|
کدخبر: 292325

دلایل مؤثر بر تغییر رنگ گریس نسوز

گریس ممکن است رنگ خود را از دست بدهد یا تیره‌تر شود. تغییر رنگ گریس‌ها معمولاً به دلیل فرآیندهای شیمیایی یا قرار گرفتن در معرض عناصر خارجی رخ می‌دهد.

سبک زندگی دلایل مؤثر بر تغییر رنگ گریس نسوز

برخی از عوامل متداول مؤثر بر رنگ گریس نسوز که گاهی اوقات باعث از دست دادن رنگ گریس می‌شود، در این مقاله بررسی شده است. گفتنی است که اگر گریس رنگ خود را از دست بدهد و یا شفافیت آن کم شود، در کارایی که ارائه می‌دهد دچار مشکل خواهد شد و انتظار کاربر را برآورده نمی‌کند.

گریس-نسوز1

همان‌طور که گفته شد، دلایل مختلفی برای تغییر رنگ در گریس‌های نسوز وجود دارد که باعث می‌شود کیفیت و کارایی خود را از دست بدهد و به پایان عمر مفید خود نزدیک شود. عوامل تغییر رنگ گریس نسوز عبارت‌اند از:

  • اکسیداسیون
  • دمای بالا و تخریب حرارتی
  • رطوبت
  • آلودگی

در ادامه مطلب به بررسی هرکدام از این عوامل می‌پردازیم.

تأثیر افزایش دما بر تغییر رنگ گریس

گریس-نسوز2

عمر روانکاری گریس در اثر کار در دماهای بالا کم می‌شود و این امر باعث می‌شود که شاهد خرابی زودتر از موعد در دستگاه و همچنین تغییر رنگ گریس باشیم.

برای دیدن گریس بهران یاقوت، پارس شاسی و پارس ماهان، سه گریس برتر در سال 1401  وارد لینک آن شوید.

دمای بالا بیشتر از اینکه به روغن‌ها آسیب برساند، گریس‌ها را دچار خرابی می‌کند. گریس، حتی از نوع نسوز هم که باشد، طبیعتاً نمی‌تواند مانند روغن، گرما را از طریق همرفت در گردش دفع کند. در نتیجه، بدون توانایی انتقال گرما، دماهای بیش از حد منجر به اکسیداسیون سریع شود. حتی ممکن است در جایی که گریس سخت می‌شود یا پوسته ایجاد می‌کند، کربن شدن را به دنبال داشته باشد.

 

تأثیر اکسیداسیون بر تغییر رنگ گریس

وقتی که اکسیژن به سطح گریس برسد، اکسیداسیون اتفاق می‌افتد و باعث تغییر شیمیایی و رنگ گریس نسوز شود.

اکسیداسیون به طور کلی فرآیندی است که در گریس نسوز، به دلیل پلیمریزاسیون مولکول‌های آلی تشکیل‌دهنده آن ایجاد می‌شود. در نتیجه، خواص اصلی گریس تغییر می‌کند.

افزایش ویسکوزیته و ترکیبات نامحلول، گرفتگی فیلتر، تجمع رسوبات در سیستم، سایش خورنده و کاهش عمر مفید گریس نسوز، از شایع‌ترین علل اکسیداسیون آن است که همه این عوامل باعث تغییر رنگ آن می‌شود. به عنوان مثال، با شروع به تشکیل ترکیبات قطبی اکسیداسیون و در نتیجه ورود ترکیبات اکسیژنه به ساختار روانکار، ویسکوزیته و اسیدیته گریس افزایش می‌یابد.

این ترکیبات اکسیداسیون خورنده هستند و باعث تشکیل رسوباتی می‌شوند که دریچه‌ها و مدارها را مسدود می‌کند و باعث خرابی تجهیزات می‌شوند. این واکنش با افزایش دمای روانکار تسریع می‌شود.

همچنین، بسیاری از مواد به عنوان مبدل‌های کاتالیزوری بسیار مؤثر در فرآیند اکسیداسیون عمل می‌کنند، به عنوان مثال:

  • مس که از سایش یاتاقان‌ها، لوله‌ها و نبردها به وجود می‌آید.
  • ترکیبات آهنی که در اثر عمل آب و برخی ترکیبات اکسیدشده در روانکار ایجاد می‌شوند.
  • مواد خارجی معلق در روانکار

حضور آب در گریس نسوز و تغییر رنگ آن

وجود آب در روان‌کننده می‌تواند باعث افزایش 10 برابری پیشرفت اکسیداسیون شود و در نتیجه باعث خرابی زودرس گریس به ویژه در حضور فلزات کاتالیزوری مانند مس، سرب و قلع شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها