گری و … بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: امیدی به‌رفع محدودیت‌های حوزه فولاد نداریم و بهتر است به‌سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا حرکت کنیم.

وی افزود: عمده این تحولات ریشه در برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های تخصصی دارد، چراکه در این کنفرانس‌ها، ایده‌های افراد مطرح می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه سیر پیشرفت انتها ندارد و هر روز مبحث جدیدی در این زمینه گشوده می‌شود، گفت: دوستان ما در گروه فولاد مبارکه و به‌ویژه فولادهرمزگان از این امر عقب نمانده و پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

وی بااشاره به تولید ۲ میلیارد تن فولاد در جهان گفت: یک میلیارد تن از این محصول را کشور چین و یک میلیارد تن دیگر را کشورهای دیگر دنیا تولید می‌کنند، کشور ایران با ۳۰ میلیون تن تولید فولاد رتبه دهم جهان را دارد و چنانچه از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنیم، به رتبه‌های بالاتری دست می‌یابیم.

سبحانی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز کشور که ۱۸ سال پیش تدوین شده، قرار بر این بود که در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، افزود: در این زمینه فولادسازان در همه بخش‌های خصوصی، دولتی و خصولتی گام‌های زیادی برداشته‌اند و خیلی با ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فاصله ندارد، امروز به ظرفیت ۵۰ میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم، اما از این ظرفیت ایجادشده امکان بهره‌برداری نداریم، ظرفیت مورداستفاده امروز ۳۰ میلیون تن و علت آن نیز کمبود انرژی در کشور است. وی با بیان اینکه در حال ‌حاضر ۱۳ میلیون تن از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد کشور صادر می‌شود، ادامه داد: برای صادرات همین ۱۳ میلیون تن نیز با محدودیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی مواجهیم و این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد از سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته، استفاده لازم را ببریم و از سویی نیز، باید توجه داشت که هنوز دورنمای روشنی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه فولاد هرمزگان با ۱ و ۶ میلیون تن ظرفیت می‌تواند فولادهای جدید تولید کند، گفت: در این شرایط بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری باید در حوزه تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا توسعه یابد تا به سوددهی بالایی دست یابد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که وزارت صمت مجوز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد را برای واحدهای جدید فولادی صادر کرده و این در حالی است که اگر این ظرفیت را ایجاد کنیم، امکان بهره‌برداری نداریم. سبحانی با بیان اینکه امیدی به رفع محدودیت‌های حوزه فولاد نداریم، گفت: مسائل زیست‌محیطی و رفتن به‌سمت تولید فولاد سبز در دستور کار است که امیدواریم فولاد هرمزگان به‌عنوان نخستین واحد به این رویا دست یابد.

وی تاکید کرد: شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین، دنیا را مجبور به تولید محصولات سبز می‌کند، امروز واردات به اروپا مشمول تعرفه وارداتی سنگینی به‌میزان دی‌اکسیدکربنی که برای تولید فولاد به‌وجود می‌آید، است که اقدام خوبی به‌شمار می‌رود و می‌تواند برای تحقق تولید فولاد سبز کمک‌کننده باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد بااشاره به اینکه فولاد مسموم، فولاد ضد حقوق بشری تلقی می‌شود، گفت: باید توجه داشت که در حال‌ حاضر ۷۳ درصد از فولاد دنیا به روش کوره‌بلند تولید می‌شود و امیدواریم که در کشور در حوزه فولاد سبز به‌موفقیت برسیم.

برگزاری کنفرانس‌های تخصصی، گامی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

همچنین محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با ارسال پیامی به سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برگزاری این کنفرانس را گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت فولاد عنوان کرد. این پیام توسط مشاور او در این همایش قرائت شد.متن این پیام که توسط امیر مظاهری، مشاور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه قرائت شد، به شرح زیر است:

«صنعت فولاد کشور خوشبختانه با همت و تلاش تولیدکنندگان و متولیان توانست در میان ۱۰ تولیدکننده برتر جهان قرار گیرد، این مهم با تلاش تولیدکنندگان و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی متولیان حاصل شده است.

صنعت فولاد در گام دوم در حوزه نوآوری فعالیت‌های جدی را آغاز کرده و به‌دنبال آن در بخش نخست بومی‌سازی شکل گرفت که این از افتخارات بزرگ صنعت فولاد است.امروز در بخش دوم پرداختن به نوآوری‌های جدید و توسعه تکنولوژی در دستور کار ما است. باتوجه به اهداف توسعه فولاد در جنوب کشور و همچنین تکنولوژی پیشروی به‌کارگرفته شده در فولاد هرمزگان باید با هم‌افزایی بخش تولید با اهالی علم تکنولوژی سایر شرکت‌های فولادی را فراهم کنیم.جای خرسندی است که فولاد هرمزگان برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم پیشقدم شده و نتایج خوبی را از این طریق طی سال‌های گذشته به‌دست آورده است. باید توجه داشت که برگزاری این کنفرانس‌ها از سوی تولیدکنندگان کشور، گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت فولاد بوده که موردتاکید رهبر معظم انقلاب و همه مسئولان نظام است.از پیگیری همه زحمات همکارانم در فولاد هرمزگان و همه دست‌اندرکاران و همه شرکت‌کنندگان در این کنفرانس کمال قدردانی دارم و امیدوارم این کنفرانس محملی برای به‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات برای اهالی صنعت فولاد فراهم شود.»

توجه به نیروی انسانی، رمز رسیدن به فولاد سبز و تکنولوژی

در ادامه نادر سلیمانی ، رئیس هیات‌اجرایی انجمن تولیدکنندگان و پیشکسوت صنعت فولاد در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: در دهه ۶۰ تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم، یک میلیون تن فولاد، ۱۰۰ هزار تن مس یک آرزو بود، اما امروز رشد صنعت گویای پیشرفت همه‌جانبه است. وی افزود: در اوایل انقلاب، نیروهای انسانی یکی از مشکلات مهم محسوب می‌شدند. نیروهای چپ و انجمن‌های اسلامی هردو در انجام امور توسعه‌ای اخلال ایجاد می‌کردند. به‌گفته سلیمانی، حل این دو مسئله، انرژی زیادی از مدیران صنعتی ما گرفت و تلاش زیادی کردیم تا تولید روی ریل قرار گیرد. سلیمانی ادامه داد: از آن شرایط اوایل انقلاب به مرحله فعلی رسیده‌ایم که صحبت از تولید فولاد سبز و کاهش آلایندگی می‌شود.رئیس هیات‌اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: توسعه توسط نیروهای انسانی انجام می‌گیرد. نیروی انسانی، نخستین عامل در توسعه، محسوب می‌شود و همدلی نیروی انسانی، موضوع مهمی در توسعه است. رمز رسیدن به فولاد سبز و تکنولوژی توجه به نیروی انسانی و یکدل کردن نیروها است.

وی در ادامه گفت: اگر امروز در فولاد هرمزگان با افتخار نشسته‌ایم و قصد تسخیر قله ۵۵ میلیون تنی فولاد را داریم، بدون ایجاد فضای لازم و گسترش انگیزه بین نیروها محقق نخواهد شد. افتخارات فعلی صنعت فولاد، نتیجه فعالیت‌های بعد از انقلاب است و با توکل به خدا می‌توان همه مشکلات را حل کرد.

فولادهای نسل آینده

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: فولادهای نسل سوم استحکام بالا، اقتصاد چرخشی و تاثیر تکنولوژی‌های نوظهور بر کاهش انتشار کربن از موضوعات کلیدی صنعت فولاد است.

وی افزود: صنعت فولاد تا سال ۲۰۵۰ باید سهم تکنولوژی‌هایی را که آلایندگی کمتری دارند، افزایش دهد. کاهش انتشار کربن با برنامه‌هایی مثل تغییر تکنولوژی جزو برنامه‌های جهانی است و استفاده از کوره‌های قوس با مصرف قراضه مطلوبیت خواهد یافت.

کاظمی بیان کرد: پروژه‌ها و تکنولوژی‌های جمع‌آوری کربن در امارات، برزیل، ونزوئلا، ژاپن و فولادسازانی همچون آرسلور میتال و تیسن گروپ در حال انجام است.

وی افزود: تغییرات در تعرفه‌ها و تقاضاهای جهانی ما را مجبور به حرکت به‌سمت فولاد سبز و کاهش کربن خواهد کرد. محورهای سومین کنفرانس به افزایش بهره‌وری و ارتقای دانش تکنولوژیک صنعت فولاد کمک خواهد کرد.

لزوم استفاده از تجربیات کشورهای خارجی در ایران

در انتهای این همایش «یوآخیم وون شیل» (Joachim von scheele)، مدیر تجاری‌سازی فناوری فولاد سبز شرکت لینده آلمان در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اظهار کرد: هزینه بالا و مقیاس‌پذیری از جمله چالش‌های کربن‌زدایی در صنعت فولاد است.

تحولات زیادی در فرآیند تولید هیدروژن رخ داده و در حال ارزان‌تر شدن است، اما هنوز با عددی که مدنظر فولادسازان است، فاصله دارد. باید سعی کنیم آن را به ۲ دلار در هر تن برسانیم.استفاده از سوخت‌های اکسیژنی رویکرد نوآورانه و مقرون به صرفه‌ای برای تولید فولاد سبز است که از فناوری‌های بدون شعله استفاده می‌کند. تجربیات خوبی در سوئد، فنلاند و چند کشور دیگر در بهره‌گیری از هیدروژن و همچنین فرآیند بدون شعله داشته‌ایم که قابل‌استفاده در ایران هستند. در سال ۲۰۵۰ استفاده از هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت فولاد جهان رایج خواهد شد، اما سرعت حرکت کشورها در این مسیر متفاوت است. ایران در نقطه خوبی در این راه قرار دارد و فولاد هرمزگان ظرفیت لازم برای تولید فولاد سبز را داراست.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها