|
کدخبر: 285450 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز از نهمین همایش ملی بهره‌وری به همت سازمان ایمیدرو؛

شاخص بهره وری ایران منفی است

نهمین همایش ملی بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در سالن‌ همایش‌های کتابخانه‌ ملی( سالن قلم) به همت سازمان ایمیدرو برگزار شد.

صنعت شاخص بهره وری ایران منفی است

همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران از سوی این سازمان به عنوان یک الگوی بومی در بخش معدن و صنایع معدنی و با هدف حفظ بهبود مستمر، بهره‌وری و تعالی شرکت‌های این بخش از سال ۹۱ برگزار می شود.

امسال در فرآیند ثبت نام شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی برای ارزیابی بهره وری، ۶۰ شرکت حضور یافتند که در نهایت ۴۲ شرکت بخش خصوصی و دولتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران روز دوشنبه سوم بهمن در محل تالار قلم مرکز همایش های کتابخانه ملی  با حضور مسئولان ارشد ایمدرو، سازمان ملی بهره‌وری و شرکت‌های مطرح معدنی و صنعتی کشور در حال برگزاری است.

در آیین  افتتاحیه این همایش غلامرضا ملاطاهری گفت: بهره وری رکن اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و برای توسعه آن، فرهنگ سازی بسیار مهم است. دولتمردان با نهادینه سازی این فرهنگ، می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای بهره وری در کشور داشته باشند.

وی افزود: تا ۱۰ سال گذشته، رشد اقتصادی منفی یک درصد بوده اما از ۲ سال گذشته این شاخص مثبت شده و در سال ۱۴۰۰ به ۲.۹ درصد رسیده است. در دولت سیزدهم تحقق رشد اقتصادی از محل بهره وری ۳.۵ درصد هدف گذاری شده است که باید برای دستیابی به آن برنامه ریزی کرد.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: توجه به تحریم های ظالمانه و منابع مالی محدود در کشور، رشد اقتصادی از محل سرمایه گذاری های جدید با محدودیت جدی مواجه است از این رو، به منظور رشد اقتصادی باید از منابع موجود و ظرفیت های در دسترس استفاده کرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، ارتقای بهره وری کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر موجود برای کشور است. از ابنابراین، بهره وری دیگر یک فرصت نیست و یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه ما در سازمان توسعه ای ۲ وظیفه توسعه ای و توانمندسازی را حوزه معدن و صنایع معدنی دنبال می کنیم، گفت: در بخش توسعه، سرمایه گذاری در اکتشاف تا بهره برداری از طرح های توسعه ای صنایع معدنی و در بخش توانمندسازی، حمایت از پژوهش های کاربردی، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری و رقابت‌پذیری مطرح است.

وی ادامه داد: این سازمان پیاده سازی نسل ۴ انقلاب صنعتی (هوشمندی معادن و صنایع معدنی) را پیگیری می کند. مطالعات نشان می دهد با هوشمندی بخش معدن و صنایع معدنی، می تواند شاخص بهره وری بخش معادن و صنایع معدنی را حداکثر تا ۳۰ درصد ارتقا دهد.

ارزیابی ۴۰ شرکت

ملاطاهری با اشاره به ثبت نام ۶۰ شرکت در فرایند ارزیابی جایزه بهره وری، گفت: در نهایت، ۴۰ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این فرآیند، ۸۳۵۰ ساعت دوره آموزشی برای نمایندگان شرکت های متقاضی و ۸۴۰ نفرساعت برای دوره تربیت ارزیاب برگزار شد.وی ادامه داد: در این فرآیند، جلسه‌توجیهی‌ذی‌نفعان‌جایزه، جلسه ‌کالیبراسیون‌ ارزیابان و جلسه‌ توجیهی ‌نمایندگان‌ تعالی برگزار شد. همچنین در این فرآیند، ۱۶۳ نفر ارزیاب حضور داشتند و ۷۴۰ نفر روز کار ارزیابی شرکت ها را انجام دادند.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران درباره نتایج ارزیابی خاطرنشان کرد: از میان دریافت کنندگان جایزه، ۴ شرکت موفق به دریافت تندیس، ۱۶ شرکت دارای افزایش امتیاز، ۶ شرکت کاهش امتیاز یا بدون تغییر و یک شرکت تنزل سطح داشته اند.وی افزود: نتایج نظرسنجی از شرکت های ارزیابی شونده حاکی از این است که ۸۳ درصد از عملکرد دبیرخانه جایزه و ۸۲ درصد از عملکرد تیم های ارزیابی رضایت کلی داشته اند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو درباره محورهای موثر در ارتقای عوامل تولید در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: استفاده از روش های نوین و توسعه فناوری کاربردی در کل زنجیره ارزش از اکتشاف تا بازار، هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی و کاهش مصرف نهاده های تولید به ویژه آب و انرژی، از جمله این محوره ها بوده است.وی افزود: استفاده بهینه از تجهیزات و ماشین آلات موجود بخش و برنامه ریزی اصولی و دقیق در حوزه تعمیر و نگهداری و اهتمام ویژه به مخاطرات زیست محیطی و ایمنی کار، بخش دیگری از این محورها بود

بهره برداری از کارخانه تولید هیدارت ویژه تا اوایل سال آینده

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران امروز در نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی، از بهره برداری از کارخانه تولید هیدرات ویژه به ظرفیت ۳۵۰۰ تن تا اوایل سال آینده خبر داد و افزود: تولید هیدرات ویژه دریچه ای برای تولید آلومینای مورد استفاده در صنایع شیمیایی است. کاربرد در کابل سازی، پتروشیمی و نفت از دیگر موارد استفاده از هیدرات ویژه به شمار می رود.

تورج-زارع

زارع خاطر نشان کرد: بهره برداری از کارخانه شمش آلومینیوم، دستیابی به منابع قابل اتکای بوکسیت و کسب دانش فنی تولید با بوکسیت مدول ۳.۷ برخی از دستاوردهای این شرکت طی سال های اخیر است.

وی تصریح کرد: در این شرکت تولید کربنات سدیم و کربنات کلسیم را در دست اجرا داریم. همچنین برنامه تولید آلومینا به روش سینترینگ نیز از دیگر برنامه های شرکت آلومینای ایران است که در حال حاضر مطالعات اولیه آن به پایان رسیده است. به گفته وی، این پروژه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تنی، کشور را از واردات آلومینا بی نیاز خواهد کرد.

زارع گفت: احداث نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، احداث نیروگاه خورشیدی و همچنین استفاده از پساب برای تامین آب مورد نیاز کارخانه برخی از اقدامات حوزه زیرساخت شرکت آلومینای ایران است.

افزایش تولید معدن سرب نخلک

در ادامه نهمین همایش بهره وری،کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران اظهار کرد: افزایش تولید و ایجاد اشتغال دو هدف مهم تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده که با برون‌سپاری و واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌خصوصی صورت گرفته است

وی ادامه داد: برون‌سپاری و استفاده از توان بخش‌خصوصی موجب شده تا به ۶۵ میلیون تولید در سال‌جاری دست یابیم. شرکت تهیه و تولید موادمعدنی در حوزه اکتشافات عمیق توانسته به ۱۵۵۰ متر حفاری سنگ‌آهن دست یابد.

کریم-نژاد

 میدرعامل شرکت ایمپاسکو افزود: تهیه و تولید مواد معدنی در پنج سال گذشته به ۳۵۰ هزار متر حفاری که منتج به ۳۲ گواهی کشف شده دست یافته است.

کریم‌نژاد اظهار کرد: تولید معدن سرب نخلک با برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش‌خصوصی از دو هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است.

تمرکز بر نیروی انسانی، عامل موثر در ارتقاب بهره وری منطقه ویژه خلیج فارس

حسن خلج طهرانی مدیرعامل سابق منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، امروز در نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی، اعتماد به نیروی انسانی و ایجاد انگیزه در آنها را از عوامل موثر در ارتقائ بهره وری این شرکت عنوان کرد.

وی یادآور شد: نیروی انسانی، تکنولوژی و سرمایه از ارکان مهم برای دستیابی به ارتقائ بهره وری در سازمانها به شمار می رود. در این راستا، منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس برنامه هایی را برای انگیزش نیروی انسانی در دستور کار خود قرار داد که حفظ کرامت انسانی، فرصت اجرای ایده ها و رعایت شایسته سالاری از جمله این اقدامات هستند.

خلج طهرانی به ارتباط تنگاتنگ این شرکت با دانشگاه به منظور تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اعتماد به مهندسان و کارگران بومی توانستیم با اجرای مهندسی معکوس، اجرای ایده های نوین و نیز تعمیر دستگاه های از کار افتاده به نتایج خوبی دست یابیم.

وی تعداد سرمایه گذاری در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را ۴۵ مورد عنوان کرد و اظهار کرد: ۲۲ پروژه با ۱۳ هزار اشتغال مستقیم در این منطقه در حال تولید هستند. همچنین ۲۳ طرح نیز در حال اجرا بوده که تکمیل آنها اشتغال منطقه را به ۲۳ هزار نفر افزایش خواهد داد.

اعتبار جایزه بهره وری ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی بالا است

محمدرضا حصاری امروز در نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران با بیان این مطلب گفت: جایزه بهره وری ایمیدرو یکی از ۶ جایزه ای است که توسط سازمان ملی بهره وری اعتبارسنجی شده است. مبنای این سازمان ملی بهره وری از اعتباردهی و اعتبارسنجی، ایجاد فضای رقابتی، یادگیری و یاددهی بین شرکت های دولتی و خصوصی است.

وی افزود: از جایزه بهره وری ایمیدرو انتظار داریم که به سمت ایجاد کادرسازی، نظریه سازی و نیز ایجاد یک جریان بهره وری در زیست بوم بهره وری حرکت کند. چرا که معتقدیم بهره وری موتور محرکه و پیشرفت کشور است.

معاون ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه برای رشد اقتصادی تنها می توانیم از ۲ ابزار «افزایش کمی» همچون افزایش منابع و معادن یا «افزایش کیفی» (بهره وری) از میان منابع موجود استفاده کنیم، گفت: با توجه به منابع موجود، باید از ابزار کیفی و ارتقای بهره وری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معدن، شاخص رشد اقتصادی ۶.۱ درصد است که نسبت به دیگر بخش های اقتصادی از وضع بهتری برخوردار است. اما در حوزه سرمایه نیروی انسانی در این بخش، نیاز به افزایش مهارت و انتقال تجربه برای رسیدن به شرایط مطلوب داریم.

حصاری با اشاره به ۳ راهکار برای ارتقای بهره وری در بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: این راهکارها شامل ورود حاکمیت به حوزه بهره وری سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات، ارتقای بهره وری نیروی انسانی با افزایش آموزش و به اشتراک گذاری تجربه و نیز جلوگیری از خام فروشی است.

بررسی نتایج همایش های جایزه بهره وری، حاکی از ارتقای روند بهره وری است

وجیه ا... جعفری، در نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شرکت ها برای حفظ تولید و توسعه در شرایط شدید رقابت، ناگزیر به افزایش بهره وری هستند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در ارتقای بهره وری حوزه های ارزیابی شده، تعهد مدیریتی بوده است. در واقع، مدیرانی که نسبت به شرکت متعهد بوده اند، روند رشد بهره وری بالا بوده و امتیاز بیشتری کسب کرده اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای بالادستی، موضوع هوشمندی معادن و صنایع معدنی را در برنامه دارد، گفت: ایمیدرو تاکنون در راستای پیاده سازی انقلاب صنعتی نسل چهارم هوشمندی معادن و صنایع معدنی، اهداف، سیاست ها، راهبردها و الزامات و اقدامات راهبردی را مشخص کرده است. با عملیاتی کردن این برنامه، شرکت ها می توانند بهره وری را ۳۰ درصد افزایش دهند.

جعفری

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو قبلا به طور مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در طرح های توسعه می کرد،گفت: این سازمان اکنون بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم و در این زمینه، ۳ اولویت شامل پژوهش و فناوری، اکتشاف و توسعه زیرساخت ها را دنبال می کند.

وی افزود: ایمیدرو در سال های اخیر با بسترسازی، بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی را جذب کرده که در طرح های توسعه ای مرتبط در حال اجراست.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اکنون ۲۷ میلیارد دلار ذخیره برجا (ذخیره قطعی قابل تبدیل به محصول) وجود دارد که در حال ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی برای فراوری این مواد معدنی هستیم.

وی ادامه داد: ایمیدرو در حال پیگیری توسعه اکتشاف و فرآوری عناصر استراتژیک و مورد نیاز کشور (۱۳ عنصر) است تا بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای کشور، از واردات این مواد و خروج ارز جلوگیری کنیم.

جعفری تاکید کرد: آنچه با برگزاری همایش های جایزه بهره وری مهم است، اینکه فرآیند ارزیابی برای ارتقای بهره وری شرکت ها با جدیت دنبال شود تا به اعداد مورد نظر در شاخص های بهره وری دست یابیم.

پیشروان ۵ستاره

در این مراسم ۴ شرکت به عنوان تلاشگران بهره وری و ۴ شرکت به عنوان پیشتازان بهره وری_ تندیس برنزین مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنین ۲۸ شرکت نیز به عنوان پیشروان بهره وری یک تا ۵ ستاره معرفی و تقدیر شدند.

طی این همایش، شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در جایگاه پیشروان پنج ستاره قرار گرفت. همچنین ۹ شرکت و مجتمع در جایگاه پیشروان چهار ستاره قرار گرفتند که مجتمع طلای موته، سیمان خاش، شرکت بابک مس ایرانیان، شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع سنگ آهن سنگان، شرکت سیمان هگمتان، شرکت صنعت فولاد شادگان، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی بافق هستند.

پیشروان سه ستاره

همچنین شرکت سیمان خزر، شرکت فولاد آذربایجان، شرکت تلاشگران صنعتی و معدنی لامرد و پارسیان، مجتمع سنگ آهن سیرجان و مجتمع معدنی سرب و روی انگوران به عنوان پیشروان بهره وری سه ستاره مورد تقدیر قرار گرفتند.

پیشروان دو ستاره

طی این مراسم، مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد، مجتمع معدنی و صنعتی فسفات اسفوردی، شرکت صنایع مس شهید باهنر، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، شرکت آهن و فولاد ارفع، مجتمع فولاد میانه، شرکت بین المللی مهندسی ایران(ایریتک) و شرکت سنگ آهن گهر زمین نیز به عنوان پیشروان بهره وری دو ستاره معرفی شدند.

از سوی دیگر، شرکت صنایع سیمان غرب، مجتمع معدنی سرب نخلک، شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب و شرکت سیمان لار سبزوار نیز به عنوان پیشروان بهره وری یک ستاره مورد تقدیر قرار گرفتند.

علاوه بر این، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، مجتمع فولاد ویان و شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان نیز به عنوان تلاشگران بهره وری معرفی شدند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها