|
کدخبر: 219381

اختصاصی گسترش‌نیوز:

وضعیت بازار لوازم‌ خانگی بعد از مذاکره مهم

یکی از تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی گفت: تحریم‌ در سود شرکت‌ها و تولید صنعتگران داخلی تاثیری نداشت اما در افزایش قیمت محصولات موثر بود.

صنعت وضعیت بازار لوازم‌ خانگی بعد از مذاکره مهم

بعد از بازگشت تحریم‌ های ظالمانه آمریکا علیه ایران و خروج رسمی شرکت‌های بزرگ لوازم‌خانگی در کشور، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مجالی برای رشد و تنفس پیدا کردند اما با وجود خروج برندهای خارجی همچنان یکی از دغدغه‌های مهم صنعتگران کشور، حجم بالای قاچاق لوازم‌خانگی است. در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی با شماری از تولیدکنندگان این حوزه به گفتگو پرداختیم و از آنها درباره چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو سوال کردیم.

 در پی دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم‌خانگی در کشور ممنوع شد. این امر راه را برای تقویت تولیدات داخلی و مبازره هرچه بیشتر با قاچاق فراهم کرد. با این همه حمایت‌های دولت باید ادامه یابد زیرا تنها مشکل تولیدکنندگان داخلی قاچاق نیست، تولید داخلی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند دستیابی به تکنولوژی مدرن، کاهش هزینه‌های تولید و حل مشکلات گمرک برای تهیه مواد اولیه است. بعد از حل مشکل ورود کالاهای خارجی و رونق تولید داخلی، قدم بعدی برای بهبود وضعیت صنعت لوازم‌خانگی، صادرات است.

این امر مستلزم شکوفایی در عرصه تولید قطعات داخلی و طراحی  و کیفیت  بهتر محصولات است. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی با شعار تجلی دانایی و توانایی ایرانی در خدمت توسعه ملی در حالی برگزار شد که صنعتگران این حوزه ضمن ابراز امیدواری برای گسترش و توسعه این صنعت، از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت  تولید و صادرات لوازم‌خانگی بهره می‌گیرند.

گارانتی کارآمدتر محصولات داخلی

مصطفی عبدلی یکی از فعالان حوزه تولید لوازم‌خانگی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر بازار تولید لوازم‌خانگی به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «بعد از تحریم‌های آمریکا و جنجال اقتصادی که بعد از این اتفاق رخ داد، شرکت‌های بزرگ لوازم‌خانگی تصمیم به خروج از بازار کشور گرفتند. همین امر، نقطه عطفی برای تولیدکنندگان داخلی شد و در نتیجه فرصت پیش‌آمده توانستند در راستای افزایش تولید لوازم‌خانگی اقدام کنند».

مصطفی-عبدلی

وی ادامه داد: «در حال حاضر در حوزه تولیدات لوازم‌خانگی شاهد رشد ۷۰ درصدی هستیم. تلاش می‌کنیم با بهبود کیفت محصولات ایرانی، روند تولیدات را  به سوی خارج  از کشور متمایل کنیم و به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم».

عبدلی افزود: «از طرف دیگر بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت حضور  لوازم‌خانگی خارجی به کشور تقاضا برای  استفاده از محصولات ایرانی بیشتر شد. در حقیقت وقتی واردات انجام نشود مردم بیشتر به کالاهای داخلی روی می‌آورند. علاوه بر این یکی دیگر از مسائلی که مصرف‌کننده داخلی را به استفاده از محصول ایرانی ترغیب کرد بحث خدمات پس از فروش است زیرا نمایندگی‌های محصولات خارجی مقررات سخت‌گیرانه‌ای درباره گارانتی محصولات دارند و مسئولیت برخی نواقص و مشکلات مطرح‌شده توسط مشتری را برعهده نمی‌گیرند. محصولات ایرانی، خدمات پس از فروش بهتری دارند. به طور مثال شرکت ما ۲ سال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش دارد».

وی ادامه داد: «علاوه‌بر این دسترسی به قطعات محصولات ایرانی برای مشتریان بسیار آسان‌تر است. این موضوع در مورد اجناس خارجی صدق نمی‌کند. همین امر مصرف‌کننده داخلی را به استفاده از محصولات ایرانی تشویق می‌کند».

به دنبال انحصار نیستیم

 شکل‌گیری انحصار یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی بود که به دنبال ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی مطرح شد. بعضی کارشناسان صاحب‌نظران این حوزه معتقد هستند که در صورت بومی‌سازی کامل بازار لوازم‌خانگی و نبود رقیب خارجی، بازار لوازم‌خانگی نیز مانند صنعت خودرو انحصاری می‌شود زیرا حذف رقابت، کیفیت کالای داخلی را به شدت تقلیل می‌دهد.

‌عبدلی درباره احتمال انحصاری شدن بازار لوازم‌خانگی گفت: «انحصاری در بازار لوازم‌خانگی رخ نمی‌دهد زیرا بعد از تحریم، تعداد تولیدکنندگان زیاد شد. این امر رقابت بین تولیدکنندگان ایرانی برای فروش محصولات را بیشتر کرد. تولیدکنندگان برای تولید محصولات با کیفیت‌تر  و ارزان‌تر همواره در تلاش هستند».

 ‌عبدلی درباره علت گرانی لوازم‌خانگی گفت: «گرانی ایجادشده در بازار لوازم‌خانگی مقطعی است. تولیدکننده گاهی قطعات اولیه را گران می‌خرد و ناگزیر است با افزایش قیمت آن را جبران کند. برخی مواد اولیه وارداتی هستند و برخی نیز توسط مجتمع‌های پتروشیمی‌ تولید می‌شوند. در هر حال با افزایش قیمت دلار،  شاهد گرانی محصولات خواهیم بود. همچنین در بحث واردات، مشکلات مربوط به ترخیص قطعات از گمرک در افزایش قیمت محصولات لوازم‌خانگی نقش بسزایی دارد».

 ‌ صادرات لوازم‌خانگی رونق می‌گیرد

 ‌عبدلی اظهار کرد: «تحریم‌ در سود شرکت‌ها و تولید صنعتگران داخلی تاثیری نداشت اما در افزایش قیمت محصولات موثر بود و قدرت خرید مردم  را تنزل داد. از طرفی این موضوع در صادرات محصولات ما نیز تاثیر گذار بود. با تحریم قطعات روند، تولید محصولات بسیار کند شد. ‌علاوه بر این محدودیت‌های تردد در مرزها میزان صادرات لوازم‌خانگی را پایین آورد اما با همت و تلاش تولیدکنندگان نیاز کشور به لوازم‌خانگی را رفع کرده و درصدد هستیم از طریق ارتقای کیفیت محصولات و ارائه خدمات پس از فروش بیشتر و بهتر به صادرات رونق ببخشیم. برآورد ما این است که به دنبال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، میزان صادرات لوازم‌خانگی روند صعودی پیدا کند».

در ادامه بازدید از نمایشگاه با نماینده شرکت ماد ایران در رابطه با موانع و محدودیت‌های موجود در صنعت لوازم‌خانگی به گفتگو نشستیم. فرهاد تبریزی گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی صنعتگران کشور، قاچاق است. در چند سال اخیر با وجود قوانین سخت‌گیرانه، قاچاق ۴۰ درصد بازار لوازم‌خانگی را درگیر کرده است. افزایش کیفیت لوازم‌خانگی داخلی باعث کاهش قاچاق می‌شود».

وی در ادامه گفت: «تولیدکننده ایرانی همچنان نیازمند حمایت دولت است. قاچاق دست خیلی از تولیدکنندگان را از تولید کوتاه کرد. فقط کسانی که پشتوانه مالی داشتند به کار خود ادامه دادند. طبیعتاً با از بین رفتن سهم ۴۰ درصدی قاچاق در کشور شاهد رونق هر چه بیشتر محصولات ایرانی در بازار لوازم‌خانگی خواهیم بود».

فرهاد-تبریزی

تبریزی افزود: «در کنار قاچاق، تولیدکنندگان زیرزمینی گاهی با زدن برچسب محصولات خارجی، اقدام به فروش کالای لوازم‌خانگی می‌کنند. این موضوع ضربه را به تولید داخل می‌زند‌. با اعمال قوانین سخت‌گیرانه می‌توان تا حد زیادی جلوی این مشکل را گرفت».

تولید صادرات محور

تبریزی همچنین در مورد توسعه صادرات لوازم‌خانگی گفت: «مهم‌ترین هدف این دوره از نمایشگاه کمک به ارتقای صادرات تولید لوازم‌خانگی است. تمرکز ما در سال ۹۹ افزایش توان تولید و رفع نیاز بازار بود. شرکت ماد ایران اکنون در تولید به خودکفایی کامل رسیده است و ۸۰ درصد مواد اولیه را در داخل تولید می‌کند‌ اما برای صادرات به کشورهای همسایه مشکلاتی داریم. بحث صادرات لوازم‌خانگی نیازمند بسترسازی است. تا زمانی که خدمات پس از فروش و کیفت محصولات را ارتقاء ندهیم، توان رقابت با کالای قاچاق را نخواهیم داشت».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها