|
کدخبر: 260862

در گفتگوی گسترش‌نیوز با نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح شد:

نمایشگاه بستری برای بازاریابی زنده

شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان در گفتگو با گسترش‌نیوز از چالش‌ها و فرصت‌های نمایشگاه بین‌المللی معادن و تاثیر آن بر اقتصاد ملی سخن گفت.

صنعت و معدن نمایشگاه بستری برای بازاریابی زنده

نمایشگاه فرصتی برای نمایش موفقیت‌ها و توانمندی‌هاست اما در کنار آن می‌تواند فرصتی برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌رو باشد. این دو، ازجمله مهم‌ترین کارکردهای هر نمایشگاهی به شمار می‌آیند. نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات هرسال در کرمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای این حوزه در تلاش است فرصتی برای رسیدن به این دو هدف باشد. به راستی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بخش معادن کشورمان چیست؟ راه‌حل‌ها کدام است؟ در آستانه برگزاری رویداد مهم کرمان با شهباز حسن‌پور بیگلری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم سیرجان به گفتگو نشستیم.

شهباز-حسن-پور

فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار

بیگلری درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه در استان کرمان گفت: نمایشگاه یک صنعت و در دنیا صنعت نمایشگاهی تثبیت شده است. در استان برای معرفی بخش‌هایی که در آن توانمندی و توانایی جذب سرمایه¬گذار را داریم، نیازمند برگزاری نمایشگاه‌های قوی هستیم. بدون شک استان پهناور کرمان با برخورداری از منابع خدادادی ازجمله ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی موجود مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

وی افزود: نمایشگاه‌ به‌منظور معرفی توانمندی‌ها، جذب سرمایه‌گذار، ارتباط مستقیم شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ با شرکت‌های پایین‌دستی و همچنین مصرف‌کنندگان برگزار می‌گردد. درواقع نمایشگاه می‌تواند به‌عنوان پیشرانه و محرک اقتصادی عمل کند. نظام اقتصادی در برخی از کشورهای اقتصادی بزرگ، بر اساس صنعت نمایشگاهی و نمایشگاه محور است. نمایشگاه رکن اقتصادی آنان محسوب می‌شود. دلایل ذکر شده سبب می‌گردد تا چرایی اهمیت بالای برگزاری نمایشگاه در استان کرمان را بدانیم.

نمایشگاه همچنین از منافعی چون آشنایی تولیدکنندگان استان با دستاوردها و فناوری‌های جدید، رونق بخشی به حوزه گردشگری و حضور بازدیدکنندگان و غرفه‌داران داخلی و خارجی، زمینه‌سازی حضور برند‌های استان در سایر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، امکان جذب سرمایه‌گذار و اخذ نمایندگی از برندهای مطرح حاضر در هر نمایشگاه برای استان، تاثیر بر بازارهای محلی و بومی خصوصاً صنایع‌دستی استان و درنهایت ثمربخش بودن نمایشگاه در اقتصاد استان برای حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان برخوردار است.

چالش‌های رویداد

وی با اشاره به عدم فرهنگ‌سازی اهمیت حضور و برگزاری نمایشگاه در استان کرمان گفت: یکی مهم‌ترین چالش‌های کنونی فقدان وجود نگاه تخصصی به برندسازی، بازاریابی و توسعه محصولات است. باورهای غلط‌عمومی نیز ازجمله خرید اجناس ارزان‌قیمت از نمایشگاه در این مسیر دوچندان مسئله‌ساز می‌شوند. استان از سایتی دائمی برای برگزاری رویدادها  برخوردار است اما به دلیل عدم طراحی مناسب سالن‌ها در زمان ساخت، محل فعلی نمایشگاه کاستی‌هایی دارد و نیازمند اصلاح است.

از دیگر مشکلاتی که در مسیر این رویداد قرار دارد خارج شدن برگزاری نمایشگاه¬ها از ریل تخصصی است. برگزاری رویداد همراه با نمایشگاه‌هایی که عمدتاً ماهیت فروش دارند نه‌تنها دستاوردی نداشته ، بلکه ضرر و زیان اصناف را در پی داشته است.

بیگلری جهت رفع برخی از مسائل یاد شده خاطرنشان کرد: باید به نمایشگاه به‌عنوان یک صنعت مستقل و مجزا توجه بشود. نمایشگاه‌ها نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع، سامانه‌ای واحد و تقویمی مناسب برای برگزاری هستند. اینگونه نمایشگاه‌هایی مفید برای استان برگزار می‌شوند.

اشتغال پایدار

نماینده مردم سیرجان، درباره تاثیر نمایشگاه در معرفی و برندینگ محصولات معدنی استان اظهار داشت: معادن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و ظرفیت‌های استان محسوب می‌شوند، چراکه در این حوزه از پتانسیل‌های بسیار ارزشمندی بهره می‌بریم. در سال‌های اخیر توجه دولت به استان سبب شده اقدامات قابل‌توجهی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در حوزه اکتشافات و استخراج انجام شود. ازاین‌رو برگزاری نمایشگاه‌های معدنی در استان همواره جز پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در این حوزه بوده است. با برگزاری نمایشگاه‌های معدنی و تلاش مسئولان استان و کشور ظرفیت‌های بالقوه معدنی در استان به بالفعل تبدیل شده است. وی در خصوص این امر ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان در حوزه معادن، اکتشاف، بهره‌برداری و اشتغال پایدار برای مردم و جوانان ایجاد نمود.

جذب سرمایه

نایب‌رئیس دوم کمیسیون اقتصادی درباره چگونگی جذب بازار سرمایه در راستای برگزاری رویدادها گفت: باید با نمایش ویترینی از معادن استان شرکت‌های برند داخلی و خارجی را برای سرمایه¬گذاری جذب و چشم‌انداز روشنی برای سرمایه‌گذاری و رشد بخش معدن ترسیم کنیم. از طرف دیگر با زیرساخت¬های موجود به رشد صنایع گوناگون و همچنین اقتصاد استان کمک کرد. با توجه به اینکه ماهیت نمایشگاه‌ها به‌عنوان بازاریابی زنده تعریف می‌شود، یکی از اولین و مقدماتی‌ترین زمینه‌های معرفی رشد و توسعه برندینگ یک صنعت یا کسب‌وکار حضور در نمایشگاه‌هاست. فشار برای رقابت با سایر برندها و نیز ایجاد تمایز با سایرین باعث ایجاد انگیزه و موجب نیاز به برندسازی می‌شود.

با توجه به پتانسیل‌های موجود در بخش معدن استان که به بهشت معادن معروف است، حضور در نمایشگاه‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه برندینگ صنایع معدنی استان داشته باشد.

وی در تشریح بیشتر موضوع ادامه داد: توسعه این برند می‌تواند به ایجاد فرصت‌های جدید در کنار صنایع معدنی استان ازجمله صنایع تبدیلی، قطعه‌سازی  و سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک کند. نمایشگاه‌های معدنی ما باید به‌عنوان یک برند و یک مشخصه نه‌تنها در استان بلکه در کشور و سطوح بین‌المللی برگزار شوند.

برندینگ باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که نمایشگاه‌های معدنی بتوانند معرفی خود را انجام بدهند. هلدینگ‌های معدنی در کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح دنیا دارند. نمایشگاه‌های معدنی استان باید به‌صورت رویداد معدنی در سطح استان و کشور شناخته شوند. همچنین انعکاس خبری آن به صورت بین‌المللی انجام شود تا بتوانیم آنچه استحقاق معادن ما هستند را به کشور و دنیا معرفی کنیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها