|
کدخبر: 237979

تصمیمات ناگهانی که صنایع کوچک را به چالش کشاند

رئیس انجمن صنایع شوینده استان البرز گفت: تمرکز بیش از ۷۰ درصد صنایع بهداشتی و آرایشی ایران در البرز نشان از موقعیت استراتژیک این صنعت حیاتی در استان دارد.

صنعت تصمیمات ناگهانی که صنایع کوچک را به چالش کشاند

محمد مهدی کامکار رئیس انجمن صنایع شوینده استان البرز عنوان کرد: حضور ده‌ها شخصیت علمی، تجهیزات و امکانات تمرکز یافته دراین صنعت و همچنین تولید صدها فرآورده با کیفیت و متنوع آرایشی که قابل رقابت با کالاهای خوب جهانی هستند، این امکان را برای ما فراهم می‌کند که در صورت همدلی و همراهی نهادهای نظارتی و سیاستگذار بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی مورد قبول هم وطنان، قدرت صادرات این گروه از کالاها را به کشورهای منطقه و در صورت رفع تحریم‌ها در تمامی بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن همدلی و همکاری در این صنعت ادامه داد: وجود صدها گونه گیاهی دارویی، بهداشتی و آرایشی در سرزمین پهناور ایران، همچنین وجود معادن غنی کانی و دریایی زمینه ساز گسترش تعداد شاغلان در این صنعت در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

رئیس انجمن صنایع شوینده استان البرز اظهار کرد: سازمان‌های نظارتی بهتر است به جای تصمیمات ناگهانی که نه به نفع مردم مصرف کننده است و نه به نفع صنعت، بررسی کنند و ببینند که موفقیت این صنعت در جهان برای حفظ، توسعه تولید، اشتغال و تناسب قیمت‌ها چه مولفه‌هایی دارد.

کامکار ضمن اشاره به اینکه صنایع موفق درهمه دنیا سه مسئولیت‌ مشخص دارند، توضیح داد: اول بررسی بازارهای هدف و داشتن انتخاب‌های متناسب با نیاز آن جامعه و ارزیابی امکانات خود در تامین نیازها. دوم فرمولاسیون و نمونه سازی ده‌ها نمونه و سنجش آن توسط بازار هدف، تحلیل اطلاعات به دست آمده و در نهایت قیمت تمام شده قابل قبول واعلام آن به خریدار کالا جهت معرفی شرکت‌های توزیعی و یا صادر کننده برای تحویل گرفتن کالاها و پرداخت بهای آن. سوم کالای تولیدی پس از کنترل کیفیت و صدور گواهی سلامت تحویل شرکت‌های توزیع کننده داخلی و یا صادراتی با قیمت‌های توافق شده خواهند شد.

وی ضمن توضیح اینکه تولید کننده مواد اولیه را از شرکت‌های بازرگانی در حد نیاز معقول خود خریداری و مصرف می‌کنند، ادامه داد: شیوه رقابت درست بین شرکت‌های بازرگانی موجب می‌شود که تولید کننده بدون آنکه نیازی به سرمایه گذاری سنگین و انباشت آن در انبارها داشته باشد در کمترین فضای مورد نیاز با نصب ماشین آلات مدرن، تجهیزات آزمایشگاهی، تقویت بخش پژوهش و نوآوری کالا را تولید کند و پس از کنترل کیفی با سودی قرون به صرفه تحویل شبکه توزیع دهد.

رئیس انجمن صنایع شوینده استان البرز تصریح کرد: بازرگانان تامین کننده مواد اولیه معمولا باشناخت خوبی که از منابع اصلی تولید و فرآوری کالای مورد هدف دارند، به صورت انبوه کالا را خریداری و به تدریج وارد می‌کنند و پس از آن سریعا تحویل تولید می‌دهند. بدین ترتیب رکود سرمایه از بین می‌رود، ضایعات کاهش پیدا می‌کند و با فروش انبوه و رقابت عادلانه‌ای که به وجود می‌آید زنجیره هزینه‌ها کم می‌شود، درنتیجه محصولی باکیفیت بهتر و قیمتی ارزانتر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

وی در خصوص درج قیمت‌ تمام شده به جای قیمت مصرف کننده روی کالا، افزود: سود درنظر گرفته شده برای تولید، رقمی معقول و منطقی است، اما شیوه عملیاتی آن مشکلاتی را دارد که باید آنها را پیش بینی کرد و در رفع آن کوشید.

کامکار با توضیح اینکه شرکت های تولیدی را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد، گفت: شرکت‌های بزرگ که معمولا دارای زنجیره بزرگ، تولید مواد اولیه، بسته بندی، توزیع سراسری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که این شرکت‌ها به دلیل گردش چانه زنی و تبلیغاتی خود هرگز با سیاست درج قیمت‌ تمام شده به جای قیمت مصرف کننده روی کالا مشکلی نخواهند داشت و به راحتی می‌توانند علاوه برسهم بازار فعلی خود، بازار بسیاری از شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط را به دست گرفته و موجب ورشکستگی و تعطیلی این شرکت‌ها در سراسر کشور شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط برای مقاومت بیشتر احتمالا به شیوه‌های مختلف از جمله کاهش کیفیت‌ها پایداری می‌کنند که این روش اصلا به نفع مصرف کننده و سیاست تولید داخلی نخواهد بود در نتیجه با کاهش محصولات کیفی بار دیگر مصرف کننده نسبت به کیفیت تولید داخلی ناامید می‌شود و همین موضوع  زمینه ساز واردات کالای بیگانه و نابودی زحمات سال‌های مقاومت این صنعت در دوران تحریم می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر