|
کدخبر: 95518

عضو کمیسیون سلامت شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

چالش بکارگیری کارگران فصلی در تولید مواد غذایی

عضو کمیسیون سلامت و امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، گفت: بایستی به تأمین موادغذایی و نیازهای اساسی جامعه توجه ویژه‌ای داشت و این را بدانیم که مواد غذایی در ایجاد اقتدار سیاسی و نظامی تأثیر بسزایی دارد.

گسترش نیوز: تغذیه و استفاده از غذای مناسب و باکیفیت در میزان سلامتی مردم و جامعه نقش بسزایی دارد ولی برخی از افراد چندان به غذا و خوراک خود اهمیت نمی‌دهند. در این خصوص با عضو کمیسیون سلامت و امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"رسول کدخدایی" در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه واحدهای تولیدی تا چقدر به موضوع آموزش و مهارت‌آموزی نیروی انسانی اهمیت می‌دهند؟ اظهار داشت: بیشتر واحدهای تولیدی در کشور ما متکی به نیروی انسانی هستند و واحدهای تولیدی فعال در کشور، همانند واحدهای تولیدی کشورهای پیشرفته نیستند که تمام اتوماتیک باشند و نیروی انسانی در تولید محصولات آن‌ها کمترین نقش را داشته باشد.

kadkhodaiy.jpg

وی افزود: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی، متکی به نیروی انسانی هستند؛ متأسفانه، بیشتر کارگران این واحدها فصلی هستند که این یک معضل برای واحدهای تولیدی است و می‌تواند بر روی کیفیت محصولات تولیدی تأثیر بگذارد.

کدخدایی تصریح کرد: بیشتر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در یک برهه از زمان، کارگران ساده را به کار می‌گیرند و دلیل آن این است که با بکارگیری کارگران ساده، هزینه تولید برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ارزانتر تمام می‌شود و این موضوع، نشان می‌دهد که کارگران در کاری که انجام می‌دهند مهارت و دانش لازم را ندارند.

افزایش سطح سلامت جامعه در گرو غذای باکیفیت است

وی در ادامه، بیان کرد: متأسفانه بیشتر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به موضوع آموزش و مهارت‌آموزی نیروی انسانی کم توجه و بی‌توجه هستند و بکارگیری کارگران ساده، توسط برخی از واحدهای تولیدی می‌تواند برای صنعت، مشکل‌آفرین باشد.

این مقام مسوول، افزود: وقتی که واحدهای تولیدی از نیروی انسانی وارد و آگاه به کار خود، استفاده کنند این به افزایش کیفیت محصولات کمک می‌کند.

عضو کمیسیون سلامت و امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه صنعت غذا در کشورهای پیشرفته، اظهار داشت: صنعت غذا در اکثر کشورها یکی از بخش‌های زیربنایی هستند و به این صنعت، توجه ویژه‌ای دارند چون می‌دانند که غذا نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و غذا صرفأ برای آن‌ها نقش سیرکننده را ندارد.

کدخدایی افزود: غذا می‌تواند سطح سلامت عمومی جامعه را افزایش بدهد. غذای با کیفیت می‌تواند مقاومت بدن افراد را بالا ببرد و در نتیجه میزان ابتلا به انواع بیماری‌ها در جامعه کمتر خواهد شد.

غذا موضوع بسیار مهمی است

وی در ادامه، بیان کرد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دار مربوط به تغذیه است و اگر با تغذیه مناسب، مقاومت بدن افراد را بالا ببریم در نتیجه توانسته‌ایم که در حوزه بهداشت و درمان، صرفه‌جویی کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: هزینه‌ بیماری‌سرطان، سرسام‌آور است و هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند و اگر بخشی از هزینه‌های درمان بیماری در صنعت غذا سرمایه‌گذاری شود خواهیم توانست که آمار مبتلایان به انواع سرطان در کشور را کاهش داده و در نتیجه جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: دولت بایستی به امنیت غذایی جامعه توجه کند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری در صنعت غذایی برای دولت سودآوری بسیار زیادی خواهد داشت.

این مقام مسوول، بیان کرد: افزایش بهره‌وری هوشی وایجاد تفکر خلاق در جامعه، یک بُعد آن، مربوط به کیفیت غذایی است که افراد استفاده می‌کنند.

کدخدایی افزود: غذا موضوع بسیار مهمی است ولی بعضی اوقات، اهمیت دادن به آن را فراموش می‌کنیم. ما بایستی از نقطه ضعف‌ها درس بگیریم و آن‌ها را برطرف کنیم. ما در حوزه امنیت غذایی بسیار ضعیف هستیم و بایستی برای روز مبادا فکری اندیشیده شود.

این مقام مسوول در پایان، بیان کرد: بایستی به تأمین موادغذایی و نیازهای اساسی جامعه توجه ویژه‌ای داشت و این را بدانیم که مواد غذایی در ایجاد اقتدار سیاسی و نظامی تأثیر بسزایی دارد. غذا موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت و یا کم به آن توجه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها