|
کدخبر: 290487

بحران خرید ورق استیل در وضعیت صعودی دلار بهترین زمان خرید ؟

یکی از مواردی که در بازار فلزات پیوند ناگسستنی با بازار بین‌المللی دارد، قیمت ورق استیل و لوله استیل در داخل کشور است. از این رو برای درک و پیش‌بینی روند قیمت‌ها در آینده، بررسی و توجه به تغییرات قیمت در بازارهای بین‌المللی استیل و قیمت‌هایی که توسط بورس‌های ذی‌ربط راه‌اندازی شده برای معاملات آتی استیل کارآمد خواهد بود. مطالعه مقالات ورق استیل که باعث توانایی صنایع مختلف در پیش‌بینی قیمت ورق و لوله استیل در آینده می‌شود، می‌تواند به آن‌ها در برآورد دقیق هزینه‌های سال مالی پیش رو کمک قابل توجهی کند. عوامل مهمی در تغییر روند قیمت ورق و لوله استیل در بازار تأثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی و معرفی این عوامل می‌پردازیم.

ورق

بررسی حجم مصرف لوله و ورق استیل در دنیا

برش لیزری فلزات که باعث تولید انواع ورق‌های فلزی از جمله ورق و لوله استیل در دنیا شده است، میزان مصرف محصولات استیل در جهان را افزایش داده است. امروزه یکی از شاخص‌هایی که نشان دهنده رشد اقتصادی و زیرساختی یک کشور است، میزان استفاده از فلزات مختلف به خصوص استیل است. هر چه در یک کشور روند بهبود زیرساخت‌ها و تولیدات صنعتی بیشتر باشد، نشان دهنده افزایش نیاز استفاده از فلزات و استیل خواهد بود. رشد میزان مصرف فلزات و استیل توسط کشورهای مختلف باعث افزایش روند قیمت ورق استیل می‌شود. این در حالی است که با پایان پاندمی کرونا در دنیا و همچنین گشایش اقتصادی در بازارهای جهانی، مصرف محصولات استیل در دنیا و ایران رو به افزایش است.

قیمت ورق استیل در بازار بین‌المللی

همانطور که گفته شد یکی از شاخص‌های مهمی که در تعیین قیمت ورق استیل و لوله استیل نقش بسیار مهمی دارد، قیمت آن در بازارهای جهانی است. نوسانات قیمت در بازارهای بین‌المللی بلافاصله و به صورت مستقیم بر قیمت در بازار داخلی اثر می‌گذارد. تکنولوژی برش لیزری فلزات که یکی از محصولات آن ورق و لوله استیل است، باعث شده که قیمت محصولا استیل از سال 2015 تا به امروزه همواره دارای سیر صعودی باشد. ممکن است در برخی مقاطع قیمت محصولات استیل نزولی بوده باشد اما بررسی نمودار قیمت 3 ماهه و یک ساله، یک روند صعود را به دلیل افزایش روزافزون مصرف نشان می‌دهد.

تاثیر نرخ دلار بر قیمت ورق استیل

نرخ ارز به ویژه نرخ دلار آمریکا در بازار ایران یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق استیل به حساب می‌آید. افزایش نرخ این ارز حتی در کوتاه مدت می‌تواند باعث افزایش قیمت محصولات استیل در بازار داخلی شود. همچنین در صورت روند ادامه‌دار افزایش قیمت دلار در بلندمدت به دلیل ایجاد ترس از اختلاف محاسباتی و کاهش قدرت خرید با رکود در بازار مواجه می‌شویم. در این روزها که قیمت دلار به صورت افسارگسیخته افزایش پیدا می‌کند، شاهد افزایش قیمت محصولات استیل در بازار داخلی هستیم.

ورق+فلزی

تأثیر سیاست خارجی بر بازار محصولات استیل

همانطور که اشاره شد عوامل اقتصادی و ارزی اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت ورق استیل و لوله استیل در بازار ایران هستند. این عوامل اقتصادی و ارزی در ایران تا حد زیادی تحت تأثیر مسائل سیاسی به خصوص سیاست خارجی قرار دارند. تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، روند مذاکرات و توافق برجام و موضع‌گیری‌های سیاسی مختلف از جمله عواملی هستند که می‌توانند به صورت غیر مستقیم بر بازار فلزات در کشور اثر بگذارند که این امر پیش‌بینی آینده بازار و قیمت‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

تأثیر سیاست‌ داخلی بر قیمت لوله و ورق استیل

به غیر از موضوعات سیاست خارجی مه تأثیر غیرمستقیم بر قیمت ورق استیل در بازار داخلی دارند، عوامل مهمی در سیاست داخلی وجود دارد که می‌تواند تولید، عرضه و تأمین ورق و لوله استیل از طریق برش لیزری فلزات را تحت تأثیر قرار دهد. عواملی مانند قوانین مالیاتی، کارگر و کارفرما، واردات مواد اولیه، صادرات محصولات، قوانین زیست محیطی و سرمایه‌گذاری‌های کلان ملی از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر بازار محصولات فلزی اثرگذار باشند.

فراز و نشیب‌هایی که در سیاست داخلی وجود دارد می‌تواند میزان تولید و مصرف کالاها را دچار شوک کند. با بررسی دقیق این شوک‌ها می‌توان عملکرد خوبی در زمینه پیش‌بینی قیمت کالاهای استیل داشت تا با واکنش بجا و به موقع در برابر آن بتوان از ضررهای بزرگ مالی جلوگیری کرد. همچنین با بررسی دقیق این شوک‌ها می‌توان بهترین زمان خرید محصولات استیل را تشخیص داد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بازار جهانی محصولات استیل در آستانه جهش دوباره قرار دارد که یکی از نشانه‌های آن افزایش میزان تولید جهانی استیل از 41548000 تن در سال 2015 به 58289000 تن در سال 2022 است. همچنین جهش تولید این ورق و لوله استیل از طریق برش لیزری فلزات در ماه‌های اخیر نشان دهنده این است که بازار این محصولات در ماه‌های آینده پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

ورق+فلزی۲

خرید آنلاین استیل؛ بهترین روش اطلاع از وضعیت بازار

همانطور که اشاره شد متغیرهای متعددی از جمله نرخ دلار، سیاست خارجی و داخلی وجود دارند که بر قیمت ورق استیل و سایر محصولات استیل در بازار داخلی اثر می‌گذارند. جریان بالای مربوط به این متغیرها فعالان اقتصادی در حوزه فلزات را ملزم کرده تا به کنترل دوره‌ای قیمت‌ها و عوامل مؤثر بر آن بپردازند. خرید آنلاین استیل یکی از بهترین روش‌های خرید محصولات فلزی و استیل محسوب می‌شود زیرا خریدار می‌تواند با مراجعه به سایت استیل رخ، آخرین اطلاعات مربوط به نوسان قیمت را مشاهده کرده و با بررسی تحلیل دلایل و پیش‌بینی قیمت‌ها در این سایت، بهترین زمان برای خرید محصولات استیل را تعیین کند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها