|
کدخبر: 242109

اهمیت پروژه های فولاد هرمزگان در صنعت فولاد

فولاد هرمزگان در راستای هدف پیش بینی شده برای خود یعنی دستیابی به قطب تولید فولاد با استفاده از ظرفیت‌های موجود طرح‌های مختلفی تدارک دیده است.

درواقع این طرح باعث می‌شود تا استان نیز به قطب تولید فولاد تبدیل شده و نقش مهمی در اقتصاد به ویژه صادرات غیر نفتی ایفا کند. در همین راستا چندی پیش ۴ طرح عظیم توسعه‌ای در فولاد هرمزگان کلید خورد.

یکی از طرح‌های یاد شده ساخت مگا مدول احیا مستقیم با تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال و دیگری انجام پروژه‌های نصب لنس‌های ساید وال کوره‌های قوس الکتریکی با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی و افزایش ۱۲۰ هزار تنی تولید تا پایان سال جاری در فولاد هرمزگان و همچنین احداث واحد دوم تولید گاز‌های صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن با سرمایه گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی و در طی ۳۰ ماه و عملیات اجرایی مدول سوم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن خواهد بود.

هر چهار پروژه فولاد هرمزگان را به سمت افزایش تولید می‌برد، موضوعی که در فروش و صادرات نیز اثر گذار خواهد بود. درواقع با رشد تولید میزان فروش افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع بر نماد «هرمز» تاثیر گذار است.

تولید ۱ میلیون تن آهن اسفنجی که جزیی از پروژه‌های یاد شده است که در بحران تامین مواد اولیه به کمک فولاد هرمزگان می‌آید. درواقع این پروژه در راستای تامین مواد اولیه کلید خورده است و می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها را بر طرف کند. البته برای تامین مواد اولیه تولید آهن اسفنجی نیز باید فولاد هرمزگان وارد سرمایه گذاری شود و این موضوع می‌تواند بیش از پیش این مجموعه را به سمت بخش معدن بکشاند. البته توجه فولاد هرمزگان در هر ۴ پروژه بیشتر بر آهن اسفنجی متمرکز است و دو پروژه دیگر را می‌توان در دسته بهبود کیفیت و افزایش تولید دسته بندی کرد.

اما این ۴ پروژه نتایجی به همراه دارد که می‌توان به بررسی آن‌ها پرداخت. در گام اول فولاد هرمزگان با اجرای این ۴ طرح به سراغ تحقق رشد تولید می‌رود، البته در کنار این ۴ طرح، ثبت رکورد‌های پی در پی تولید نشان می‌دهد، فولاد هرمزگان با جدیت در مسیر تبدیل شدن به قطب فولادی گام بر می‌دارد.

اما در بخش دیگر با اجرای طرح‌های یاد شده شاهد افزایش اشتغالزایی در استان هرمزگان خواهیم بود. موضوعی که بر توسعه همه جانبه استان اثرگذاراست. افزایش اشتغالزایی نیز اولین گام در توسعه اجتماعی و فرهنگی و همراهی مردم منطقه با بنگاه‌های اقتصادی فعال خواهد بود.

افزایش اشتغال به واسطه توسعه‌های رخ داده به ثبات استان نیز کمک خواهد کرد، با ایجاد اشتغال بیشتر مردم کمتر به سراغ مهاجرت به شهر‌های بزرگ خواهند رفت و حضور و فعالیت در منطقه به توسعه هرجه بیشتر می‌انجامد.

البته از جنبه دیگر با توجه به موقعیت جغرافیایی فولاد هرمزگان، اجرای طرح‌های جدید می‌تواند حضور این شرکت در بازار‌های صادراتی را افزایش دهد و این موضوع به افزایش صادرات غیر نفتی و ارز آوری کشور کمک خواهد کرد. در کنار این موارد باید به این موضوع نیز توجه داشت که اجرای طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان به نوعی حاکی از نقش آفرینی این شرکت در بازار داخلی طی سال‌های آینده خواهد بود. درواقع هلدینگ فولاد مبارکه با شرکت‌های زیرمجموعه خود در سال‌های پیش رو می‌تواند از اثرگذار‌ترین بازیگران بازار داخلی و صادراتی فولاد باشد.

در کنار اثر گذاری‌های مثبت ۴ طرح یاد شده با چالش‌هایی مواجه خواهند بود که می‌تواند حرکت در این مسیر را سخت کند. بدون شک مساله انرژی موضوعی است که نمی‌توان خیلی راحت از کنار آن گذر کرد. صنعت فولاد امروز نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن این چالش تولید‌های پیش بینی شده می‌تواند با مشکل همراه شود. هرچند فولاد هرمزگان در بحث گاز با چالش کمتری همراه است، اما در حوزه برق همچنان مشکلات و چالش پابرجاست.

حال اگر چالش برق و گاز هم برطرف شود همانطور که اشاره شد چنین طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند دستاورد‌های زیادی به همراه داشته باشد و فولاد هرمزگان می‌تواند در مسیر توسعه پایدار حرکت کند.

 

منبع: می متالز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها