|
کدخبر: 278746 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران؛

پیشنهاد مهم برای رشد صنعت آلومینیوم

هوشنگ گودرزی: با افزایش میزان تولید شمش آلومینیوم، هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد می شود و هم اشتغال زایی همراه دارد و بهترین نتیجه آن این است که صادرات ما افزایش می یابد.

صنعت پیشنهاد مهم برای رشد صنعت آلومینیوم

یکی از دغدغه های صنعتگران صنعت آلومینیوم صادرات خام این محصول است. موضوعی که مانع برای نوسازی و بازسازی صنایع کوچک می شود. هم اکنون تقاضای آلومینیوم در بازارهای صادراتی، بسیار مطلوب و رو به رشد است. در صورت افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم ، بازارهای صادراتی کشش صادرات بیشتر این محصول را هم خواهند داشت. در نتیجه سرمایه گذاران و سهامداران صنعت آلومینیوم روزهای خوشی را تجربه خواهند کرد. پیش بینی می شود، چشم انداز سودآوری این صنعت مثبت خواهد بود و سرمایه گذاری جدید در این صنعت نیز توجیه پذیر است.در این خصوص گسترش نیوز به گفتگو با هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران پرداخته است. با ما همراه باشید.

واردات این صنعت بیشتر از صادرات آن است

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران پیرامون تاثیر نوسانات ارز بر قیمت آلومینیوم در بورس کالا گفت: تغییرات نرخ ارز اثرات مستقیم روی قیمت پایه آلومینیوم دارد و عدم ارائه به موقع و کافی جنس باعث خواهد شد در بورس کالا علاوه بر ۱۰ درصد اضافه در فرمول ،رقابت شدیدی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به فرمول قیمت اضافه شود پس در نتیجه نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت آلومینیوم خواهد داشت. دلیل اصلی آن این است که آلومینیوم های مورد نیاز صنعت عمدتا وارداتی است و با توجه به این که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود یعنی شمش را برای خرید آلومینیوم ها صادر می کنند ، به نرخ ارز وابسته تر است.

گودرزی در ادامه اضافه کرد: در افزایش تولید شمش آلومینیوم دو بحث متفاوت وجود دارد؛ در سند چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ قرار بر این است یک میلیون و پانصد هزار تن تولید شمش آلومینیوم داشته باشیم که اکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار تن در حال تولید است. طرح دومی هم شرکت سالکو دارد که قرار است ۳۰۰ هزار تن به مجموعه ۷۰۰ هزارتنی اضافه شود تا این مقدار به یک میلیون تن برسد. استدلال ما برای افزایش تولید این است که قسمت عمده تولید آلومینیوم خام، انرژی است که کشور ما مرکز انرژی دنیا است. به جای صادرات گاز و نفت باید آن را به ارزش افزوده تبدیل کنیم که به نظر می رسد آلومینیوم بهترین محصول برای صادرات است.

وی بیان کرد: ما باید تلاش کنیم به جای صادرات آلومینیوم خام ، محصولات آلومینیومی را صادر کنیم تا شاهد رشد صنایع پایین دستی هم باشیم. در این صورت هم نوسازی و بازسازی جدید را در این حوزه خواهیم داشت و هم با این کار افزایش تولید را داریم.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص صادرات آلومینیوم گفت: همه ما موافق این هستیم که مازاد نیاز بازار داخلی باید صادر شود. هرچه این مازاد بیشتر باشد یعنی تولید آلومینیوم هم بیشتر است؛ طبیعتا صادرات هم بیشتر خواهد شد.

گودرزی در پایان گفت: در مقایسه ای میان ایران به عنوان اولین تولید کننده آلومینیوم خاورمیانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه می رسیم که ما بعد از بیش از چهل سال تولیدمان به ۷۰۰ هزار تن رسیده است. اما دبی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می کند. با افزایش میزان تولید در تمامی حوزه این صنعت، هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد می شود و هم اشتغال زایی همراه دارد و بهترین نتیجه آن این است که صادرات ما افزایش می یابد. مهمترین چالش این صنعت نداشتن مواد اولیه کافی برای صنایع پایین دستی دانست.

ارسال نظر