|
کدخبر: 150036

شیر پنوماتیک یکی از مهم ترین شاخه های صنعت در سال جدید

شیر پنوماتیک یکی از مجموعه اجزای کنترل فشار، سرعت و مقدار هوا هنگام حرکت از طریق سیستم پنوماتیک است. سیستم های پنوماتیک که به نیروی هوای فشرده شده برای انتقال نیرو بستگی دارد، در برنامه های صنعتی بی شماری، از ابزار قدرت با پنوماتیک تا موتورهای دیزلی یافت می شود.

صنعت شیر پنوماتیک یکی از مهم ترین شاخه های صنعت در سال جدید

انواع شیر پنوماتیک و ویژگی های هر یک

شیر پنوماتیک یکی از مجموعه اجزای کنترل فشار، سرعت و مقدار هوا هنگام حرکت از طریق سیستم پنوماتیک است. سیستم های پنوماتیک که به نیروی هوای فشرده شده برای انتقال نیرو بستگی دارد، در برنامه های صنعتی بی شماری، از ابزار قدرت با پنوماتیک تا موتورهای دیزلی یافت می شود. بر اساس سایر اجزای موجود در یک برنامه معین و نوع سیستم پنوماتیک مورد استفاده، یکی از چندین نوع دریچه پنوماتیک ممکن است در قلب دستگاه پیدا شود. این مقاله انواع متغیر شیر پنوماتیک را که در صنعت استفاده می شوند، مرور می کند و اطلاعات مربوط به تنظیمات و مشخصات اصلی مرتبط با این دستگاه ها را ارائه می دهد.

زمینه استفاده از شیر پنوماتیک

اصطلاح "دریچه پنوماتیک" به طور کلی دارای دو زمینه استفاده مجزا است که نیاز به توضیح دارد. در زمینه اول، شیر پنوماتیک وسیله ای است که برای کنترل یا تعدیل جریان هوا (یا گاز بی اثر دیگر) در سیستم پنوماتیک استفاده می شود. آنها این کار را با کنترل هوا یا گاز در منبع، تنظیم عبور از آن در صورت نیاز به لوله ها یا دستگاه ها در یک سیستم پنوماتیک خودکار انجام می دهند.

مولفه محرکی که باعث باز یا بسته شدن دریچه پنوماتیک می شود، ممکن است به روش های مختلفی از جمله دستی، الکتریکی از طریق یک محرک شیر برقی یا موتوری یا شیر پنوماتیک انجام شود. مفهوم کلیدی مورد توجه در این مورد این است که این هوا یا گاز تحت فشار است که کنترل می شود و از طریق دریچه ها در سیستم پنوماتیک جریان دارد.

در زمینه دوم، هوا به عنوان مکانیسم کنترل شیر استفاده می شود؛ اما رسانه ای که از طریق دریچه ها جریان دارد، چیزی غیر از هوا، شاید آب، روغن یا مایعات دیگر است. در این زمینه، شیر پنوماتیک برای تأمین کنترل جریان در یک شیر کار می کند ، اما سیال کنترل شده هوا نیست. هوا به عنوان محیط کنترل عمل می کند و از طریق یک محرک پنوماتیک عبور می کند تا در صورت لزوم جریان را باز، بسته یا تعدیل کند. از این دریچه ها گاهی اوقات به عنوان دریچه های محرک پنوماتیک یاد می شود.

شیر۲

انواع شیر پنوماتیک

شیرهای پنوماتیک که به آنها شیرهای کنترل جهت نیز گفته می شود، می توانند با توجه به عملکردهای مختلف طبقه بندی شوند که عبارتند از:

•              با تعداد درگاه های ورودی و خروجی که در اختیار دارند.

•              با تعداد مسیرهای جریان یا موقعیت های سوئیچینگ موجود

•              توسط مکانیزمی که برای باز یا بستن پورت ها استفاده می شود.

•              با موقعیت سوپاپی که در حالت غیرفعال است.

شیرهای کنترل جهت دار عملکردی، آنهایی که جهت جریان هوا را کنترل می کنند یا جریان را با هم مهار می کنند، دسته بزرگی از شیرهای پنوماتیک هستند که انواع مختلفی را در خود جای داده است. از این دستگاه ها می توان به روش های مختلفی در سیستم هیدرولیک، مانند اتصال یا قطع منبع اصلی هوای فشرده از سیستم یا پیشبرد یا جمع کردن سیلندرهای هوایی که به عنوان بخشی از دستگاه یا فرایندی که سیستم پنوماتیک برای آنها به کار برده است، استفاده کرد.

با در نظر داشتن این موضوع، می توانیم انواع اولیه شیرهای پنوماتیک را به صورت گسترده مشخص کنیم:

•              دریچه های پنوماتیک کنترل جهت دو طرفه

•              شیر پنوماتیک کنترل جهت سه طرفه

•              دریچه های پنوماتیک کنترل جهت چهار طرفه

•              شیر پنوماتیک افست

دریچه های پنوماتیک کنترل جهت دو طرفه

یک سوپاپ جهت دار دو طرفه هوا را در دو جهت عبور می دهد؛ از طریق دو پورت که می تواند باز یا بسته باشد. در صورت بسته بودن دریچه های شیر، هیچ هوایی نمی تواند از دریچه عبور کند. اگر پورت ها باز باشد، ممکن است هوا از پورت اول از طریق دریچه و از طریق پورت دوم یا در جهت مخالف حرکت کند.

شیر پنوماتیک کنترل جهت سه طرفه


شیر۳

یک دریچه هوای سه جهته دارای سه پورت است که هر کدام هدف متفاوتی دارند. اولین درگاه برای اتصال شیر به محرک یا دستگاه دیگری استفاده می شود. پورت دوم به جریان هوا متصل است. پورت سوم به عنوان خروجی اگزوز استفاده می شود. وقتی پورت اول و دوم باز و سومین آن بسته است، هوا از طریق شیر به سمت دستگاه حرکت می کند. هنگامی که پورت اول و سوم باز است و پورت دوم بسته است، محرک می تواند اگزوز را تخلیه کند. شیرهای سه طرفه اغلب در سیلندرها به محرک ها متصل می شوند یا به صورت جفت استفاده می شوند و به سیلندرهای دو کاره متصل می شوند.

دریچه های پنوماتیک کنترل جهت چهار طرفه

یک سوپاپ چهار طرفه دارای چهار پورت مجزا است. دو درگاه به محرک ها متصل می شوند. آنها از متداول ترین نوع دریچه ها هستند که در سیستم های پنوماتیک یافت می شوند؛ زیرا چهار مسیر مجزا به شیر اجازه می دهد حرکت موتور یا سیلندر اساسی را معکوس کند.

مشخصات شیر پنوماتیک

برخی از کلیدی ترین مشخصات شیر پنوماتیک در زیر خلاصه می شود. این پارامترها برای راهنمایی کلی است و خواننده باید بداند که تک تک تولیدکنندگان و تأمین کنندگان شیرها ممکن است شیرهایشان را متفاوت توصیف کنند. به علاوه، مشخصات دقیق به عوامل مختلفی از جمله طراحی منیفولد، پورت مورد نظر و مکانیزم تحریک شیر بستگی خواهد داشت
شیر۴

•              فشار عملیاتی یا دامنه فشار: مقدار فشار یا دامنه فشارها

•              محیط کار: انواع رسانه هایی که دریچه می تواند با خیال راحت آنها را کنترل کند. در بیشتر موارد، این هوای فشرده خواهد بود.

•              ظرفیت جریان یا ضریب جریان: اندازه گیری ظرفیت شیر برای حرکت یا جریان هوا از طریق آن، با ضریب جریان (Cv) نشان دهنده ثابت تناسب بین سرعت جریان و فشار دیفرانسیل

•              نرخ چرخه: حداکثر تعداد چرخه شیر که در آن شیر می تواند در هر واحد زمان کار کند.

•              زمان پاسخ: مقدار زمان مورد نیاز برای سوپاپ برای تغییر حالت ها یا موقعیت ها پس از فعال شدن

•              اندازه پورت: پارامترهای ابعادی فیزیکی که اندازه پورت ها را روی شیر و سبک نخ تعریف می کنند.

•              ولتاژ نامی سیم پیچ: برای شیرهای تحریک شده الکتریکی، اندازه گیری حداکثر ولتاژی است که می تواند توسط سیم پیچ فعال شود و ممکن است در ولتاژ DC و AC اندازه گیری شود.

نحوه تهیه شیر پنوماتیک

برای تهیه و خرید انواع شیر پنوماتیک و تجهیزات صنعتی میتوانید از شرکت شهباز صنعت که سالها در این زمینه فعالیت دارد میتوانید اقدام نمایید و ثبت سفارش کنید. شماره تماس : ۰۹۱۲۳۱۷۸۸۱۰

09123178810

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها