|
کدخبر: 254524

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون وزیر صمت مطرح شد؛

۴ ابهام بزرگ در آیین نامه شهرک‌های صنعتی

یک منبع موثق از برخی قوانین دستور العمل بهره برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنفی و فناوری ۱۴۰۱ انتقاد کرده و گفت: «واگذاری زمین، تخصیص مشوق های ۱۰ درصدی چند سال بعد از عقد قرارداد،‌مشوق‌های مرتبط با عرصه بزرگ و تخصیص مشوق‌های ۱۰ درصدی برای بانوان سرپرست خانوار از مهمترین چالش‌های آیین نامه شهرک‌های صنعتی ۱۴۰۱ است که باید اصلاح شود».

صنعت و معدن ۴ ابهام بزرگ در آیین نامه شهرک‌های صنعتی

گفته می شود در قوانین دستور العمل بهره برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنفی و فناوری  ۱۴۰۱ چهار مشکل وجود دارد که شرایط برای سرمایه‌گذاری و خرید زمین را بیش از پیش سخت کرده است.گسترش نیوز  به دنبال این موضوع  با معاون وزیر صمت  و یک منبع آگاه که از خبرنگار ماخواست نام او فاش نشود گفت و گو کرده است.

این منبع موثق به گسترش نیوز می گوید: «اولین موضوع مربوط به اعطای مشوق ها منهای مشوق مناطق محروم است. در گذشته ۱۰ درصد مشوق ها در هنگام انعقاد قرار داد به سرمایه گذار داده می‌شد اما در شرایط کنونی، این ۱۰ درصد مشوق‌ها  به حداقل یکی دو سال آینده موکول شده و مشکلاتی  برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. چرا که سرمایه گذاران به مشوق ۱۰ درصدی در ابتدای کار نیاز دارند».

وی از عارضه زمین به عنوان دومین مشکل  را دستور العمل بهره برداری از زمین عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «تخصیص ۱۰ درصد مشوق برای زمین‌ها پیش از این با شرایط بهتری امکان پذیر بود اما در حال حاضر ، اگر بیش از دو سوم کل مساحت دارای ناهمواری و عارضه باشد و خط شیب محل ساخت با زمین بیش از ۱۰ درصد باشد این مشوق به سرمایه گذار اختصاص می‌یابد».

به گفته این منبع آگاه، در اکثر مواقع این شرایط ایجاد نمی شود، چراکه ممکن است نزدیک به ۵۰ درصد زمین ناهموار باشد اما چون دو سوم کل مساحت ناهموار و به شکل عارضه نیست سرمایه گذار باید هزینه زیادی برای زمین و سرمایه گذاری انجام داده و مشوقی هم دریافت نکند.

شرایط برای بانوان سرپرست خانوار تسهیل شود

این منبع آگاه، مشوق عرصه بزرگ را سومین موضوع پرابهام این آیین نامه عنوان کرد و ادامه داد: «قبلا شرکت شهرک‌های صنعتی برای بیش از ۱ هکتار زمین ۱۰درصد تخفیف یا مشوق از کل قیمت به سرمایه گذار تخصیص می‌داد  اما در حال حاضر،  بیش از ۱۰ هکتار زمین ،عرصه بزرگ محسوب و تخفیف هم از ۱۰ به ۵ درصد کاهش یافته است. در نتیجه شرایط بسیار سخت تر از قبل شده این در حالی است که تاکیدات مقام معظم رهبری در سال جاری تاکید بر تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»  بوده که سیاست‌‌های شهرک‌های صنعتی ایران بر خلاف آن است».

وی تسهیل سرمایه گذاری برای بانوان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را شبیه به یک جوک دانست و افزود: «بانوان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد با چه پولی می تواند در زمین های شهرک صنعتی کارخانه تاسیس کنند»؟

هدف شهرک های صنعتی ایران حمایت از صنایع کوچک است

در همین راستا، علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این سوال که واگذاری زمین ها با تخفیف ۱۰ درصدی طی سال‌های گذشته به ۵ درصد کاهش یافته است به گستزش نیوز می گوید:«چنین چیزی نیست. بلکه پیش پرداخت ۱۰ درصد بوده که به ۵ درصد کاهش یافته است».

رسولیان 2

او با تایید تغییر مشوق‌های پیشینبه پسین ادامه داد: «کل تخفیفاتی که برای تخصیص زمین طی سال‌های گذشته در نظر داشته ایم به شکل پیشین بود اما در آیین نامه جدید به شکل پسین شده است. به عبارتی قبل از واگذاری زمین تخفیف می‌دادند اما چون سرمایه گذار ساخت و ساز در زمین انجام نمی‌داد در حالی که تخفیف گرفته و زمین در اختیار داشت  اما فعال اقتصادی نبود بنابراین از سال گذشته ۳۰ درصد معافیت و تخفیف به فعالان اقتصادی تخصیص داده شد».

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ما طی سال گذشته به شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ درصد تخفیف ارائه می‌کردیم یادآور شد: «اما بسته مرتبط با تسهیلات دانش بنیان هفته آینده به شهرک‌‌های صنعتی استان ارائه می شود».

رسولیان با اشاره به این که تخفیف به سرمایه گذار باعث رانت می شد و زمین را با تخفیف می‌خریدند و وکالتی می فروختند ادامه داد: «تخفیف زمین‌های بزرگ (عرصه) باعث می‌شود همه دنبال زمین بیشتر باشند تا تخفیف بگیرند در حالی که هدف ما حمایت از صنایع کوچک است و این اقدام بر خلاف سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی ایران بود».

خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها