|
کدخبر: 293984

فواید بازیافت ضایعات فلزات چیست؟

صنعت فواید بازیافت ضایعات فلزات چیست؟

در دنیای امروز بیشتر فلزات مانند آهن، آلومینیوم و چدن نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند و خیلی از وسایل با استفاده از آنها ساخته میشوند. از سوی دیگر خیلی از کارگاههای تولیدی برای کاهش هزینه تامین مواد اولیه خود، به دنبال خرید انواع قراضه های فلزی هستند. همین موضوع باعث شده که قیمت ضایعات آهن هر روز افزایش پیدا کند و این تجارت بسیار پرسود باشد. اما سوال اینجا است که فایده بازیافت ضایعات فلزات چیست و این کار چه مزیتهایی برای انسانها و طبیعت دارد؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را به شما ارائه دهیم.

1.کاهش هزینه های تامین مواد اولیه

اصلیترین مزیت بازیافت ضایعات فلزی برای کارخانه ها و کارگاههای تولیدی، کاهش هزینه تامین مواد اولیه مصرفی است. بررسی قیمت مس ضایعات نشان میدهد که خرید این ماده برای تولید انبوه وسایل مختلف مسی تا حدود 90 درصد مقرون به صرفه‌تر از خرید مس خامی است که از معادن به دست میآید. در نتیجه کارگاهها میتواند انواع محصولات مسی مانند ظروف یا سیمها را با هزینه کمتری تولید کرده و در نتیجه با قیمت مناسب‌تری در بازار بفروشند.

2.کم شدن هزینه های مصرف کننده

مزایای بازیافت ضایعات تنها به تولیدکننده محدود نمیشود و مصرف کننده هم میتواند از آن بهره مند شود. یکی از این مزیتها از نظر مالی است که افراد میتوانند با فروش انواع ضایعات سود زیادی به دست آورند؛ برای مثال به دلیل بالا بودن قیمت ضایعات مس کابلی قرمز شما میتوانید با فروش انواع سیم و کابل، درآمدی برای خود به دست آورید. از سوی دیگر بازیافت این ضایعات از تجمع آنها در مکانهای مسکونی یا تجاری جلوگیری میکند و مانع از زشت شدن ظاهر شهری خواهد شد.

3.صرفه جویی در انرژی

بازیافت-فلزات۱

استخراج فلزات از معدن و تصفیه سنگ معدن برای جداسازی قسمتهای فلزی نیاز به صرف انرژی بسیار زیادی داشته و دستگاههای پیشرفته ای را میطلبد. این در حالی است که قراضه های فلزی را میتوان به سادگی از هم جدا کرده و با استفاده از کوره های ساده ذوب، مجددا مورد استفاده قرار داد. در نتیجه حدود 50 تا 70 درصد انرژی مصرف شده کاهش پیدا میکند و میتوان هزینه های تولید را تا حد زیادی کاهش داد. آمار نشان میدهد که بازیافت هر تن آهن قراضه و استفاده از آن برای تولید فولاد، میتواند حدود 115 کیلوگرم در مصرف سنگ آهن و 625 کیلوگرم در مصرف ذغال سنگ صرفه جویی کند. همچنین با این کار، 53 کیلوگرم سنگ آهک کمتری هم مصرف خواهد شد.

4.کاهش آلودگی هوا، آب و خاک

یکی از مزایای بازیافت ضایعات فلزی برای محیط زیست، جلوگیری از آلوده شدن آب ، خاک و هوا است. مواد و دستگاههایی که برای استخراج سنگهای معدن حاوی فلزات استفاده میشوند، معمولا سوخت زیادی مصرف میکنند و منجر به آلودگی هوا میشوند. همچنین این حفاریها میتوانند لایه های خاک را از بین برده و به سفره های آب زیرزمینی هم آسیب بزنند. اما با بازیافت ضایعات فلزات دیگر نیازی به انجام هیچ یک از این فرایندها نیست و میتوان بدون نگرانی از آسیب دیدن محیط زیست، این فرایند را طی کرد.

5.حفظ منابع زیرزمینی

یکی از مشکلات بسیار جدی که کشور ما با آن روبرو شده است، خطر به اتمام رسیدن معادن و فلزات موجود در آنها است که میتواند به اقتصاد کشور لطمه ای جدی وارد کند. در این حالت توصیه کارشناسان این است که از مزایای بازیافت ضایعات فلزات استفاده شود و به جای استخراج سنگ از معدن، منابع موجود را مجددا مورداستفاده قرار داد. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از معادن نیست و میتوان آنها را برای آیندگان حفظ کرد. با توجه به آمار منتشرشده میتوان نتیجه گرفت که بازیافت ضایعات فلزی تا حدود 95 درصد در حفظ منابع آلومینیوم، 85 درصد در حفظ منابع مس، 65 درصد در حفظ منابع سرب و 60 درصد در حفظ منابع روی موثر است.

6.امکان بهبود ویژگیهای محصولات ساخته شده

بازیافت-فلزات۲

خیلی از افراد این تصور را دارند که ضایعات فلزی دیگر خواص اولیه خود را از دست داده اند و نمیتوان پس از بازیافت، بر روی استحکام آنها حساب باز کرد. اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است و حتی در برخی موارد میتوان استحکام فلزات بازیافت شده را هم افزایش داد. به عبارت بهتر وقتی فلزات بازیافتی ذوب میشوند، میتوان ترکیباتی را به آنها اضافه کرد که خواص فلز را بهبود میبخشند. در نتیجه میتوان با خیال راحت از آنها برای تولید محصولات جدیدی مانند تیرآهن، ظرف و ظروف یا مصنوعات فلزی دیگر استفاده کرد.

7.گسترش موارد کاربرد

یکی از مزیتهای بازیافت ضایعات فلزات این است که میتوان به طور کلی کاربری قطعات فلزی را تغییر داده و از آنها برای چیز دیگری استفاده کرد. زیرا این ضایعات پس از جداسازی، به طور کامل ذوب میشوند و در نتیجه میتوان آنها را در قالبهای مختلفی ریخت. حتی برخی از این قراضه های فلزی به صورت خام خرید و فروش شده و در انجام بسیاری از کارهای هنری مورد استفاده قرار میگیرند.

8.کمک به پیاده سازی استراتژی اقتصاد چرخشی

اقتصاد چرخشی یکی از اصطلاحات مهم در این علم است؛ بر طبق این مفهوم، همه وسایل و ابزارها باید به گونه ای ساخته شوند که بتوان دوباره از آنها استفاده کرد. یکی از مزیتهای بازیافت ضایعات فلزی این است که به تحقق این مفهوم کمک خواهد کرد و باعث میشود که بتوان محصولات را از مصرف کننده به دست تولیدکننده رساند و این چرخه را تا مدت زیادی طی کرد. در نتیجه انجام انواع پروژه های شهری، ساختمانی، تولید محصولات و ساخت قطعات با انرژی و هزینه کمتری انجام خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی برخی از مزایای بازیافت ضایعات فلزی پرداختیم. شما هم میتوانید با ورود به این حوزه و خرید و فروش انواع ضایعات فلزات سود زیادی را به دست آورید. اما نکته مهم اینجا است که حتما باید به سراغ محلی بروید که کد استاندارد فعالیت در این حوزه را دارد و میتواند با شما تسویه آنی انجام دهد. همچنین کارگاههایی که به دنبال ضایعات فلزات برای تامین مواد اولیه هستند باید با انبارهایی کار کنند که این قراضه ها را به طور کامل جدا کرده و با بهترین قیمت آنها را میفروشد؛ به این ترتیب میتوانند سود بیشتری از این کار به دست اورند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها