|
کدخبر: 267037

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تشریح کرد:

روزی برای اندیشیدن درباره رهایی تولید از بند انحصار

سیدعبدالوهاب؛ سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پیامی فرار رسیدن روز صنعت و معدن را به همه فعالان این حوزه مهم تبریک گفت

صنعت و معدن روزی برای اندیشیدن درباره رهایی تولید از بند انحصار

سیدعبدالوهاب؛ سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پیامی فرار رسیدن روز صنعت و معدن را به همه فعالان این حوزه مهم تبریک گفت. در متن پیام وی آمده است:

امسال روز صنعت و معدن را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به معیارهای ارزشمند اخلاقی و حرفه‌ای خود هستیم. امروز این حوزه اقتصادی به بخش مهم و تاثیر گذاری تبدیل شده که حسن و قبحش بر همه ابعاد جامعه آثار عمیقی به جا می‌گذارد. کارآمدی، نوآوری و خلق ارزشش، جامعه را در مسیر توسعه و امید قرار می‌دهد و خطا، ناکارآمدی و ابتذالش، جامعه را به زوال می‌کشاند.

شاید بخش تولید در مسیر رشد و توسعه کشور در مواردی نکات و ظرایفی را نادیده گرفته و به‌طور مثال جایگاه و ارزش محیط‌زیست را به خوبی پاس نداشته، در شفافیت مالی نقص‌هایی دارد، در کارآمدی و فناوری به منابع انسانی خودی، کمتر از منابع خارجی توجه نموده و در مسیر توسعه پایدار، غفلت هایی داشته است.

یادمان باشد که اگر صنایع و معادن ایران  در رقابت جهانی نفس کم می‌آورد و در رویارویی با تحریم‌های ریزودرشت استخوان در گلو و خار در چشم دارد، همه مسئولیت و سختی‌ها را می‌پذیرد و انتظار دارد  دولت نیز کاستی‌های خود را بپذیرد. خوب است که دولت بپذیرد خارج کردن منابع سرمایه‌ای از چرخه  صنعت و معدن بخش خصوصی در قالب و عنوان انواع مالیات و عوارض، هم تضعیف بخش کارآمد و ثروت ساز جامعه و هم بزرگ کردن بخش ناکارآمد و مانع زا برای تولید از دولت است.

دولت بپذیرد که اقتصاد دولتی با نقشی که در اختیارات و دست بالایی که در قوانین دارد و سهمی که در اقتصاد بازی می‌کند، نمی‌تواند شرایط بازار رقابتی و طبیعی را مهیّا و محافظت کند و بپذیرد که با رفتار انحصارگرانه ای که دارد نمی تواند به طور همزمان داوری امین و متخصص باشد.

ای کاش امسال روز صنعت و معدن به روز فکر کردن به راهکارهای تغییر نگرش و عملکرد، رهایی تولید از انحصارگری ارکان قدرت سرمایه، بانک‌ها و قدرتمندان انحصارگر در هر جایگاهی تبدیل شود؛ چه بخش خصوصی و چه بخش عمومی و دولتی. فکر کردن به اعتلای صنعتی در خور و شان ملت ایران تا ظرفیت‌های خود را شکوفا کند.

در روز صنعت معدن خوب است که فکر کنیم چرا نرخ متوسط بهره‌وری نیروی انسانی ایران در ۵۰ سال گذشته منفی بوده است و همین نرخ در بسیاری از کشورهای هم‌رده ایران بیش از ۳ درصد است.

روز صنعت و معدن روزی باشد که فکر کنیم تجاوز به حقوق مالکیت و نوآوری چه بر سر کارآفرینان و زنان و مردان صنعت ایران آورده و چگونه می‌توان کشور را برای محافظت کامل از حقوق مالکیت معنوی به‌عنوان رکن اصلی توسعه کشور آماده و تجهیز کرد.

روز صنعت و معدن باید روزی باشد که از بزرگ زنان و بزرگ مردانی یاد کنیم که دستان خود را بر زانوی خود ستون کردند و بدون هیچ حمایت و رانتی در مقابل تندبادهای سوزنده این روزها، بنای صنایع و معادن ایران را بر دوش خود نگه‌داشته‌اند که در سایه‌سار آن ملتی به آسودگی بیارامند، نانی بر سفره برند و خورشید امید را تابنده نگه دارند.

به عنوان خادمی کوچک روز صنعت و معدن و دهه تولید و تجارت را بر همه خانواده بزرگ صنعت و معدن ایران خاضعانه تبریک می‌گویم.

 

 

 

 

منبع: صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها