|
کدخبر: 276902

آمار عجیب معاون وزیر صمت از شاغلین اینستاگرامی

شاه میرزایی معاون وزیر صمت می گوید آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگی شان به اینستاگرام گره خورده دروغ است و سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. این گزاره آیا با گره خوردن مستقیم یا غیر مستقیم زندگی بیش از ۹ میلیون ایرانی به اینستاگرام در تناقض است؟ بر اساس عدد اعلامی این معاون وزیر برای یک درآمد ماهیانه ده میلیون تومانی ، فقط ۳۲۵ نفر در اینستاگرام فعالیت اقتصادی دارند. حتی اگر این رقم از درآمد را نصف یا یک سوم هم کنیم باز مجموع این شاغلین به ۱۰۰۰ نفر نمی رسد.

صنعت آمار عجیب معاون وزیر صمت از شاغلین اینستاگرامی

علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صمت گفته است:« میزان فروش تجارت الکترونیک و کسب و کار مجازی در کشور در سال حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، تجارت الکترونیک صدها زیرشاخه داشته و کسب و کارهای اینستاگرامی فقط ۳ درصد تجارت الکترونیک کشور هستند. همچنین از افرادی که برخی آمارهای غیر واقعی را منتشر می‌کنند درخواست کردیم تا بگویند آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را چگونه محاسبه کردند، اما پاسخی ندادند.»

این گفته شاه میرزایی درباره سهم کم تجارت اینستاگرامی احتمالا پس از کسر اعداد سود بازیگران بزرگ فروش های اینترنتی چون دیجی کالا ، اسنپ ، تپ سی و ... روایتی ناصحیح نیست اما این سه درصد را اگر بر اساس آمار رسمی مرکز تجارت الکترونیک و گزارش ایرنا در تیرماه گذشته بررسی کنیم ، به چالش کشیده می شود. جایی که ضریب نفوذ اینستاگرام در انتخاب کالا برای کسب و کارهای اینترنتی و معرفی محصول بیش از ۸۰ درصد اعلام شده است. ایرنا در این گزارش نوشته است:« خرید و فروش ملزومات و ارائه خدمت در بستر فضای مجازی، جزو مسائلی است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسب‌وکار باعث شده تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشد ۶.۸ برابری رو به رو شود.

بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر کرده است، اکنون ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنند. همچنین ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند.

طبق نظرسنجی به عمل آمده توسط پرسشنامه، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف اینستاگرام با ۸۳ درصد، بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است.

پس از اینستاگرام، واتس‌آپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳ درصد، وبلاگ‌ و فیسبوک ۸ درصد، پیام‌رسان سروش ۵ درصد، پیام‌رسان‌های ایتا، بله، گپ ۳درصد، آی‌گپ ۲ درصد و سیگنال ۱ درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف نقش آفرینی کرده‌اند.»

این ضریب وابستگی کسب و کارهای دیجیتال به اینستاگرام با گفته این معاون وزیر در تناقض است و البته بر اساس ادعای معاون وزیر صمت کل عدد تجارت اینستاگرامی کشور بر اساس عدد اعلامی برابر با عدد ۳۹ میلیارد تومان برای ۱۲ ماه می شود یعنی در هر ماه کمی بیشتر از میلیارد تومان.

بر اساس اعداد و ارقام اعلامی شاه میرزایی اگر عدد سه میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان ماهانه برای درآمد ده میلیون تومانی هم تقسیم کنیم ، کل شاغلین این بازار عددی حدود ۳۲۵ نفر می شوند!

درحالی که فقط درآمد تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر اساس آمار رسمی عدد متوسطش در ماه چندین برابر این رقم پایه است و تعداد این اینفلوئنسرها ها بالغ بر چندصد هزار نفر تخمین زده می شود. اگرچه در عدد ۱۳۰۰ میلیارد تومان سالانه بزرگی بازار تجارت های دیجیتال هم متر اعلامی بازار از سوی معاون وزیر مشخص نیست . اینکه یعنی تمام فعالان این بازار مثل دیجی کالا ، اسنپ ، تپسی ، باسلام ، اپلیکیشن های بانکی ، فیلیمو ، نماوا ، فروش خدمات الکترونیکی از سوی اپراتورهای همراه و اپلیکیشن های مالی و بانکی کل درآمد حاصله سالانه شان به ۱۳۰۰ میلیارد تومان برسد بر اساس گفته معاون وزیر صمت و با توجه به سطح تبلیعات ، هزینه ها و تولید محتوای این بازیگران بزرگ عرصه کسب و کارهای اینترنتی همخوانی ندارد و احتمالا او از پایه عدد را اشتباه گفته است اما بر اساس عدد اعلامی او و سهم سه درصدی اعلامی اش از رقم مجموع دیگر اصلا فیلترینگ اینستاگرام نیاز به این همه تردید ندارد! اصلا نیازی به این همه سرمایه گذاری برای ساخت پلتفرم های ایرانی هم نیست. اینکه برای یک بازار ۳۹ میلیارد تومانی فقط تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای روبیکا هزینه شده و اقلا همین میزان هم باید برایش هزینه شود تا سهمش از بازار شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کند! این عدد را معاون تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی درباره هزینه های روبیکا گفته است.

حال باید پرسید معاون وزیر صمت به عنوان مسئول چطور بزرگی بازارهای کسب و کار دیجیتال را محاسبه کرده و با چه متری به عدد ۳ درصد آن هم برای عدد اعلامی سالانه این بازار رسیده است؟

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر