|
کدخبر: 170841

کشاورزی قراردادی فرمولی برای رشد کیفیت

اساس یک روش مهم در جهان به نام کشاورزی قراردادی وجود دارد که ضرر و زیان ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل ممکن می‌رساند.

صنعت کشاورزی قراردادی فرمولی برای رشد کیفیت

با توجه به خبر فاسد شدن ۳۰ میلیون کیلو پرتقال که باقی مانده از ذخیره میوه شب عید است شاهد ضرر و زیان های هنگفتی به تولید کننده و مصرف کننده هستیم این روند برای تمام محصولات کشاورزی در اردیبهشت ماه امسال تکرار می شود.

 اما سوال اینجاست که آیا راهکار عملی برای جلوگیری و تحمیل ضرر و زیان هنگفت ضایعات محصولات کشاورزی وجود دارد یا خیر؟ بر این اساس یک روش مهم در جهان به نام کشاورزی قراردادی وجود دارد  که ضرر و زیان ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل ممکن می‌رساند.

 اما کشاورزی قراردادی یعنی انعقاد قراردادی قبل از شروع فرایند تولید برای مدت معین بین کشاورز و شرکت  دولتی یا خصوصی. در این قرارداد سرمایه گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تأمین نهاده‌های تولید، مشاوره، تولید، بازاریابی و فروش محصول اقدام می کنند. نکته قابل اهمیت این است که این قرارداد قبل از فرایند کشاورزی و حتی شخم زدن زمین و پاشیدن بذر منعقد شده است.

 در کشاورزی قراردادی کشاورز متعهد می شود  محصولاتی مشخص با استانداردهای کمی و کیفی تعیین شده از سوی خریدار را تضمین کند از طرفی نیز حمایت از تولید و بازاریابی و خرید محصولات کشاورزی جزء تعهدات پشتیبان کشاورزی قراردادی است.

 نکته قابل توجه اینست که هرچه بازاریابی و خرید محصولات کشاورزی از سوی پشتیبان به خوبی صورت بپذیرد هر دو طرف قرارداد سود مناسبی را دریافت می کنند.

 گفتنی است  تاریخ‌های کاشت، داشت و برداشت، میزان سطح زیر کشت، مقادیر محصولات تحویلی، نهاده ها، فرآیند تولید، تقاضا برای نیروی کار، کیفیت و درجه بندی، قیمت یا فرمول قیمتی، مشاوره فنی از جمله محتوای کشاورزی قراردادی است.

 جالب است بدانید  چندی پیش ایران به علت عدم تامین محصولات کشاورزی با درجه کیفیت و خلوص بازارهای روسیه و قطر  از صادرات محصولات به این کشورها عاجز شد  درحالی که با کشاورزی قراردادی می توان به خوبی چنین محصولاتی را تولید و صادر کرد.

 بر این اساس مهم‌ترین مزایای کشاورزی قراردادی برای تولیدکننده شامل  قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، آشنایی با فناوری های جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی، استفاده از کشاورزی قراردادی به عنوان وثیقه، تسهیم ریسک  و محافظت در برابر تغییرات قیمت بازار است.

منبع: اکونا پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها