|
کدخبر: 256981

رکود در بازار آهن آلات بیداد می کند

قیمت روزانه آهن آلات روز گذشته نیز ثبات داشت و به‌رغم تثبیت قیمت‌ها خرید آهن رونق چندانی نداشت و تقاضا با رکود نسبی مواجه بود.

قیمت روزانه آهن آلات روز گذشته نیز ثبات داشت و به‌رغم تثبیت قیمت‌ها خرید آهن رونق چندانی نداشت و تقاضا با رکود نسبی مواجه بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد و قیمت دلار با توقف در کانال ۲۷ هزار تومانی پایان روز گذشته در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

رکود ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار آهن روز گذشته نیز در غالب بخش‌های این بازار نمود داشت به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت نبشی نیز جز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در یک شرکت، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود، نرخ ناودانی نیز در کلیه شرکت‌ها ثبات داشت.

نرخ روزانه تیرآهن نیز اگرچه در بخشی از بازار ثبات داشت اما تیرآهن کیلویی در ذوب اهن اصفهان حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز تیرآهن ذوبی حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان با افزایش قیمت عرضه شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی جز در یک شرکت که ۳۰۰ تومان کاهش داشت، در سایر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اکثر محصولات فولادی ثابت اعلام شد..

فضایی که اخیرا در بازار آهن شکل گرفته ثبات قیمت‌ها را رقم زده است، از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر شرایط فعلی می‌توان به تعیین عوارض صادراتی اشاره کرد که موجی از اعتراض‌ها را برانگیخت و از ابعاد و زوایای متفاوتی بررسی شد.

از جمله علل چنین تصمیمی تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از کمبود محصولات فولادی در بازارهای داخلی عنوان شده در حالی که تولیدات کشور حدود دو برابر نیاز داخلی کشور است.

اکثر فعالان حوزه فولاد قریب به اتفاق این تصمیم را شتاب‌زده خواندند و نتیجه آن را موجب آشفتگی بیش از پیش بازار عنوان کردند درحالی که ظاهرا این تصمیم در جهت تنظیم و ساماندهی بازار بوده است.

بنابراین انتظار برای اصلاح این مصوبه رکودی سنگین را در بازار حاکم کرد که نتیجه آن رکود معاملات و کمبود متقاضی مصرف بود.

اما طبق گزارش‌ها بخشی از مصوبه اصلاح شد و درصد عوارض تعیین شده برخی محصولات حذف و برخی محصولات کاهش یافت. در همین راستا روز گذشته نشستی در زمینه اصلاح مصوبه مورد نظر برگزار شد که به حذف عوارض محصولاتی همچون نبشی، ناودانی و کلاف منجر شد. با وجود این و حواشی ایجاد شده در پی تعیین عوارض، گفته می‌شود اخذ عوارض تنها تا پایان اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش عوارض محصولاتی از قبیل ورق‌های رنگی و گالوانیزه، لوله، پروفیل و انواع مفتول‌های فولادی حذف شد.

افزایش نرخ حمل بار

روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل و نقل منتشر شد که به طور قطع به افزایش هزینه نهایی محصولات تولیدی منجر خواهد شد که موضوع موجب نگرانی فولادی‌ها شد.

افزایش نرخ کرایه حمل بار موجب افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد که به دنبال آن تولیدکنندگان به ناچار به افزایش قیمت محصولات نهایی اقدام خواهند کرد.

رکودی که درحال حاضر به دنبال تعیین عوارض صادراتی ایجاد شده، به خودی خود زیان مالی شرکت‌های فولادی را رقم زده است اما از سوی دیگر افزایش نرخ حمل و نقل نیز هزینه‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت.

هنگامی که نرخ نهایی محصولات افزایش یابد در کنار ایجاد تورم، کاهش تولید را نیز رقم خواهد زد که این امر به تدریج به تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده منجر خواهد شد.

گفتنی است علاوه بر افزایش ۳۵ درصدی حمل بار، تعرفه خدمات بندری نیز افزایش ۴۵ درصدی داشته است که به طور قطع به افزایش نرخ صادرات و واردات منجر خواهد شد که نتیجه آن افزایش هزینه‌های تولید است.

 

منبع: آهن پرایس

ارسال نظر