|
کدخبر: 266454

اختصاص ۷۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای زیرساخت‌های صنعتی

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تابعه اقدامات متنوع و مهمی را در راستای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به انجام رسانده است‌.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تابعه اقدامات متنوع و مهمی را در راستای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به انجام رسانده است‌.

یکم تا دهم تیر به‌عنوان دهه "تولید و تجارت" نامگذاری شده و در این راستا روز پنجم تیر با تمرکز بر موضوع زیرساخت، با عنوان "زیرساخت؛ بنیان تولید و تجارت" مزین شده است.

به همین بهانه در این گزارش به بررسی اهم اقدامات و برنامه‌های زیرساختی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تابعه پرداخته‌ایم.

در سال گذشته، ایجاد ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید و توسعه ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی موجود با اولویت شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضا محور و تخصصی به تصویب رسید که در تداوم این رویکرد، امسال برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات ضرورت و امکان توسعه ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی تقاضا محور نزدیک مراکز استان‌های صنعتی کشور به منظور استقرار واحدهای دانش‌بنیان و فناور به‌عنوان یک اولویت هدف‌گذاری شده است.

افزایش ۸۱۵۴ هکتاری سطح اراضی صنعتی در اختیار

همچنین با توجه به استقبال رو به افزایش سرمایه‌گذاران برای حضور در فعالیت‌های تولیدی و نیاز به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، سال گذشته ۸۱۵۴ هکتار به سطح اراضی صنعتی در اختیار برای استقرار واحدهای صنعتی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزوده شد که با تداوم این روند، برنامه سال ۱۴۰۱، افزایش ۵۰۰۰ هکتاری اراضی جدید است.

در این راستا با توجه به نامگذاری امسال به‌عنوان سال "تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری، مزایا و مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای تسهیل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآور و فناور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور مصوب و ارائه شده است.

از سوی دیگر، تکمیل زیرساخت‌ها و شریان‌های ارتباطی همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران برای حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و این موضوع به‌عنوان یک اولویت همواره مد نظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن است.

اختصاص ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال منابع مالی برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های صنعتی

در این راستا، سال گذشته ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال منابع مالی برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص یافت که برنامه سال ۱۴۰۱، تأمین ۸۰۰۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

در زمینه تأمین آب، برق و انرژی نیز تأمین ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای فازهای عملیاتی در سال ۱۴۰۰ محقق شد که برنامه سال ۱۴۰۱ تأمین حدود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب می‌باشد‌.

در بخش برق، تأمین ۸۱۲ مگاوات برق برای فازهای عملیاتی به‌عنوان عملکرد سال ۱۴۰۰ ثبت شد و سال ۱۴۰۱ نیز برای تأمین ۹۳۰ مگاوات برق هدف‌گذاری شده است.

از سوی دیگر، با توجه به نیاز صنایع و همچنین محدودیت‌های موجود در صنعت برق، تأمین انرژی پایدار از طریق انرژی‌های خورشیدی، تجدید پذیر و سازگار با محیط‌زیست به‌عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار دارد که در این راستا مشوق‌هایی نیز برای ایجاد نیروگاه‌های خود تأمین توسط واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب شده است.

تأمین ۲۳۸ کیلووات برق از منابع تجدید پذیر در سال گذشته

در سال گذشته ۲۳۸ کیلووات برق از محل منابع تجدید پذیر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأمین شد و برنامه سال ۱۴۰۱ نیز تأمین حداقل ۵۰۰ کیلووات برق از این طریق است.

در زمینه تأمین سوخت گاز نیز در سال گذشته تأمین گاز برای ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی محقق شد که برای سال ۱۴۰۱ تأمین گاز ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی دیگر هدف‌گذاری شده است.

احداث و تکمیل ۹ مدول تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

درخصوص دیگر حوزه‌های زیرساختی نیز مطالعه طراحی ۲۳ تصفیه خانه فاضلاب و احداث و تکمیل ۹ مدول تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۴۰۰ انجام شد و برنامه امسال هم مطالعه و طراحی ۹ تصفیه خانه جدید و احداث و تکمیل ۸ مدول تصفیه خانه فاضلاب است.

راه‌اندازی ۱۴۳۳ واحد کارگاهی در سال ۱۴۰۰

از سوی دیگر، احداث و تکمیل واحدهای کارگاهی به منظور ایجاد و بهره‌برداری واحدهای تولیدی با اولویت واحدهای با فناوری برتر و صنوف تولیدی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت که در این راستا ۱۴۳۳ کارگاه ایجاد شد و برای سال ۱۴۰۱ نیز احداث ۱۶۰۰ کارگاه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

تأمین آب مورد نیاز صنعت از راه تصفیه پساب به میزان ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه

اما تأمین آب مورد نیاز صنعت از راه تصفیه پساب نیز در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بوده است که در این راستا پیگیری اخذ تخصیص پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری از وزارت نیرو به منظور تأمین بخشی از کسری آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی به میزان ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه در سال ۱۴۰۰ انجام شد و برنامه سال ۱۴۰۱ نیز روی تأمین ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه پساب متمرکز شده است.

پیگیری انتقال پساب‌های شهری تخصیص یافته به شهرک‌ها و نواحی صنعتی به منظور تأمین بخشی از کسری آب مورد نیاز به میزان ۲۹۰ لیتر بر ثانیه نیز از اقدامات زیرساختی در سال ۱۴۰۰ بود که امسال هم انتقال ۴۰۰ لیتر بر ثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

در سال گذشته، مطالعه طراحی ۳ سامانه استحصال آب از پساب نیز انجام شد، که در امسال ۵ سامانه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

افزایش ظرفیت بازچرخانی آب به میزان ۳۵۰۰۰ مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۰

همچنین با پیگیری اجرای پروژه‌های سامانه‌های استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، افزایش ظرفیت بازچرخانی آب به میزان ۳۵۰۰۰ مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۰ به انجام رسید و برنامه سال ۱۴۰۱ نیز به میزان ۱۵۰۰۰ مترمکعب در روز می‌باشد.

همچنین مشارکت در تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق احداث پست برق ۶۳ به ۲۰ کیلوولت و خطوط انتقال برق پایین دست مربوطه به تعداد ۶۰ پست در سال ۱۴۰۰ انجام پذیرفت که تداوم این برنامه برای ۵۰ پست در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

تأمین برق  به میزان ۴۹۱ مگاوات برق تا پایان سال ۱۴۰۰

تأمین برق از طریق مولدهای مقیاس کوچک نیز به میزان ۴۹۱ مگاوات تا پایان سال گذشته برنامه‌ریزی شد که امسال اقدامات لازم برای احداث مولدهای تولید پراکنده و خود تأمین (CHP و DG) در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستعد به میزان ۵۰۰ مگاوات آغاز شده است.

از سوی دیگر، برنامه‌ریزی و اقدام لازم برای تهیه برنامه‌های جامع و سند راهبردی تأمین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی با همکاری وزارت نیرو در ۴ استان منتخب از دیگر رویکردهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیز در سال گذشته ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی از امکانات مخابراتی و تلفن برخوردار شدند که برنامه امسال هم تأمین این زیرساخت برای ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی دیگر است.

همچنین در سال ۱۴۰۰ فیبر نوری در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی احداث شد که در امسال نیز اجرای آن در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

کاشت ۱۸۴ هزار اصله درخت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۴۰۰

از سوی دیگر، ایجاد و توسعه فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اولویت مهم دیگری در راستای اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، که در این راستا، در سال گذشته، ۱۶۶ هکتار فضای سبز و ۱۸۴ هزار اصله درخت کاشته شد و برنامه امسال هم پوشش ۱۲۰ هکتاری فضای سبز در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است.

خرید آمبولانس و تجهیز مراکز درمانی

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین در سال گذشته، نسبت به خرید یک دستگاه آمبولانس و تجهیز ۳ درمانگاه، مرکز طب کار و خانه بهداشت مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام نموده و در امسال هم برای ۴ مرکز درمانی دیگر برنامه‌ریزی کرده است.

احداث ۲۱ ایستگاه آتش نشانی، خرید و تجهیز ۳۵ خودرو آتش نشانی و خرید و نصب ۸۴۴ شیر آتش نشانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۴۰۰ از دیگر اقدامات حوزه ایمنی زیرساختی است که در امسال به ترتیب ۲۱، ۳۴ و ۵۴۶ مورد از این شاخص‌های عملیاتی مورد اقدام قرار می‌گیرند.

همچنین در سال گذشته، ۲۷ مطالعه ارزیابی زیست محیطی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح سازمان حفاظت محیط‌زیست و ادارات کل استانی آن به تصویب رسید که در سال ۱۴۰۱ برای تصویب ۲۹ مطالعه، پیگیری و برنامه‌ریزی شده است.

از سوی دیگر، در سال ۱۴۰۰ برای ۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی، شناسنامه HSEE (ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی) تهیه شد، و در امسال هم تهیه ۳ شناسنامه جدید در دستور کار قرار گرفته است.

ممیزی ایمنی برای ۴۳۸۵ واحد صنعتی در سال ۱۴۰۰ و ممیزی ۶۸۷ واحد و مطالعات فاز ۲ ممیزی HSE در ۳۱ واحد در سال ۱۴۰۱، از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه ارتقاء ایمنی بنگاه‌های اقتصادی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است.

همچنین تا کنون برای ۵۴ شهرک و ناحیه صنعتی، مطالعات کمی و کیفی پسماندها انجام و در سال ۱۴۰۱ نیز مدیریت پسماند ۲۱۱ تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف‌گذاری شده است.

مجموعه اقدامات و برنامه‌های زیرساختی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۳۱ استان که به منظور ایجاد زیرساخت‌های تولید و تجارت و تسهیل فضای کسب و کار صنعتگران و تولید‌کنندگان کشورمان انجام می‌شود، با مشارکت دستگاه‌های خدمات رسان وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و... طی سال‌های اخیر علی‌رغم تنگناهای قانونی و محدودیت‌های مالی، با قوت ادامه دارد و نیازمند افزایش همکاری‌های فرابخشی این دستگاه‌هاست.

در دهه تولید و تجارت امسال که از یکم تیر روز اصناف آغاز و تا دهم تیر روز صنعت و معدن پایان می‌یابد، ۱۸۴ پروژه زیرساختی با سرمایه‌‌گذاری ۹ هزار میلیارد ریال به‌طور همزمان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

امسال یکم تا دهم تیر به‌عنوان دهه تولید و تجارت تعیین و به ترتیب اول تیر روز "اصناف؛ نماد اقتصاد مردمی"، دوم تیر روز "تشکل‌ها؛ هم افزایی تولید و تجارت"، سوم تیر روز "تجارت و خدمات؛ هوشمندی کسب و کار"، چهارم تیر روز "رسانه؛ تبیین گر تولید و تجارت"، پنجم تیر روز "زیرساخت؛ بنیان تولید و تجارت"، ششم تیر روز "صادرات؛ تولید پایدار در تراز جهانی"، هفتم تیر روز "امنیت قضایی؛ آرامش کسب و کار"، هشتم تیر روز "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین"، نهم تیر روز "معدن؛ فرصت ناب ارزش آفرین" و دهم تیر روز "صنعت و معدن؛ پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب" نامگذاری شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

 

منبع: روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی ایران

ارسال نظر