|
کدخبر: 288695

۵ قدم تا تولید تخت خواب از پروفیل سبک

صنعت ۵ قدم تا تولید تخت خواب از پروفیل سبک

تخت خواب بخش مهمی از مبلمان واحدهای مسکونی است، چه در منازل چه در فضایی چون هتل. مدت زمان و نوع مصرف به هیچ وجه در این دو محیط یکسان و مشابه هم نیست. اما باید به این نکته توجه داشت که فارغ از نوع مصرف این محصولات باید مقاوم و مستحکم تولید بشوند. چرا که کیفیت تخت می تواند مستقیما بر کیفیت خواب شخص تاثیر بگذارد. لوله و پروفیل سبک برای ساخت تخت خواب جزء بهترین و کاربردی ترین گزینه هاست. هم مستحکم است، هم ظاهر زیبایی دارد و از همه مهم تر قیمت پروفیل سبک بسیار مقرون به صرفه است. این ویژگی ها نه فقط برای تخت بلکه برای انواع محصولات مصرفی و صنعتی مناسب و کاربردی است. در ادامه چگونگی تولید تخت ها از پروفیل سبک فارغ از ابعاد و نوع طراحی آن ها را توضیح خواهیم داد.

چگونگی تولید تخت خواب از پروفیل سبک:

تخت خواب ها انواع بسیار متفاوتی دارند. نمونه های یک یا دو نفره که برای بزرگسالان طراحی می شود. تخت های نوزادی یا مخصوص کودک که ابعاد کوچک تری دارد و طراحی و نحوه ی ساختشان نیز کاملا متفاوت است. تخت های تاشو و یا کمجا که مخصوص فضاهای کوچک هستند. قطعا فرآیند تولید هر کدام از انواع این تخت ها متفاوت از دیگری خواهد بود چرا که هر کدام طراحی و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. فارغ از نوع تخت و جزئیات می توان فرآیند تولید تمامی آن ها را به 5 مرحله کلی تقسیم کرد. برای ساخت تخت ها حجم نسبتا زیادی پروفیل سبک استفاده می شود. همین باعث شده تا قیمت پروفیل سبک اهمیت زیادی در روند تولید داشته باشد.

1.طرح اولیه:

پیش از هر چیز باید الگو و طراحی محصولی که قصد تولید آن را دارید معلوم بشود. جزئیات طراحی بستگی به نوع تخت دارد. بعضی موارد در فرآیند تولید و برای تمام آن ها تکرار می شود. برای مثال اجزا تخت بعد از اتمام آماده سازی اولیه با هدف تست کردن و برطرف کردن ایرادات احتمالی مونتاژ می شود. سپس مجددا از هم جدا شده و مراحل بعدی را پشت سر می گذارند.

ارتفاع اما یکی از مواردی است که باتوجه به نوع تخت در طرح اولیه تعیین می شود. تخت خواب کودک بی شک ارتفاع کمتری در مقایسه با تخت بزرگسال خواهد داشت. در مورد تخت نوزاد اما این مورد کاملا متفاوت است. ارتفاع این تخت ها معمولا بیشتر از سایر مدل ها است تا والدین بتوانند راحت تر نوزاد را از روی تخت جابجا کنند.

بدنه ی تمامی انواع تخت ها باید محکم و مقاوم باشد اما این استحکام بستگی به نوع تخت دارد. قطعا تخت بزرگسالان مستحکم تر تخت کودک و نوزاد خواهد بود که وزن کمتری دارند.

2.آماده سازی پروفیل سبک و سایر مواد اولیه:

بدنه ی تخت های فلزی در اکثر مواقع کاملا از لوله و پروفیل سبک ساخته می شود. گاهی هم بر روی بدنه با اشکال گوناگون، از چوب هم برای ایجاد تنوع در طراحی استفاده می شود. این لوله، پروفیل و چوب ها مطابق طراحی برش خورده و برای مراحل بعدی آماده می شوند.

پروفیل سبک برای ساخت تخت بر اساس ابعاد، اندازه و طراحی تخت انتخاب می شود. اما سایز متداولی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد ضخامتی حدود 0.9 تا 1 میلی متر خواهد داشت. ابعاد نیز کاملا بستگی به طراحی دارد و با توجه به تنوع ابعادی این مقاطع دست طراح در این زمینه باز است. خیلی کوچک یا خیلی بزرگ بودن ابعاد منطقی نخواهد بود. ابعادی چون 20 در 60، 30 در 30 و 40 در 20 از جمله پراستفاده ترین سایزها هستند.

تولید-تخت-خواب-2

3.تست مونتاژ و برطرف کردن ایرادهای طراحی:

بعد از برش و آماده سازی قطعات، این اجزا باید به هم متصل و به عبارتی مونتاژ بشوند. بعضی اجزا متصل باقی می مانند اما بعضی دیگر مجددا از هم جدا می شوند تا در محل نصب نهایی دوباره مونتاژ بشوند. این اجزا در این مرحله برای اطمینان از درست و دقیق بودن برش ها مونتاژ می شوند.

برای ایجاد اتصال بین قطعات معمولا از 3 روش استفاده می شود. یا با جوشکاری به هم متصل می شوند. جوشکاری اتصالی دائمی است که برای بخش های جدا شونده قابل استفاده نخواهد بود. یا با انواع بست که بست ها بهترین گزینه برای بخش های جدا شونده هستند. یا با ریخته گری و قالب که چون جوشکاری اتصالی دائم ایجاد می کنند و برای اجزا جدا شونده قابل استفاده نخواهد بود.

استفاده از جوشکاری و اتصال های ریخته گری مقاوم تر خواهد بود و به لطف آن ها تمامی اجزا برای سالیان طولانی به هم متصل باقی می مانند. بست ها اما طول عمر کوتاه تری دارند. به عبارت دقیق تر از بین نخواهند رفت اما لق شده و گاها صداهای ناخوش آیندی ایجاد می کنند.

4.اتصال کف تخت:

بعد از بررسی استراکچر، تخته کف باید ساخته و تست بشود. گاهی تخته کف از پنل هایی چوبی یا پروفیلی ساخته می شود که متصل به بدنه است گاهی اما این پنل جداگانه ساخته می شود و به شکل یک چهارپایه بزرگ زیر تشک قرار می گیرد. در هر دو صورت پروفیل سبک بخش مهمی برای ساخت این بخش است. استحکام پروفیل سبک  آن را به گزینه ی مناسبی برای این منظور تبدیل کرده است.  

5.آبکاری یا رنگکاری تخت:

بعد اتمام تمام مراحل ساخت و مونتاژ رنگ کاری قطعات ساخته شده انجام می شود. رنگ کاری هم ظاهر تخت را متنوع و زیبا می کند و هم بر ضد زنگ شدن آن اثر دارد. رنگ کاری باید با دقت و کیفیت بالا انجام بشود تا مشابه خود پروفیل برای طولانی مدت قابل استفاده باشد. برای این منظور پیش از رنگ کاری سطح لوله و پروفیل های مصرفی باید آماده بشود. تمامی ناخالصی های سطح آن برداشته و شسته بشود. کیفیت پروفیل مستقیما بر کیفیت رنگ اثر می گذارد. کیفیت سطحی پروفیل از جانب کارخانه چون گروه صنعتی صبا به واسطه ی ورق مصرفی و کیفیت درز جوش تعیین می شود.

سخن پایانی:

تخت خواب های ساخته شده از پروفیل سبک، در بازار نمونه هایی کاربردی و پرطرفدار هستند و علت این محبوبیت را می توان در ویژگی های مناسب پروفیل سبک برای تولید جست و جو کرد. به لطف فرآیندپذیری خوب پروفیل سبک امکان تولید انواع تخت با انواع طراحی ها وجود دارد. این مقاطع همچنین علی رغم ظاهر ظریفشان بسیار مقاومند و برای طولانی مدت می توان از آن ها استفاده کرد.

 

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها