|
کدخبر: 315504

برگزاری پنجمین نشست میز تخصصی صادرات فولاد به میزبانی فولاد اکسین خوزستان

پنجمین نشست میز تخصصی صادرات فولاد به میزبانی شرکت فولاد اکسین خوزستان و به ریاست دکتر اسکندری رئیس هیات مدیره فولاد اکسین و با حضور مدیران شرکت های فولادی ، معاون سازمان صمت خوزستان و دکتر مهرعلیزاده دبیر علمی میز صادرات فولاد برگزار گردید.

پنجمین میز صادراتی فولاد ملی- استانی با هدف شناسایی مشکلات کلان تجاری کشور در حوزه صنعت فولاد و رفع مشکلات صادراتی در بخش های بانکی، انرژی، بیمه و کمرگ، حمل و نقل و قیمت تمام شده ، موافقت نامه های دوجانبه، مسایل کنسولی، تعرفه های ترجیهی، تراز تجاری و … با میزبانی شرکت فولاد اکسین خوزستان در روز سه شنبه مورخ ۲۱ آذرماه با حضور نمایندگان تام الاختیار شرکت های فولادی استان خوزستان تشکیل گردید.

فولاد-اکسین

در این نشست ابتدا مدیران شرکت فولاد اکسین  دکتر اسکندری رئیس هیئت مدیره، مهندس ابوعلی معاون فنی و بهره برداری،  مهندس اهدایی مدیر برنامه ریزی، مهندس خزامی رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین گزارشی از وضعیت صادرات محصولات فولادی در شرکت ارایه دادند.

در ادامه آقای دکتر محمدی پور معاون اقتصادی و بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با عرض خیر مقدم به بیان مسایل و مشکلات حوزه صادرات فولاد پرداختند. همچنین آقای دهقان مدیر بازرگانی خارجی صمت خوزستان به بررسی میزان تحقق مصوبات جلسات قبل میز فولاد پرداختند.

در این نشست مهندس قنوانی مدیر فروش گاز استان خوزستان دعوت گردید که مسایل و مشکلات ناترازی گاز در شرکت های فولادی استان بررسی شوند و در زمینه حل مشکلات گازی شرکت ها تبادل نظر گردید.

با دعوت از  دکتر کوتی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان خوزستان به ارائه توضیحاتی در مورد سرمایه گذاری , CVC و ظرفیت های موجود در صندوق پژوهش و فناوری خوزستان برای همکاری و پشتیبانی ارائه دادند.

خانم دکتر تیشه زن دبیر اجرایی به ارائه توضیحاتی در خصوص اولین کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در حال برنامه ریزی است و از شرکت های فولادی درخواست گردید نظر به اهمیت مسایل محیط زیست و نقش شرکت های فولادی در این زمینه همکاری و فعالیت بیشتری در این کنفرانس علمی داشته باشند.

در ادامه نشست دکتر مهرعلی‌زاده مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی خوزستان مطالبی در خصوص فرصت ها و تهدیدهای ایجاد کریدور شمال و جنوب بر صادارت صنعت فولاد بیان داشتند.

در این گزارش گفته شد تحولات جهانی در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب تغییرات گسترده ای در حوزه تجارت بین‌المللی شده است. امروز رقابت جهانی تابعی از دسترسی به بازارهای وسیع، قدرت فناوری، ورود به تعامل ها و اتحادیه های جهانی، کیفیت محصولات، قیمت و هزینه دریافت محصولات، خدمات پشتیبانی و از همه مهمتر قدرت سیاسی دولت‌ها است.

تازه ترین تحلیل ها نشان می دهد از دست رفتن جایگاه ایران در زنجیره ارزش اقتصاد جهانی، علاوه بر کاهش منافع اقتصادی کشور، تداوم تحریم ها را نیز توجیه پذیر کرده است. در این راستا، یکی از راهبردهای مغفول، بازیابی جایگاه ایران در منطقه در قالب هاب ترانزیتی است که البته به تازگی و در قالب توافق ایران و روسیه برای تکمیل خط ریلی رشت-آستارا شاهد تغییرات مثبت نسبت به گذشته هستیم.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای مکران «عمان» و سواحل دریای «خزر» در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است.

کریدور شمال به جنوب در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک کریدور تجاری برای تقویت ارتباطات اقتصادی بین هند، آسیای مرکزی و اروپای شرقی مفهوم‌سازی شد. بر اساس مطالعه مرکز مطالعات نیروی هوایی، یک اندیشکده هندی، تلاش‌های زیادی برای راه اندازی مجدد INSTC صورت گرفته است. پس از آن، پیش نویس توافقنامه ترانزیت و گمرک در سال ۲۰۱۵ به توافق رسید و به دنبال آن اجرای آزمایشی دیگر کریدور از روسیه به هند در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

از منظر وضعیت جغرافیایی کریدور شمال به جنوب : در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال–جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد ایران می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار-زاهدان ایفا خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها