|
کدخبر: 257572

تنش های ایران و آذربایجان دامنگیر این صنعت شد+جزئیات

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت: هرچند تنش‌ها بین ایران و آذربایجان رو به کاهش بوده و هست و دیدار در حاشیه جلسه شانگهای قدری روابط را تلطیف کرده که این موضوع به توسعه روابط می‌انجامد، اما هنوز منجر به حضور شرکت‌های پیمانکار فنی مهندسی در آذربایجان نشده‌ است.

صنعت تنش های  ایران و آذربایجان دامنگیر این صنعت شد+جزئیات

بهمن صالحی دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران درباره وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی ایران گفت: وضعیت صادرات ما خیلی تفاوتی با سال‌های قبل نکرده‌ است و به هر ترتیب متاثر از شرایط اقتصادی کشور تغییر محسوسی را احساس نمی‌کنیم. هرچند که سازمان فنی مهندسی گواهی می‌کند که این صادرات رشد کرده و نزدیک به ۲ میلیارد دلار رسیده‌ است.

صالحی افزود: فرصت‌هایی که در دولت حاضر پیش‌آمده، از جمله فروش نفت و پشتوانه‌های مالی و اقتصادی برای پشتیبانی از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی برای حضور در بازارها، به معنای تامین فاینانس و منابع مالی برای حضور در بازارهای بین‌المللی، تضعیف فشارهای بین‌المللی و برطرف شدن بخشی از تحریم‌ها با احتمال امضای برجام، همه بخشی از نشانه‌هایی است که ممکن است به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم بیانجامد.

 دبیر انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی در ادامه افزود: البته پدیده جنگ‌های منطقه‌ای هم خود زمینه‌ای را برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و حضور شرکت‌های پیمانکار در کشورهای CIS و آسیای دور و نزدیک ایجاد کند.

 صالحی درباره چگونگی حضور پیمانکاران ایرانی برای بازسازی قره‌باغ آذربایجان گفت: انجمن خیلی پیگیر این موضوع بود ولی به نظر می‌رسد وضعیت دیپلماتیک هنوز آنقدر گشایش پیدا نکرده است، هرچند تنش‌ها بین ایران و آذربایجان رو به کاهش بوده و هست و دیدار در حاشیه جلسه شانگهای قدری روابط را تلطیف کرده که این موضوع به توسعه روابط می‌انجامد، ولی هنوز منجر به حضور شرکت‌های پیمانکار فنی مهندسی در آذربایجان نشده‌ است. در هر صورت با پیگیری کمیسیون مشترک وزارت راه این پدیده می‌تواند کمک کند که این روابط توسعه پیدا کند ولی هنوز این موضوع به شکل جدی حاصل نشده وشرکت‌های ایرانی نتوانسته‌اند، سهمی در بازسازی قره‌باغ متصور شوند.

وی درباره حضور پیمانکاران ایرانی در روسیه افزود: این انتظار و توقع برای روسیه هم وجود دارد ولی هنوز آثار آن آغاز نشده است، خود کشور روسیه هم می‌تواند یکی از بازارهای حضور پیمانکاران ایرانی باشد ولی نیاز به ایجاد شرایط هست. البته بحث‌های دیپلماسی باید در مورد موضوع روسیه تمرکز و ارتباط خود را با شرکت‌ها و صنف‌های این عرصه قوی‌تر کنند که این اتفاق بتواند بیفتد.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با اشاره به علاقه دولت برای توسعه این روابط اظهار کرد: خصوصا وزارت خارجه و حوزه معاونت اقتصادی علاقه‌مند برای ایجاد فرصت‌های بیشتر برای این موضوع هستند ولی این‌ مسائل هنوز منجر به ارائه طرحی نشد که بتوان آن را مطرح کرد.

بهمن صالحی با تاکید بر اینکه باید در مکانیزم‌های اطلاع‌رسانی خود به مردم کمی واقع بینانه‌تر باشیم، ادامه داد: باید از دادن وعده و وعیدها در اخبارمان به سمت دادن گزارش و اقدامات انجام شده برویم. چه در حوزه مسئولان و چه دستگاه‌ها این موضوع جزو آفت‌هایی شده که افکارعمومی و جامعه را به سمت خستگی و ناامیدی ببرد. در واقع این موضوع جزو فرهنگ بومی رسانه‌های ما شده که بدون غربال کردن هر وعده‌ای را از هر گوینده‌ای منتشر می‌کنند و بعد هم گله دارند که چرا وعده‌ها اتفاق نیفتاد.

وی افزود: به نظرم، از این به بعد رسانه‌ها باید توافق کنند که وعده منتشر نکنند و گزارش کار انتشار دهند. به همین دلیل من هم ترجیح می‌دهم، آنچه تا به حال اتفاق افتاده در شان شنیدن افکار پیمانکاران و افکار عمومی نیست را بیان نکنم. امیدواریم که اتفاقاتی که در شرف وقوع است محقق شود تا بتوانیم در مورد آن حرف بزنیم که هم مردم و هم پیمانکاران از این موضوع خوشحال شوند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر