|
کدخبر: 235136

نایب رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفتگو با گسترش نیوز:

دولت به نمایش برقی پایان دهد

ابراهیم خوش‌گفتار معتقد است دولت از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند بنابراین بهتر است دست از شعار دادن و نمایش بردارد.

صنعت دولت به نمایش برقی پایان دهد

دغدغه‌های صنعت برق و نپرداختن دولت به مشکلات آنها و بدتر از آن عدم حمایت از خصوصی‌ها در حوزه‌هایی مثل ساخت نیروگاه ، تولید و صادرات برق؛ داد فعالان اقتصادی این صنعت را در آورده است. نایب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق از نداشتن حامی در صنعت برق گله‌مند است و می‌گوید: نداشتن حامی در این صنعت، جان بخش خصوصی را به لب رسانده است. درباره مشکلات صنعت برق و کاهش حضور بخش خصوصی به‌عنوان هم‌سنگر تولید برق در کنار دولت، با ابراهیم خوش‌گفتار نایب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نوز همراه باشید.

ابراهیم خوش‌گفتار، نایب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولید کننده برق در گفتگو با گسترش‌نیوز گفت:«پس از برنامه پنجم توسعه، قراردادی مبنی بر احداث نیروگاه با بخش خصوصی منعقد نشده است حتی قانون‌گذار در برنامه ششم، دولت را مکلف کرده بود سرمایه‌گذاری‌هایی از طریق مناقصه انجام شود اما اتفاق خاصی صورت نگرفت. درنتیجه سرمایه‌گذار راغب به سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیست، چراکه فعالان اقتصادی که نیروگاه‌ ساختند یا نیروگاه خریداری کردند به یک نسبت متضرر شده‌اند».

وی بابیان این‌که وزارت نیرو پایبند به قانون نبوده و حتی مصوباتی را که در شورای اقتصاد تصویب می‌کند به اجرا نمی‌رساند ادامه داد: «بر این اساس سرمایه‌گذاران، اعم از آن‌که از طریق مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی، نیروگاه خریداری کردند یا آنها که نیروگاه‌ احداث کرده‌اند، با مشکل عدم اجرای قانون توسط وزارت نیرو مواجه هستند.  عدم تعیین و ابلاغ قانون نرخ خرید برق بر اساس مصوبه شورای اقتصاد توسط وزیر نیرو طی سال‌ها ۹۳ تا ۹۸ و عدم پیگیری مشکل نیروگاه‌های احداث‌شده از جمله مشکلات است».

وی یکی از مهمترین دلایل متضرر شدن فعالان اقتصادی را کوتاهی وزارت نیرو در پرداخت بدهی‌اش به سرمایه‌گذاران دانست و گفت: «وزارت نیرو بدهی خود برای خرید برق از بخش خصوصی را نپرداخته و برخلاف قانون عمل می‌کند. قانون‌گذار دولت را موظف کرده که به‌تناسب خرید و استفاده از برق بخش خصوصی افزایش قیمت را لحاظ کند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. درنتیجه کسانی که در بخش تولید برق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، متضرر شده و تا به امروز هیچ اتفاق میمونی در رابطه با قیمت کالایی که برای تولید آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند رخ نداده است».

اصرار برای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی

 خوش‌گفتار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که دولت اصرار به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه برق بالاخص در بخش خورشیدی دارد تاکید کرد: «به نظر می‌رسد قراردادهایی در این زمینه با بخش خصوصی منعقد شود اما درنهایت به اجرا ختم نخواهد شد».

وی ادامه داد: «وزارت نیرو مدعی است ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حال ساخت دارد اما درواقع این مجوزها مربوط به برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه بوده و برخی سرمایه‌گذاران در لیست وام صندوق توسعه ملی قرارگرفته‌اند ولی به دلیل بدحسابی وزارت نیرو هیچ بانکی حاضر به مذاکره با سرمایه‌گذاران برای پذیرش عاملیت نیست و درنتیجه این مهم اجرایی نشده است، بنابراین سرمایه‌گذاران برای تعیین تکلیف این صنعت هیچ اقدام مثبتی مشاهده نمی‌کنند».

نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده‌ برق در پاسخ به این سوال که دولت جدید برای تقویت حضور بخش خصوصی در تولید برق چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهد؟ اظهار کرد: «سرمایه‌گذار سرمایه خود را جایی می‌برد که مطمئن باشد درآمد و هزینه آن برای حصول سودی مشخص و مناسب، همخوانی دارد. این سود باید نسبت به سود بانکی هم توجیه‌پذیرتر باشد. در حال حاضر مجلس بیش از وزارت نیرو برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت برق اقدام کرده است، بنابراین اگر مجلس یازدهم موفق به اجرای اقداماتی شود که برای آن برنامه‌ریزی کرده است، بسیاری از مسائل حل خواهد شد».

خوش - گفتار

سهم ۶۰ درصدی تولید برق

 وی بابیان این‌که در حال حاضر ۶۰ درصد برق تولیدی کشور توسط نیرو‌گاه‌های غیردولتی و ۴۰ درصد توسط دولت تامین می‌شود به اقداماتی که در سال جدید باید به آن توجه شود اشاره کرد و ادامه داد: «تا امروز شرایط مناسبی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در تولید برق موردنیاز کشور فراهم نشده است درنتیجه اولین قدم، اصلاح قیمت خرید برق از نیروگاه‌هاست و قدم بعدی، ارائه تسهیلات بانکی مناسب به سرمایه‌گذاران برای ساخت نیروگاه است».

کوتاهی بانک‌ها

خوش‌گفتار توضیح داد: « اگر در شرایط اقتصادی فعلی، سرمایه‌گذار موفق به دریافت مجوز ساخت و احداث نیروگاه هم شود، نبود حمایت‌‌های مالی از سوی بانک‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، چراکه تامین حجم بالای سرمایه برای ساخت و احداث نیروگاه امکان‌پذیر نیست». به گفته وی، هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات به هیچ نیروگاهی نیست.

نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق در ادامه با اشاره به این‌که دولت، از صنایع خصوصی برای ساخت نیروگاه‌ها دعوت به همکاری کرده است افزود:«امیدواریم با این اقدام بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود اما نباید از این موضوع غافل بود که صنایع، برای تامین مصارف خود به تولید برق می‌پردازند. بنابراین به نظر می‌رسد با این رویه، سهم بخش خصوصی در تولید برق نیز با کاهش مواجه شود، چراکه وزارت نیرو مجبور است تعدادی نیروگاه دولتی احداث کند تا بتواند پاسخگوی نیاز شبکه باشد اما بخش خصوصی روز‎به‌روز شرایط سخت‌تری برای ورود و یا ادامه فعالیت در تولید برق دارد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا به اصلاح ساختار بازار برق امیدوار است اظهار کرد:«صنعت برق، آینده روشنی دارد چراکه هر زمان صنایع رونق بگیرند اولین اتفاق خوشایند در این زمینه، توجه به صنعت برق و رفع مشکلات آن است». به گفته خوش‌گفتار، اگر دولت به بخش خصوصی معتقد است پس باید سرمایه‌گذاری در بخش برق را مانند صنایع پتروشیمی و... ببیند و حداقل سودی که در سایر صنایع حاصل می‌شود در صنعت برق هم اتفاق بیفتد تا از بحرانی که در صنعت برق به وجود آمده خارج شویم.

نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق در پایان گفت:«با توجه به زمان‌بر بودن احداث نیروگاه، همین امروز هم تصمیم‌گیری در این زمینه دیر است و متاسفانه زود دیر می‌شود».

ارسال نظر