|
کدخبر: 314910

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه مطرح کرد:

شناسایی شرکت‌های توانمند با برگزاری همایش‌های «فولادی شو»

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه گفت: ششمین همایش فولادی شو که با حمایت شرکت فولاد هرمزگان برگزار می‌شود، به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای خلق ارزش در زنجیره فولاد کمک خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، یحیی پالیزدار در ششمین همایش فولادی شو که با همکاری فولاد هرمزگان برگزار شد، بیان کرد: پیشرفت کشور ما با کمک شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و بر این اساس، صنایع بزرگ می‌توانند عامل توسعه باشند. صنایع بزرگ لوکوموتیو پیشرفت هر اقتصادی هستند اما صنایع بزرگ برای بقا نیازمند مواردی هستند که در نهایت منجر به تشکیل یک زیست‌بوم می‌شود.

وی افزود: صنایع بزرگ برای بقای خود باید در بهره‌برداری بهترین باشند. به طوری که فولادسازان بهترین ظرفیت را استفاده کنند. در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت فولاد در دنیا ۷۵ درصد است، در ایران ۶۵ درصد از ظرفیت نصب شده استفاده می‌کنیم. اما در گروه فولاد مبارکه و به ویژه فولاد هرمزگان، 100 درصد ظرفیت اسمی فعال است. این یعنی توانستیم به این دانش و توانایی برسیم که بتوانیم بهره‌بردار خوبی باشیم اما این برای بقای یک بنگاه کافی نیست.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: دوسو توانی به شدت مورد نیاز شرکت‌های بزرگ است. مجموعه‌های بزرگ باید بتوانند علاوه بر اینکه بهره‌بردار خوبی باشند، اکتشافگر خوبی نیز باشند. این شرکت‌ها باید بتوانند نوآوری را در داخل خود جذب کنند و این امر در تضاد با اندازه مجموعه‌های بزرگ است. شرکت‌های بزرگ عموما توانایی جذب نوآوری را ندارند. این شرکت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند در کنار خود شرکت‌های کوچک و متوسط را تشکیل دهند تا آن‌ها بتوانند نوآوری را جذب کنند و از این منظر چالش شرکت‌های بزرگ حل شود.

پالیزدار اضافه کرد: در این راستا با شکل‌گیری یک مجموعه سرمایه‌گذاری باید بتوانیم به صورت خاص با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط، ریسک این شرکت‌ها را کاهش دهیم. اگر بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم که صنایع بزرگ سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانیم تنوع‌بخشی به شدت بالایی را در سرمایه‌پذیری جامعه داشته باشیم که همایش‌های فولادی شو ازجمله این اتفاقات هستند و ششمین همایش نیز با حمایت شرکت فولاد هرمزگان در بندرعباس در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: شرکت ما در یک سال و نیم گذشته با 30 سرمایه‌گذاری، بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که بتوانند در زنجیره فولاد خلق ارزش کنند. البته زنجیره فولاد نیز صرفاً متالوژی و مواد نیست بلکه سایر صنایع مانند حمل و نقل، شیمیایی، رنگ، لاستیک و… را در بر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تاکید کرد: برای کاهش ریسک کسب و کار شرکت‌های بزرگ باید سرمایه‌گذاری از طریق این شرکت‌ها انجام شود تا بازار برای شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان به وجود آید. به این ترتیب شاهد کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهیم بود. بزرگ‌ترین چالش ما در این مسیر فضای ذهنی مدیران است. بنابراین در نخستین گام باید بپذیریم که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی خطرپذیر هستند و ممکن است 30 درصد از آن‌ها به نتیجه نرسد.

پالیزدار با بیان اینکه چالش دوم ما پیدا کردن شرکت‌های واجد شرایط سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، عنوان کرد: بسیاری از شرکت‌ها الزامات جذب سرمایه‌گذاری را ندارند. ضمن اینکه در زنجیره رشد یک کسب و کار اقدامات ابتدایی صورت نگرفته است. این یعنی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کاری ما کم است و دست ما برای سرمایه‌گذاری باز نیست. همچنین حجم سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها نسبتاً بالا است و ممکن است از بودجه برخی پارک‌های علم و فناوری کشور بیشتر باشد. بنابراین نیازمند جلب مشارکت شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری 500 میلیارد تومان دیگر و سال آینده 2000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما تا سال 1410 این است که بتوانیم 1.5 درصد از فروش شرکت‌های گروه فولاد مبارکه به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر اختصاص دهیم. همچنین برای راه‌اندازی اکوسیستم، امسال 70 میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری اختصاص پیدا کرد. همچنین مدیرعامل فولاد هرمزگان برای نخستین گام، دو میلیارد تومان و شرکت ما پنج میلیارد تومان به پارک علم و فناوری اختصاص دادیم تا بتوانیم منابع مالی پارک را برای سرمایه‌گذاری در حوزه زنجیره ارزش افزوده صنعت فولاد هدایت کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها