|
کدخبر: 223343

مراسم هم اندیشی مدیران عالی صنعت متالورژی کشور برگزار شد

همزمان با افتتاح هجدهمین نمایشگاه ایران متافو، مراسم هم اندیشی مدیران عالی صنعت متالورژی کشور برگزار شد.

همزمان با افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین المللی، متالورژی، فولاد، صنایع معدنی و فلزات (ایران متافو) مراسم هم اندیشی مدیران عالی صنعت متالورژی کشور با همت شرکت نمانگر به عنوان مجری برگزاری این رویداد و با حضور مدیران شرکت های صنعتی در حوزه فولاد، ریخته گری، متالورژی، انجمن های فعال در این حوزه، نمایندگان مجلس و مدیران سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ابتدای صحبت های خود در این نشست، اظهار داشت: سال گذشته طرحی در خصوص توسعه واحدهای زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد. با توجه به تغییر دولت اجرای این طرح مسکوت ماند تا با همگرایی با دولت جدید موفق شویم طرح را به صورت بهتر و شایسته تری اجرا کنیم. امروز همه عوامل زنجیره فولاد کشور بر این باورند که طرح جامع صنعت فولاد کشور باید بازنگری و بازنویسی شود و با توجه به مسائل و چالش های روز این صنعت دوباره تدوین شود.

روح-الله-ایزدخواه

وی افزود: ما امروزه در زمینه تولید ورق های خاص، ایجاد و تکمیل زیرساخت ها،‌ استفاده از فناوری های نوین، تامین مالی مشارکت در پروژه ها نیاز به تغییر نگاه و بازنگری در سیاست ها و دستورالعمل های خود داریم. در افق ۱۴۰۴ قید شده که ما باید ۲۵هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم. تا امروز ما به ۱۴هزار کیلومتر راه آهن در شبکه ریلی کشور دست پیدا کرده ایم. بر اساس آمار ما موفق شده ایم که سالانه  ۲۴۰ کیلومتر راه آهن تولید کنیم. این آمار نشان دهنده این است که هر دولت هزار کیلومتر راه آهن را وارد شبکه ریلی کشور کرده است. با توجه به آمار و ارقام اعلام شده و تجزیه و تحلیل های به عمل آمده به این نتیجه می رسیم که برای تولید ۱۱هزار کیلومتر باقی مانده تا افق ۱۴۰۴، یازده دولت باید روی کار بیاید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: با این روند قطعا نخواهیم توانست به شاخص های توسعه یافتگی در فلزات اساسی از جمله فولاد دست پیدا کنیم. در همین راستا ما نیاز به تحول اساسی در این حوزه داریم. بنابراین دولت حتما باید از بنگاه داری و پروژه ای به سمت نگاه زنجیره ای تغییر مسیر دهد.

تبیین نقشه راه صادرات کشور

در ادامه جلسه علیرضا پیمان، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در سخنانی اظهار داشت:  مبحث اصلی ما در سازمان توسعه تجارت، علاوه بر شکل گیری زنجیره ها، مسئله توسعه صادرات محصولات مختلف اعم از انواع مواد معدنی است. ما در سازمان توسعه تجارت موفق شدیم که با همکاری تشکل ها و بازیگران اصلی حوزه های مربوطه نقشه راه صادرات کشور را تبیین کنیم. در این راستا ما بیش از ۱۰۰۰ جلسه با تشکل ها، صادرکنندگان و ... ترتیب دادیم. امیدواریم که با کمک بخش خصوصی در زمینه اجرای این نقشه راه نیز موفق باشیم.

علیرضا-پیمان-پاک

وی در ادامه افزود: ما آمادگی داریم که در قالب یک برنامه مشخص موضوع تهاتر و واردات در برابر صادرات را به صورت کامل پیاده کنیم تا هم مشکلات تهعدات ارزی صادرکنندگان حل شود و هم مسائل پولی و بانکی این عزیزان رفع شود. مضاف بر اینکه این موضوع کمک شایانی به توسعه و بهبود فضای تجارت کشور خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها