|
کدخبر: 265898

کاهش ۳۳ درصدی قیمت سیمان

براساس آمار بورس کالا، با توجه به هماهنگی دولت و بخش خصوصی برای تامین برق تولید ۵ میلیون تن سیمان، نرخ سیمان هفته جاری با کاهش ۳۳ درصدی نسبت به هفته گذشته همراه شد.

صنعت و معدن کاهش ۳۳ درصدی قیمت سیمان

سال گذشته ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق معادل ۲۵ درصد از کل مصرف برق کشور سبب شد تا همه یک تابستان سخت در سال ۱۴۰۱ یک را با تداوم افزایش مصرف برق انتظار داشته باشند.

بر این اساس در صورتی که روند دولت قبل در تامین برق ادامه پیدا می‌کرد، ناترازی تولید و مصرف برق به بیش از ۱۹ هزار مگاوات می‌رسد، اما در این بین با روی کار آمدن دولت مردمی و تغییر ریل سیاست‌گذاری در حوزه برق سبب شد تا بر خلاف انتظار عامه مردم ناترازی برق با کاهش ۳۱ درصد به ۱۳ هزار مگاوات کاهش پیدا کند.

در این شرایط کاهش میزان ناترازی سبب شد تا دست دولت به منظور برنامه‌ریزی برای اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف برق باز تر از گذشته باشد، در تابستان امسال بر خلاف سال قبل مسئله مدیریت بازار یکی از ارکان برنامه مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ به حساب می‌آید. این در حالی است که ۹۲ درصد از صنایع بزرگ و کوچک کشور در فصل گرم اساسا با هیچ محدودیت انرژی مواجه نیستند و بدون وقفه از انرژی استفاده می‌کنند.

 مدیریت بازار رکن برنامه مدیریت مصرف صنایع بزرگ

با توجه به شرایط ترسیم شده، یکی از مهم‌ترین کالاهایی که تجربه سال گذشته نگرانی قابل توجهی در زمینه به هم ریختگی بازار آن به وجود آورده بود، سیمان است.

بر این اساس بررسی سیاست‌های مدیریت مصرف برق اعمال شده بر این صنعت بسیار پرمصرف بیانگر آن است که اعمال محدودیت برق برای ۷۲ کارخانه سیمان فعال در کشور با خط قرمز مدیربت عرضه و تامین انرژی تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر انجام پذیرد.

در این رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: « یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تاکید طرفین در این جلسه، مدیریت مصرف برق با اولویت تامین ۵ میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه بود.»

وی در بیان تعامل بخش خصوصی و دولت گفت: « با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

 کاهش ۳۳ درصدی نرخ سیمان در معاملات ۲۹ خرداد

بررسی بازار سیمان در روز گذشته مورخ ۲۹ خردادماه سال ۱۴۰۱ نیز موضوع مدیریت بازار با وجود اجرای برنامه مدیریت مصرف برق را تایید می‌کند.

به استناد آمار ارائه شده از سوی بورس کالا، حداقل نرخ سیمان مبادله شده مرتبط با کارخانه سیمان آباده با نرخ هر تن ۳۴۵ هزار تومان بود اما در همان روز نرخ حداکثر سیمان در کارخانه مازنداران رقم خورد و نرخ این کالا برای هر تن معادل ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان نرخ داشته است.

علت این تفاوت قابل توجه قیمتی در بازار، مسئله عرضه و تقاضای منطقه‌ای و همچنین عدم صرفه اقتصادی صادرات منطقه‌ای این کالا است.

با توجه به دامنه ذکر شده، متوسط وزنی نرخ عرضه سیمان در روز گذشته برای هر تن ۹۳۱ هزار تومان بوده است، این نرخ در حالی به ثبت رسید که نرخ معاملات ابطال شده هفته گذشته معادل ۱ میلیون ۴۰۰ هزار بود. به عبارت دیگر نرخ سیمان که به دلیل اخبار مخابره شده غلط در دو هفته گذشته رشد قابلی توجهی داشت، طی هفته جاری ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.

 تعهد دولت برای تامین انرژی ۵ میلیون تن سیمان انجام شد

طبق این گزارش، با توجه به تعهد تامین انرژی تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر از سوی وزارت نیرو و نظر به عرضه سیمان به صورت ۴ بار در ماه، عمل به این تعهد یعنی در هر هفته باید ۱ میلیون ۲۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر به بازار عرضه شود.

در این راستا هفته گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن سیمان به بازار عرضه شد. این آمار بیانگر آن است که دولت به تعهد خود عمل کرده و هیچ‌گونه نابه سامانی بازار در طرف عرضه این کالای استراتژیک وجود ندارد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر