|
کدخبر: 241479 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی اصفهان عنوان شد:

حمایت بلاعوض از دانش‌بنیان‌‌ها در این استان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: «این شرکت از سه طرح برتر در رویدادهای استارت آپی حمایت مالی بلاعوض می‌کند».

صنعت حمایت بلاعوض از دانش‌بنیان‌‌ها در این استان

 شهرک‌های صنعتی اصفهان مشکلات بیشماری را تجربه می کند؛ از رکود گرفته تا مقاومت در برابر صادرات! با این حال به نظر می رسد مشکلات یکی پس از دیگری در حال رفع شدن باشد. این‌که چقدر طول بکشد معلوم نیست اما اخبار خوبی به گوش می‌رسد. درباره مشکلات و راهکارهای برون رفت از آنها با معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان به گفتگو شستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

بهناز یزدی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: «در گذشته، بنا به دلایلی، شاخص‌ها و برنامه‌های حوزه صنایع کوچک دچار رکود و در برخی موارد کاملا متوقف شده بود. بنابراین برای بهبود شرایط شاخص های عملکردی همچون راه‌اندازی و توسعه کلینیک کسب و کار، تقویت استانداردها و انجام مطالعات لازم برای راه‌اندازی کنسرسیوم‌ها و مدیریت صادرات، مطالعات توجیهی طرح‌های صنعتی در راستای توسعه سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات و پیش مطالعه جذب سرمایه گذار خارجی مد نظر قرار گرفت».

بهبود روش اطلاع‌رسانی

وی گفت: «خوشبختانه عملکرد جذب بودجه ریالی نه ماهه این شرکت در سال جاری با وجود تعداد ایام وضعیت قرمز کرونایی و محدودیت های مختلف استان، از کل عملکرد سه سال گذشته ( ۹۷، ۹۸ و ۹۹) بیشتر بوده است».

یزدی با اشاره به این‌که استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعتی کشورمان است ادامه داد: «باید حمایت‌هایی در شأن این استان از سوی مسئولان مد نظر باشد اما به نظر می‌رسید که خدمات حمایتی به شیوه‌ درست به واحدهای تولیدی و صنعتی استان اطلاع رسانی نمی‌شد. بنابراین تغییر در نحوه اطلاع رسانی خدمات حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی از مهمترین اقداماتی بود که طی یک سال گذشته مد نظر قرار گرفت».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر و با وجود محدودیت های شدید مربوط به بیماری کووید ۱۹ ، در نیمه دوم سال هفت کلینیک کسب و کار سیار و ثابت در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اجرا شده است بیان داشت: «امیدواریم تا اردیبهشت ۱۴۰۱ موفق به تیم‌سازی و تسریع در رتبه بندی و توانمندسازی مشاوران، ارائه خدمات مشاوره ای همچون پروژه های عارضه‌‌یابی، بهبود توسعه خدمات کسب و کار به عنوان تسهیل‌گر و حامی واحدهای صنعتی شویم».

یزدی

تشکیل کنسرسیوم صادراتی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اذعان بر این‌که توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی از جمله موضوعات مغفولی بوده که به آن پرداخته شد خاطرنشان کرد: «تجربه ناموفقی که توسط برخی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط صورت گرفته بود برخی تولیدکنندگان و صنعتگران را به تشکیل کنسرسیوم صادراتی ناباور کرد؛ در نتیجه از مهمترین برنامه‌های بلند مدت این شرکت، تشکیل کنسرسیوم صادراتی با توجه به ظرفیت خوب این استان است».

یزدی با بیان این‌که صنعت سنگ قابلیت صادراتی خوبی برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی دارد ادامه داد: «در حال حاضر، تشکیل شرکت کنسرسیومی برای واحدهای سنگبری در یکی از شهرک‌ها در دستور کار قرار دارد و به منظور ارزیابی آمادگی صادرات ۳۵ واحد موفق به اخذ مدرک ERA‌ شده اند».

معاون صنایع کوچک استان اصفهان با تاکید بر اینکه امیدواریم تا نیمه اول ۱۴۰۱ اولین کنسرسیوم ترویجی سنگ تشکیل شود ادامه داد: «ایجاد کنسرسیوم در واقع شروع برنامه های حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی از تولیدکنندگان و صنعتگران بوده و پس از آن، تبدیل کنسرسیوم ترویجی به کنسرسیوم فروش ظرف حداکثر سه سال آینده از دیگر برنامه‌های آتی این شرکت خواهد بود».

وی در خصوص مجموع صادرات از این شهرک‌های گفت: «البته آمار صادرات در استان از مبادی گمرک ارائه می شود اما بر اساس اطلاعاتی موجود، صادرکنندگان تا پایان نه ماهه امسال بیش از یک میلیون دلار صادرات مستقیم داشته اند که به کشورهای همسایه شمالی ، ترکیه و کشورهای عربی انجام شده است».

به گفته یزدی صادرات غالبا در حوزه صنایع کانی غیرفلزی و مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، صنایع بهداشتی دارویی و صنایع فلزی و ... بوده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان یکی دیگر از فعالیت‌‌های ویژه سال جاری را افزایش حمایت از برنامه خوشه های خاتمه یافته و در حال اجرا دانست و ادامه داد: «تا به امروز توانستیم با اجرای ۱۶ برنامه، از خوشه های در حال پیاده سازی و حدود ۱۸ برنامه از خوشه های خاتمه یافته حمایت کنیم و بخشی از درخواست‌های به حق شبکه‌های فراگیر خوشه های خاتمه یافته را جامه عمل بپوشانیم و این برنامه در سال ۱۴۰۱ با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد».

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر با رویکرد سازمان بالادستی مطالعه ۶ خوشه روستایی برای پیاده سازی در دست اقدام است افزود: «همچنین یک خوشه پوشاک خورزوق در حال پیاده سازی و خوشه فرش دست باف نائین نیز در شرف برگزاری مناقصه برای عقد قرارداد مد نظر قرار گرفته است».

یزدی ادامه داد: «در حوزه شناسایی و رفع نیاز فناورانه در سال جاری حرکت پر شتاب تری نسبت به سال های گذشته پیش گرفتیم و با درخواست افزایش داوطلبانه، جهت رشد ۴۰ درصدی در شناسایی نیازهای فناورانه و رشد ۵۰ درصدی برای رفع نیاز در شاخص های اصلاحی، موفق به تحقق اهداف برنامه ریزی شده شده‌ایم».

به گفته او مقررشده بود که یک رویداد استارت آپی مورد حمایت قرارگیرد که به طور داوطلبانه این تعداد را به ۴ رویداد استارت آپی افزایش داده‌ایم و تمامی هماهنگی های لازم برای اجرای آن انجام شده که در ماه اسفند محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: «بنابراین این چهار رویداد با موضوعات "فناوری نانو در صنعت"، "طراحی نوین بسته بندی صنایع دستی با رویکرد افزایش فروش و کاهش قیمت تمام شده "، " بسته بندی های نوین صنایع غذایی خشکبار، شیرینی و بیسکویت ، عسل" و "طراحی و بسته بندی نوین حوله با رویکرد صادرات و دوست‌دار محیط زیست" و شاخص تعیین شده محقق خواهد شد. گفتنی است این شرکت از سه طرح برتر در رویدادهای استارت آپی حمایت مالی بلاعوض می‌کند».

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، حمایت از اخذ استانداردهای مختلف نیز از دیگر اقدامات انجام شده سالجاری بود که تاکنون بیش از ۲۰ واحد صنعتی در مرحله اخذ حمایت قرار گرفته اند که حدود ۱۰ واحد استاندارد را دریافت کرده‌اند.

یزدی با بیان این که واگذاری در شهرک فناوری از وظایف حوزه صنایع کوچک برای شناسایی متقاضیان واجد شرایط در حوزه صنایع مواد پیشرفته است یادآور شد: «در سال جاری ۲۶ درخواست در شورای راهبری طرح موضوع شده اند که از این تعداد ۱۶ واحد دانش بنیان هستند».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که تاکنون ۱۰ واحد کلیه مراحل واگذاری از جمله تایید در دو شورای استانی و ملی و اخذ جواز تاسیس و عقد قرارداد را طی کرده‌اند بیان داشت: «این تعداد از پیش بینی انجام شده (۷ واحد در سال ۱۴۰۰ ) نیز بیشتر بوده است».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها