|
کدخبر: 44219

«گسترش نیوز» در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب بررسی می‌کند:

صنایع فولاد به بلوغ کامل رسید

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: در طول ۴۰ سال گذشته تجهیزات صنایع فولادی کشور به بالندگی رسیده‌است.

گسترش‌نیوز: قطعات و تجهیزات یکی از ملزومات تمام صنایع بالادستی و پایین‌دستی است. هر‌گونه وابستگی در ساخت این محصولات می‌تواند چرخه و یا خط تولید یک محصول و یا بزرگ‌تر از آن اقتصاد یک بخش را به مخاطره بیاندازد. همچنین باید در نظر داشت صنایع فولادی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم صنایع تجهیزات صنعتی کشور است.

hedayattajhizat.jpg

توسعه در صنایع فولادی، توسعه چندین برابری در صنایعی همچون تجهیزات صنعت نفت و گاز و صنایع پایین‌دستی را در برخواهد‌داشت. در چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد صنایع تجهیزات کشور پیشرفت بسیاری داشته، به گونه‌ای که از آن با عنوان انقلابی در صنایع یاد می‌شود. تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه ایران بر صنایع نیز تاثیر‌گذار بوده‌است. ارتباط دو سویه، تکیه بر توان داخلی، هم‌افزایی بین شرکت‌ها می‌تواند عبور امن زنجیره تولید را از گذرگاه تحریم‌ها به ارمغان بیاورد.

صنایع فولاد کشور به بلوغ کامل رسیده است

عبدالعزیز هدایت، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در ارتباط با تاثیر صنعت فولاد بر بالندگی صنایع تجهیزات نفتی کشور در گفت‌و گو با «گسترش‌نیوز» اظهار کرد: صنایع فولاد ایران جزء صنایع مادر است و بعد از انقلاب توانسته جایگاه خوبی در بین صنایع به‌دست‌آورد. درحال‌حاضر بخش بزرگی از مواد اولیه تجهیزات پیچیده نفتی از صنایع فولادی کشور تامین می‌شود و تجهیزاتی که ساخت آن‌ها مقرون به صرفه نیست از خارج از کشور تامین می‌شود. با پیشرفتی که در صنایع فولادی رخ داده‌است، میزان واردات فولاد ما روز به روز کاهش می‌یابد. به نظر من صنایع فولاد کشور به بلوغ کامل رسیده‌است و می‌تواند نیازمندی‌های صنایع را تامین‌کند.

ارتباط تنگاتنگ بین صنعت فولاد و صنایع تولید تجهیزات

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در ادامه با بیان این موضوع که در چهل سال گذشته، صنایع فولادی کشور روند رشد چشم گیری داشته‌اند، اظهار‌کرد: نباید از یاد ببریم زمانی صنایع ما به‌طور کامل به خارج از مرز‌ها وابسته بود، صنعت نفت و گاز و حتی کوچکترین تجهیزات صنایع فولادی وارداتی بود. پیش‌تر ورق‌های فولادی تمام لوله‌های انتقال آب و سیالات نفتی را وارد می‌کردیم. تمامی تجهیزات زیربنایی صنایع وارداتی بود.

در طول ۴۰ سال گذشته صنایع فولادی ما به بالندگی رسیده است به شکلی که درحال‌حاضر فولاد مبارکه تمام لوله‌های انتقال آب کشور و فولاد اکسین ورق‌های خطوط لوله انتقال نفت و گاز را تامین می‌کند. مجتمع فولاد اسفراین که تولید‌کننده مواد اولیه فولاد است و شرکت لوله‌گستر اسفراین تولید‌کننده ورق‌ها و لوله‌های تولید صنایع و تجهیزات چاه‌های نفت را تولید می‌کنند.

پشت سر گذاشتن تحریم ها با هم‌افزا کردن توانمندی‌ها

وی از جمله دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را ارتباط تنگاتنگ بین صنعت فولاد و صنایع تولید تجهیزات نفتی عنوان‌کرد و افزود: هر چقدر صنعت فولاد کشور پیشرفت کند، صنعت ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات بیشتر رشد خواهد‌کرد و داخلی تر خواهد‌شد.

هدایت در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت‌های ۴۰ ساله اخیر در تجهیزات صنعتی به‌گونه‌ای است که بتوان تحریم‌ها را به‌سلامت پشت سرگذاشت، گفت: به طور قطع تجهیزات صنعتی ما به پشتوانه پیشرفت‌هایی که در صنایعی همچون فولاد رخ داده است، به بالندگی رسیده‌است. صنایع کشور در دوره تحریم، به هم نزدیک‌تر می‌شوند و با هم‌افزا کردن توانمندی‌ها و تکیه بر توان داخلی به طور قطع تحریم‌ها را پشت سر خواهیم‌گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه‌های فولادی را در شکوفایی صنایع فولادی در ۴۰ سال گذشته چگونه می‌بینید، گفت: به نظر من برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی می‌تواند در هم‌افزایی بین شرکت‌ها تاثیر‌گذار باشد. تداوم نمایشگاه‌ها نیز می‌تواند با روش‌های مختلف اثر بخش باشد.

سازنده‌ها می‌توانند در بومی‌سازی کمک‌کنند

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران افزود: ما به عنوان بخش صنعت تجهیزات امیدواریم نیازمندی‌های بخش صنعت چه تجهیزات و قطعات و چه سایر نیازمندی‌ها در قالب سازکاری مشخص به سازنده‌ها منتقل شود و سازنده‌ها با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی، بتوانند در تمام بخش‌های صنعت موفق عمل‌کنند و خودکفا شوند. به نظر من سازنده‌ها می‌توانند مابقی نیازهای داخلی که بومی نشده را نیز در داخل بسازند.

وی در ادامه گفت: صاحبان صنایع نفتی از بی‌مهری واحدهای بزرگ‌تر گله داشتند و دلیل آن این بود که این واحد‌ها تجهیزات خود را از بخش داخلی تامین نمی‌کردند. اما به هر حال ما سازندگان تجهیزات این بی‌مهری را هم تحمل کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که با تعامل و دوستی با هم کار کنیم. به نظر من کسی در کشور دلش نمی‌خواهد که قطعات و تجهیزات خارجی را برای صنایع به کار‌گیرد.

هدایت در آخر اظهار داشت: در ارتباط با صنایع حتما مشکلاتی هست، باید مشکلات را با همکاری همه صنایع حل کنیم. از صنعت بزرگی چون فولاد نمی‌توان انتظار داشت کالایی بی‌کیفیت و گران خریداری کند فقط به صِرف این که کالای ایرانی است. باید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که شرکت‌ها کالاهای مورد نیاز خود را رقابتی و با نرخ مناسب تهیه کند که با هم‌افزایی می‌توان به این هدف دست‌یافت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها