|
کدخبر: 253883

خیز آذربایجان شرقی برای صادرات ۲میلیارد دلاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت فرامرزی استان، گفت: در سال ۱۴۰۱ برای صادرات استان ۲ میلیارد دلار با چهل درصد رشد، هدف گذاری شده است.

صابر پرنیان افزود: تشکیل کنسرسیوم‌ها، شرکت‌های مدیریت صادرات و شتاب‌دهنده‌های استانی برای تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط، تشکیل میز توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان باهدف تحقق شعار سال، شناسایی مشکلات زیرساختی و فرایندی مبادی خروجی در استان‌های مرزی و پیگیری و پایش رفع آنها و توجه ویژه به توسعه صادرات صنایع اصیل استان (کیف و کفش، چرم، فرش دستباف، آجیل و خشکبار، شیرینی، شکلات، طلا و جواهرات) بخشی از اقداماتی است که در همین زمینه دنبال خواهد شد.

وی توسعه صادرات غیرنفتی در تعامل با کشورهای همسایه، گسترش دیپلماسی تجاری، اصلاح تراز تجارت خارجی و پیوستن به زنجیره ارزش بین‌المللی صادرات محور را ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت در حوزه صادرات غیرنفتی عنوان کرد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: سازمان صمت استان نسبت به تدوین برنامه و هدف‌گذاری توسعه صادرات در سال ۱۴۰۱، اقدام کرده و به‌طور منظم با رصد و بررسی عملکرد صادرات غیرنفتی استان و تحلیل وضعیت و جایگاه آن برای افزایش صادرات، اقدامات لازم را با جدیت پیگیری کرده است.

پرنیان با اشاره به بخشی از نتایج اقدامات برای تحقق اهداف برنامه توسعه صادرات استان در سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، بیان کرد: میزان تحقق اهداف کمی در بخش صادرات به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین ۸۷.۳ درصد، در حوزه صادرات به ۱۵ کشور اول مقصد صادراتی ۹۱.۴ درصد، صادرات به کشورهای اوراسیا ۶۱.۶ درصد و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۶۹.۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان صمت استان، گفت: پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، فرش و صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع غذایی و معدن و صنایع معدنی از عمده کالاهای صادراتی استان در سال گذشته بوده‌اند.

 

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها