|
کدخبر: 96176

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

نقش دلال‌ها در قیمت پوشاک

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، گفت: در صنعت، هنوز درگیر بازارهای سنتی هستیم و مصرف کننده با تولیدکننده نمی‌تواند ارتباط برقرار کند که این موضوع باعث پیدایش دلال‌ها می‌شود و دلال‌ها قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهند.

گسترش نیوز: صنعت نساجی و پوشاک کشور از توان بالایی در تولید محصولات برخوردار است و حتی توانایی رقابت با تولیدکنندگان منطقه‌ای و اروپایی را دارد ولی متأسفانه این صنعت با چالش‌هایی روبرو است و برای آشنایی بیشتر با مشکلات این صنعت با دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"سعید قدیری" در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه صنعت پوشاک و نساجی کشور در سال گذشته با چه مشکلاتی روبرو بود؟ اظهار داشت: به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه و ملزومات صنعت پوشاک و نساجی کشور وارداتی است؛ در سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و نداشتن مراودات بانکی با سایر کشورها برای واردات مواد اولیه و دیگر ملزومات این صنعت با مشکلاتی روبرو بودیم. وی افزود: در فروردین سال ۹۸ صنعت نساجی کشور به طور مستقیم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و در واقع تحریم‌ها فراتر از مراودات بانکی بین المللی برای صنعت پوشاک و نساجی رقم خورد و هرگونه، حمل و نقل از مبدأ تا مقصد ایران را شامل می‌شد و این موضوع مشکلاتی را برای صنعت پوشاک و نساجی به همراه داشت.

ghadiri.jfif

این مقام مسوول در ادامه، بیان کرد: بخشی از مواد اولیه این صنعت، همچون الیاف پنبه، وارداتی است که یکی از پایه‌های اساسی صنعت پوشاک و نساجی است و نیاز کشور در این زمینه، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن است و حدود ۸۰ هزار تن این مواد را می‌توانیم در داخل تولید کنیم و بایستی مابقی آن را وارد کنیم و وقتی در لیست تحریم‌ها قرار می گیریم طبیعی است که برای تأمین مواد اولیه این صنعت با مشکلاتی روبرو می شویم و وقتی که نتوانیم مواد اولیه مورد نیاز صنعت را تامین کنیم درنتیجه در زنجیره تولید با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

قاچاق در پوشاک بیشتر از دیگر صنایع است

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه صنعت پوشاک و نساجی کشور تا چه حد از قاچاق متأثر شده است؟ گفت: قاچاق به صنعت، آسیب‌های سنگینی وارد می‌کند و میزان قاچاق در صنعت پوشاک بیشتر از دیگر صنایع است. قدیری افزود: مرجع اصلی آمار قاچاق در کشور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. طبق آماری که از قاچاق در سال گذشته در اختیار داریم؛ میزان ۲.۶ میلیارد دلار حجم ورود قاچاق پوشاک به کشور بود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ذیل ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تحت عنوان دستورالعمل ثبت و شناسایی کالا و رهگیری آن، شروع به مقابله در عرضه کالای قاچاق گرفت که اقدام مناسبی بود. وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیماری کرونا بر تجارت اکثر کشورها تأثیر گذاشته است و با اقداماتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده، حجم قاچاق پوشاک از ۲.۶ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است. با توجه به اینکه امسال به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است انتظار داریم که ارگان‌های مربوطه درخصوص مبارزه با قاچاق کالا بصورت جدی‌تری به این موضوع بپردازند تا شاهد کاهش چشمگیر قاچاق در کشور باشیم. قدیری افزود: با توجه به اینکه یک سری قوانین درخصوص واردات کالا توسط برخی از مشاغل تعریف شده است و به دلیل اینکه درخصوص واردات آن‌ها نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد؛ متأسفانه، بخشی از قاچاق به صورت قانونی، توسط برخی از باندهای سازمان یافته وارد کشور می‌شود.

دلال‌ها شرایط کار تولیدکنندگان را سخت می‌کنند

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش که دلال‌ها در افزایش قیمت محصولات تولیدی چه نقشی دارند؟ گفت: در صنعت، بحثی بنام زنجیره توزیع وجود دارد و این زنجیره در کشور با اختلالاتی روبرو است. قدیری افزود: چون در صنعت، هنوز درگیر بازارهای سنتی هستیم بنابراین، مصرف کننده زنجیره به تولیدکننده وصل نمی‌شود و یا به عبارتی مصرف کننده نمی تواند با تأمین کننده کالا ارتباط برقرار کند بنابراین موجب شکل‌گیری جایی به نام بازار (مثل بازار بزرگ تهران) می‌شود. در بازار، موضوع واسطه‌گری شکل می‌گیرد که واسطه‌ها منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شوند و محصولات با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می‌رسد. البته موضوع واسطه‌گری یا دلالی تنها مختص به صنعت پوشاک نیست بلکه دیگر صنایع کشور هم با این مشکل روبرو هستند. وی در پایان، گفت: دلال‌ها باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شوند و وقتی قیمت یک کالایی افزایش پیدا می‌کند موضوع رقابت‌پذیری برای تولیدکنندگان بوجود می‌آید و به همین دلیل رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان بین‌المللی سخت‌تر می‌شود. بنابراین واسطه‌ها با تاثیر در افزایش قیمت تمام شده محصولات شرایط کار را برای تولیدکنندگان سخت می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها