|
کدخبر: 128325

مهم‌ترین کاربرد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان همان لوله‌های بدون درزی است که در بازار آهن آلات عرضه می‌شود. از آنجا که لوله‌های بدون درز اولین بار توسط برادران مانیسمان در سال ۱۸۸۶ تولید شدند، این مقاطع فولادی به نام لوله مانیسمان معروف شده‌اند.

لوله مانیسمان به عنوان پرکاربردترین مقطع فولادی، عضو جدانشدنی صنعت تاسیسات محسوب می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی مثل لوله و نورد اهواز، کاوه ایرانیان، ساوه و فولاد صنعت به تولید این نوع لوله مشغول هستند. لوله را می‌توان از اولین ساخته‌های بشر پس از روی آوردن به زندگی کشاورزی دانست. گرچه انسان در ابتدا به منظور هدایت آب از این استوانه‌های توخالی استفاده کرد، اما امروزه با صنعتی شدن جوامع لوله‌ها کاربرد گسترده‌تری پیدا کردند. لوله مانیسمان در استانداردهای مختلفی تولید مثل API می‌شود. برای آگاهی از قیمت لوله گازی API بر روی لینک کلیک کنید.

به گزارش کنسرسیوم آیرومارت، درحال حاضر لوله‌های فولادی مورد استفاده در صنایع مختلف به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع لوله ماده اولیه مورد استفاده می‌باشد. شمش‌های فولادی با آلیاژهای مختلف در تولید لوله بدون درز و ورق‌های فولادی در تولید لوله درزدار کاربرد دارند. علاوه‌بر این استفاده از جوشکاری برای تولید لوله درزدار باعث به وجود آمدن خواص مکانیکی متفاوت در مقایسه با لوله بدون درز شده است.

لازم به ذکر است که قیمت لوله مانیسمان یا بدون درز معمولا از قیمت لوله درزدار بیشتر است. علت این مسئله علاوه بر متفاوت بودن ماده اولیه، تفاوت در تجهیزات و فرایندهای تولید می‌باشد. به طور کلی عوامل دیگری مثل قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و بسیاری موارد دیگر نیز بر قیمت لوله مانیسمان تاثیرگذار است.

آگهی۱

 

شمش فولادی، به عنوان ماده اولیه تولید لوله مانیسمان، مراحل مختلفی را طی می‌کند. این مراحل به ترتیب زیر انجام می‌شوند:

برشکاری: از آن جا که شمش‌های فولادی عموما ابعاد بزرگی دارند، بایستی متناسب با عرض کوره‌های پیشگرم برش داده شوند.

پیش‌گرم کردن: شکل دهی مقاطع فلزی در حالت سرد امکان پذیر نیست. با حرارت دادن انعطاف پذیری شمش فولادی افزایش پیدا می‌کند.

سوراخ کاری: پس از خروج شمش گداخته از کوره، یک میله نوک تیز داخل آن را سوراخ می‌کند.

الانگاتور: هم زمان با عملیات سوراخ کاری، برای مسطح و همگن سازی لوله از دستگاه الانگاتور عبور داده می‌شود.

پرتاب سنبه: در مرحله بعدی یک سنبه، که معمولا طول 12 متری دارد، به داخل لوله پرتاب می‌شود. این کار به ایجاد یک سوراخ یکنواخت در سرتاسر لوله کمک می‌کند.

تاب گیری: طی عمیات تاب گیری تمام موج و تابی که طی فرایند تولید بر روی لوله ایجاد شده‌است، از بین می‌رود.

جداسازی سنبه: پس از اتمام تاب گیری، سنبه را از داخل لوله خارج می‌کنند.

کروی سازی: معمولا ابتدا و انتهای لوله تیز و برنده است. با کروی ساختن، این عیب برطرف می‌شود.

کشش لوله: برای رسیدن به ابعاد استاندارد تولیدی، ضخامت لوله طی فرایند کشش کاهش می‌یابد.

خنک سازی: لوله در این مرحله دمای بسیاری بالایی دارد. با عبوردادن آن از تونل پاشش آب، دما را کاهش می‌دهند. تولید لوله مانیسمان در این مرحله پایان می‌یابد.

برشکاری: براساس استاندارد تولید، لوله‌ها برش داده می‌شوند. لوله‌های مانیسمان تولیدی در داخل ایران عموما به طول‌های 6 و 12 متر در بازار موجود می‌باشند.

کونیک سازی: طی فرایند کونیک، ابتدا و انتهای لوله‌ها صاف می‌شود. همان طور که می‌دانید در لوله کشی صنعتی به لوله‌های با طول بیشتر نیاز است. کونیک کردن با هدف تسهیل جوشکاری لوله‌های مانیسمان صورت می‌گیرد.

پولیش: خوردگی همیشه تهدیدی برای لوله مانیسمان به حساب می آید. به کمک روغن‌هایی مخصوص سطح لوله‌ها پولیش زده می‌شود. اگر قصد صادرات لوله مانیسمان وجود نداشته باشد، شاید تولید کنندگان پولیش زدن را نادیده بگیرند.

بسته بندی: در پایان خط تولید، لوله‌ مانیسمان به کمک تسمه به صورت شش ضلعی بسته‌بندی یا به اصطلاح بندیل می‌شود. برای حفظ اطمینان ازسلامت لوله برخی تولیدکنندگان ابتدا و انتهای لوله را با درپوش پلاستیکی مهرو موم می‌کنند.

کاربردهای لوله مانیسمان

در میان تمام صنایعی که از لوله مانیسان استفاده می‌کنند، صنعت نفت و گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جریان یافتن سیالات مختلف مثل نفت، گاز و هوای فشرده در سیستم لوله کشی یا پایپینگ مورد استفاده در این صنعت، حساسیت بسیار بالایی دارد. دمای بالا، نیروهای فشاری و عوامل خورنده همواره می‌تواند برای صنعت نفت و گاز خطر آفرین باشد. به همین خاطر بدون درز بودن لوله مانیسمان، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در شبکه لوله کشی تبدیل کرده است. تولید لوله مانیسمان برای این حوزه طبق استانداردهای مختلفی انجام می‌شود.

آگهی۲

هم‌چنین صنایع دریایی، تجهیزات هیدرولیک، دیگ های بخار و ذخیره و انتقال گاز هیدروژن نیز به کمک لوله مانیسمان صورت می‌گیرد. در تمامی این حوزه ها، استفاده از لوله درزدار به جای لوله مانیسمان می تواند موجب بروز خطرات جبران ناپذیر و از بین رفتن مقدار زیادی سرمایه شود.

همان‌طور پیش از این مطرح کردیم، آلیاژهای مختلفی در تولید لوله مانیسمان کاربرد دارد. لوله استیل صنایع غذایی نیز لوله مانیسمان تولیدی با استفاده از شمش آلیاژ 304 می‌باشد. لوله استیل به دلیل سهولت در تمیزکردن و تامین بهداشت لازم در کارخانه‌های داروسازی و تولیدکنندگان مواد غذایی به طور گسترده کاربرد دارد. لازم به ذکر است که به دلیل گران بودن استیل و نیز وارداتی بودن این مقطع، قیمت لوله مانیسمان استیلی بالا می‌باشد.

آیرومارت ارائه‌دهنده انواع لوله درزدار و بدون درز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت لوله مانیسمان و سایر مقاطع فولادی با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

 

نویسنده: رپرتاژ آگهی
  • آهن رسان بهینه مهرگان ارسالی در

    با سلام سایت بسیار خوب و مفیدی دارید و من همیشه از سایت شما بازدید می کنم لطفا در مورد این که استفاده از کدام سبک لوله ها برای لوله کشی یک ویلا 1000 متری در ش هر کیش مناسب تر و با دوام تر است ؟ با تش کر

  • آهن رسان بهینه مهرگان ارسالی در

    سلام خدمت ادمین محترم سایت گسترش من میخام یک ویلا 1000 متری در شمال لوله کشی کنم لطفایک محتوا با این موضوع که انواع لوله هارو توضیح بده و این که کدام لوله ها برای شرایط مرطول و شمالی مناسب ترهستند ؟ هم منتشر کنید. ممنون از تلاش شما.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها