|
کدخبر: 97547

رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ضربه سنگین هدفمند کردن یارانه ها به تولیدکنندگان لبنیات

رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور، گفت: اگر دولت، بخشی از بودجه ای را که در بخش درمان کشور هزینه می‌کند به عرصه تولید لبنیات کشور ترزیق کند؛ بدون شک، این صنعت می‌تواند رشد کند و در نتیجه، جامعه سلامت‌تری خواهیم داشت و هم از هزینه دولت در بخش درمان کاسته خواهد شد.

گسترش نیوز: متأسفانه سرانه مصرف لبنیات کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و این دلیلی است که مشکلات بسیاری در صنعت لبنیات کشور را بوجود آورده است. برای آشنایی بیشتر با مشکلات تولیدکنندگان محصولات لبنی با به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"محمدرضا اسماعیلی" در پاسخ به این پرسش که صعنت لبنیات کشور با چه مشکلاتی روبرو است، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که صنعت لبنیات کشور با آن روبرو است این است که مردم جامعه آگاهی‌های لازم در خصوص استفاده از لبنیات ندارند و نیاز که مسوولان درخصوص پیامدها و فواید استفاده از لبنیات اطلاع رسانی کنند تا سطح آگاهی مردم در این زمینه بالا برود و استقبال آن‌ها جهت خریداری لبنیات و قرار دادن محصولات لبنی در سبد غذایی خانواده بیشتر شود.

labaniyat1.jpg

وی افزود: مغازه‌هایی که محصولات لبنی را بصورت سنتی تهیه می‌کنند و می‌فروشند شرایط کار، برای کارخانجات تولید لبنیات را با مشکل روبرو کرده‌اند. مردم بایستی این را بدانند که تولید لبنیات در کارخانه‌ها زیر نظر مسوولان فنی و بهداشت تهیه می‌شود؛ بنابراین، کیفیت محصولات کارخانه‌ها با مغازه‌هایی که لبنیات را بصورت سنتی تولید و توزیع می‌کنند تفاوت دارد. رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور، در ادامه، بیان کرد: مغازه‌های ماست‌بندی و آن‌هایی که محصولات لبنی را بصورت سنتی تولید می‌کنند در واقع بصورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و بعضی اوقات مشاهده می‌شود که آن‌ها سوء استفاده می‌کنند و برچسب برندهای معروف را بر روی محصولات تولیدی خود می‌زنند. این افراد سودجو ضربه مهلکی بر پیکره کارخانجات تولید لبنیات وارد می‌کنند و متأسفانه ارگانی هم وجود ندارد که بر فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشد و با آن‌ها برخورد کند.

ماست‌بندی‌ها به سلامت مردم ضربه می‌زنند

اسماعیلی تصریح کرد: احیانأ اگر در صنعت لبنیات، مشکلی بوجود بیاید دستگاه‌های نظارتی سریع به سراغ کارخانه‌ها می‌آید در صورتی که نیاز است حمایت دستگاه‌های نظارتی، حکومتی و دولت از کارخانجات تولیدی در این عرصه بیشتر باشد. وی تأکید کرد: مغازه‌های ماست‌بندی علاوه براینکه ضربه سنگینی را به کارخانجات کشور وارد می‌کنند بلکه در درازمدت هم سلامت مردم جامعه را به خطر می‌اندازند چون که اصول بهداشتی در تولید و عرضه لبنیات را انجام نمی‌دهند و این می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد. اسماعیلی بیان کرد: شیر در کارخانجات با دو فرآیند گرمادهی و سرمادهی یا فریز کردن، تولید می‌شود تا با کمک این روش‌ها تمام میکروب‌های وجود در شیر از بین بروند و رکن اصلی میکروب‌کشی محصولات لبنی فرآیند فریز کردن است ولی در مغازه‌های ماست‌بندی فقط از فرآیند گرمادهی استفاده می‌شود و این روش به تنهایی نمی‌تواند تمام میکروب‌های شیر را نابود کند. بنابراین نیاز است بر فعالیت این مغازه‌ها نظارت بیشتری صورت بگیرد تا در آینده برای سلامتی جامعه مشکلی بوجود نیاید. وی افزود: کارخانجات تولیدی بعضی اوقات، شیر را به مدت سه روز فریز می‌کنند تا میکروب‌های شیر که در هر یک لیتر، بیشتر از ۱۰۰۰ نوع، میکروب وجود دارد کاملآ نابود شوند تا محصول، کاملأ پاستوریزه و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد. حدود ۷۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و نباید به سادگی از کنار فعالیت مغازه‌های ماست‌بندی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گذشت.

ماجرای هدفمندی یارانه‌ها

رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در پاسخ به این پرسش که صنعت لبنیات کشور مورد حمایت دولت قرار گرفته است، گفت: متأسفانه، دولت هیچگونه حمایتی از این صنعت انجام نداده است. اگر دولت از نظر پزشکی بتواند به مردم توصیه‌های لازم برای استفاده از لبنیات انجام بدهد در واقع توانسته است هم از کارخانجات این عرصه، حمایت کند و هم به سلامت جامعه کمک کرده است و در نتیجه از بروز بیماری‌های پرهزینه، جلوگیری خواهد شد. اسماعیلی افزود: کسانی متولیان حوزه بهداشت هستند که خودشان نمی‌خواهند در عرصه تشویق مردم به استفاده از لبنیات فعالیت کنند. مردم بایستی این را بدانند که با استفاده دائم و همیشگی از محصولات لبنی می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند. وی تصریح کرد: شیر و لبنیات همانند یک داروی قوی عمل می‌کند و استفاده دائم و همیشگی آن می‌تواند منجر به این شود که از بیماری و استفاده داروهای شیمیایی در امان باشیم. این عضو اتحادیه لبنیات در ادامه، بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی سرانه مصرف شیر هر نفر در سال ۱۵۶ کیلوگرم است و کارخانجات کشور توانایی این را دارند که حتی برای هر نفر ۲۰۰ کیلوگرم شیر سالم و پاستوریزه تولید کنند ولی متأسفانه دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها سوبسیدهای کارخانجات تولید لبنیات را قطع کرد و شرایط کار، برای تولیدکنندگان این عرصه را با مشکل روبرو کرد. اسماعیلی در پایان، گفت: اگر دولت، بخشی از بودجه ای را که در بخش درمان کشور هزینه می‌کند به عرصه تولید لبنیات کشور ترزیق کند؛ بدون شک، این صنعت می‌تواند رشد کند و در نتیجه، جامعه سلامت‌تری خواهیم داشت و هم از هزینه دولت در بخش درمان کاسته خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها